VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund kertoo, missä kussakin teknologiassa tällä hetkellä mennään.
Autoilun kannattavuuslaskelmien teossa on useita koulukuntia ja eri polttoaineiden keskinäinen kustannusvertailu voidaankin tehdä hyvin monella tavalla.
Itselle realistisimman vastauksen saa, kun ottaa huomioon riittävasti suureita ja vertailee juuri niitä autoyksilöitä jotka eniten kiinnostavat. Helpoiten ynnääminen sujuu tietokoneen taulukkolaskentaohjelman avulla. Vinkkiä suureiden valintaan voit katsoa oikealta palkista.
Bensiiniauto BMW 116i TwinPower Turbo
(136 hv, 220 Nm, 5,7 l/100 km, 132 g/km) Proffa kommentoi: "Öljynjalostuksesta tulee joka tapauksessa sekä bensaa että dieseliä. Bensamoottoritkin ovat kehittyneet huimasti, mm. ahtamisen ja suorasuihkutuksen myötä."
+ Uusissa bensiinimoottoreissa kulutusta on saatu reippaasti alas - Ei erityisen suurta joustoa eri polttoainelaaduille Kenelle sopii: Kohtuuvähän ajaville, tulee silloin edullisimmaksi
Katso professorin arvio bensiiniautosta tästä.
Dieselauto Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline
(105 hv, 250 Nm, 3,8 l/100 km, 99 g/km) Proffa kommentoi: "Pienellä dieselmoottorilla varustettu auto on todella energiatehokas. Dieseliä voidaan tehdä myös uusiutuvana, joka käy täysin myös nykyiseen kalustoon."
+ Alhainen kulutus ajotyypistä riippumatta - Diesel ei ole parhaimmillaan katkonaisessa kaupunkiajossa Kenelle sopii: Yhä paljon maantieajoa ajaville, on silloin edullisin ja toimivin.
Katso professorin arvio dieselautosta tästä.
Flexifuel-auto Ford Focus 1.6 Flexifuel
(120 hv, 159 Nm, 8,1 l/100 km (E85:tä), 132 g/km)
Proffa kommentoi: "Tavallisella E85:llä, St1:n jätepohjaisella ReFuel-polttoaineella kulutus on laskennallisesti selvästi vähemmän. On sanottu, että kaikki bensa-autot kannattaisi tehdä flexifueleina. Biopolttoaineissa on tärkeää, miten ne on tuotettu: Eli vievätkö ne ruoan jonkun suusta? Jäteperusteiset polttoaineet ovat tässä mielessä oikein viisaita."
+ Kyseessä on bensa-auto, jossa polttoainejoustavuus tulee lähes ilmaiseksi. - Polttoaineen pitää olla kestävästi tuotettua (esim. jäte-) etanolia ollakseen ympäristöystävällistä. Kenelle sopii: Kaikille, joille bensa-autokin. Katso professorin arvio flexifuel-autosta tästä.
Sähköauto Nissan Leaf
(80 kW, 280 Nm, ilmoitettu toiminta-säde 160 km, päästöt riippuvat sähkön tuotannosta.)
Proffa kommentoi: "Jos tällä hetkellä haluat 100 km toimintamatkan, akkupaketti maksaa melkein 20 000 euroa. Varmaa on kuitenkin, että autojen voimalinjojen kehitys kulkee kohti sähköisiä järjestelmiä. Hybridisoinnin kautta siirrymme kohti täyssähköisiä järjestelmiä."
+ Liikkuu äänettömästi ja pehmeästi. Suomen sähköntuotantotavoilla sähköauto pienentää CO2-päästöjä - Hinta on vielä korkea. - Toimintamatka; ei usein käy ainoaksi autoksi. Kenelle sopii: Heille, joilla on oma latauspaikka ja joille toimintamatka riittää. Katso professorin arvio sähköautosta tästä.
Kaasuauto VW Passat Variant 1.4 TSI DSG Ecofuel
(150 hv, 220 Nm, 4,3 kg/100 km, kaasulla, 119 g/km, maakaasulla)
Proffa kommentoi: "Metaani on hiilivedyistä rakenteeltaan yksinkertaisin. Se palaa puhtaasti ja energiatehokkaasti. Perusrakenteeltaan tämä on bensa-auto, melutaso on alhainen ja käynti tasaista. Ja kaasun loppuessa jatketaan bensalla."
+ Myös saatavilla oleva biokaasu on parhaita biopolttoaineita. + Kaasuautossa myös bensamahdollisuus. - Kaasutankkausverkosto on harva. - Vastaavaa bensaa kalliimpi, vero tulossa. Keille sopii: Tankkauspisteen lähellä liikkuville, biokaasu todella ympäristötietoisille.
Katso professorin arvio kaasuautosta tästä.
Hybridiauto Toyota Prius
(136 hv, hybridijärjestelmän yhteisteho, 142 Nm, pelkkä polttomoottori, 4,0 l/100 km, 92 g/km) Proffa kommentoi: "Hybridi on normaalin autotekniikan jatke, ei uusi energiamuoto. Sitä tankataan vain bensalla. Elämme mielenkiintoisia aikoja, kun näiden lisäksi ensimmäiset myös sähköverkosta ladattavat plug-in-hybridit tulevat markkinoille."
+ Jarrutusenergia otetaan talteen + Kulutus kaupungissa on suhteessa pieni - Kalliimpi kuin bensa-auto - Maantieajossa ei juuri kulutusetua Keille sopii: Paljon kaupunkiajoa ajaville.
Katso professorin arvio hybridiautosta tästä.
Huomioi nämä suureet vertailuissasi:
Autojen hankintahinnat
Polttoaineiden hinnat
Todellinen kulutus käytössäsi
Autojen pitoaika
Vuosittainen arvioitu ajomäärä
Vakuutusmaksut
Oletettu jälleenmyyntiarvo
Huolto- ja ylläpitokustannukset
Verot ja maksut
Pääoman korko hintaeroille
Suorituskyky- ja mukavuuserot
Tarkka vertailupari; kannattavuuden raja riippuu suuresti keskenään verrattavien automallien valinnasta!