Audi A4 Allroad sopii maastoon - melkein

Jos Audi A4:n tavallinen nelivetoversio ei ole mielestäsi tarpeeksi maastokykyinen tai -näköinen, mutta et toisaalta halua pihaasi kaupunkimaasturiluokkaa edustavaa Q5 -malliakaan, tarjolla on hyviä uutisia: Uusi pikku-Allroad on saatu kauppoihin.

Etupuskuri on yksi allroadin erikoisuuksista. Sen kiiltelevä alaosa ei ole muovinen koriste, vaan kyseessä on ihan oikea teräksinen pohjapanssari.

31.7.2009 6:42

Kyseessä on etenemiskyvyltään ja vähän kosmetiikaltaankin paranneltu farmarikorinen Audi A4 Avant Quattro. Vastaavalla konseptilla toteutettu A6 Allroad on ollut mallistossa vuodesta 2000 saakka, mutta muutoin Audi on ideansa kanssa melkein yksin. Lähin kilpailija on Volvo V70:n nelivetoversio XC70.

Vakiomalliseen A4:een verrattuna Allroadin alusta on korkeampi, renkaat suuremmat ja puskurit, pyöränkaaret sekä helmat on viritelty hieman maastokäyttöön sopivammaksi. Edessä ja takana on ensimmäisiltä kiviltä ja kannoilta suojaava kevyt pohjapanssari.Koeajoon osui kaksilitrainen TFSI-bensaversio, jonka suorituskyvyssä ei ainakaan arkikäyttöä ajatellen ole juuri toivomisvaraa.

Kulutus on tehoihin ja vääntöön nähden kunnossa, mutta absoluuttisesti mitattuna polttoainetta saa silti palamaan. Ilman ylimääräisiä räppäilyjä tai edes hankalia tieolosuhteita kakkua meni melkein 9 litraa satasella. Diesel lienee sitä myöten jo pelkän toimintasäteensäkin puolesta useimpiin käyttötarkoituksiin järkevämpi valinta.

Muutaman sentin normaalimallia korkeampi alusta on yllättävän kovan oloinen. Laatuauton tuntu huokuu sen sijaan kaikesta: Maantiellä meno on mukavaa, joskin heikompikuntoisia teitä varten tarkoitettu suuri rengaskoko heikentää jossain määrin ohjaustuntumaa. Parhaimmillaan maastomallisen A4:n ominaisuudet ovatkin hieman huonommilla mökkipoluilla, jossa asiaa auttaa maastoajon automaattisesti tunnistava ja siihen mukautuva ajonvakautusjärjestelmä.

Upottavassa hiekassa suoritetun kokeen perusteella Allroadin etenemiskyvyt eivät lopu kovin nopeasti kesken, ainakin jos kuljettajalla on tarvittavaa tietotaitoa ja malttia.Varsinainen maastoauto A4 Allroad ei kuitenkaan ole: esimerkiksi kulmien arviointi on tarkassa ajossa hankalaa, eikä pahemmissa paikoissa tarvittavia lukkojakaan löydy.

Tavaratilaa Avantissa ei ole farmarikorista huolimatta mitenkään ruhtinaallisesti, mutta vastapainoksi luukun alta löytyvä monikäyttöisyys hakee veroistaan. Pieni kauneusvirhe muuten loistavassa tilankäytössä on takelteleva tavaratilan verho, jonka sujuva käyttö vaatii varovaisuutta.

Muovisten pyöränkaarien virallisena tarkoituksena on suojata peltiä naarmuilta ja kolhuilta. Todellisuudessa kyse on pikemminkin maastouskottavamman ulkonäön hakemisesta.

Auton farmarikori on sama kuin perus-A4:ssa. Tilankäyttö on kekseliästä ja toimivaa, mutta sekä takapenkillä, että tavaratilassa sentit ja litrat ovat aavistuksen niukahkoja.

Takaluukun teksti kertoo: Tämä ei ole perus-A4

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TFSI S tronic

Mikä: Maastokyvyiltään paranneltu neliveto-A4.

Mitat: Pituus 4,72 m, leveys 1,84 m, korkeus 1,50 m, akseliväli 2,81 m, tavaratila 490 - 1430 l. (VDA).

Moottori: 2-litrainen turboahdettu bensiini; teho 211 hv (4300-6000 rpm), vääntö 350 Nm (1500-4200 rpm). kaksoiskytkin-automaattovaihteisto, neliveto.

Kiihtyvyys: 9,2 s.

Huippunopeus: 230 km/t.

Kulutus (valmistajan ilmoitus/koeajo): 8,1/8,9 l.

CO2-päästöt: 189 g/km.

Hinta: Perushinta 54421 euroa, koeajettu auto lisävarustein.

KIITÄMME:

- Laatua ja laadun tunnetta

- Ajettavuutta

- Etenemiskykyä

MOITIMME:

- Tavaratilan verhoa

- Niukahkoja takatiloja

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?