Audi TTS: Täyttä Tynamiittia, Samperi! - katso video

rac

Julkaistu: , Päivitetty:

Automaailmaan seuraavat tuntevat Audin urheiluautokonseptin TT:n. Audille ei tunnu riittävän mikään, sillä TT:n kymmenvuotisen taipaleen kunniaksi jo pieneksi legendaksi muodostuneesta TT:stä viritettiin vieläkin iloisempi lintu.

TT-kirjainyhdistelmä sai yhden kirjaimen lisää: perään pistettiin S. Syntyi Audi TTS, joka toden totta on täyttä tynamiittia! Samperi!

Kovakattoinen versio kiihtyy nollasta sataan 5,4 sekunnissa. Se on hienosti se. Voima on peräisin Volkkarin tutusta kahden litran TFSI-moottorista, jota on rukattu uusiksi TTS:ää varten. Mahtavaa!

Muun muassa sylinterilohko, kannet, männät ja kiertokanget ovat joutuneet uudelleen tarkasteltavaksi. Kilowatteja on tasan 200, hevosvoimia 272. Kyllä kelpaa!

Ei riemulla ole rajaa, kun Audilla ajaa! TTS on makoisa kapistus kaupungissa. Auto on kokonsa puolesta äärimmäisen ketterä eikä matalaprofiilinen rengastuskaan tee autosta kivirekeä. Alusta on siis onnistunut, kun kaupungissakin kelpaa. TTS:ssä istutaan alhaalla, joten näkyvyys ei ole paras mahdollinen. Myös taakse ja alas kaartuva katto rajoittaa näkyvyyttä taaksepäin.

Mutta eihän TTS:llä ajaessa ole tarkoitus katsella taaksepäin, vaan eteenpäin. Auto nielee kilometrejä ihanasti. TTS on helppo ajaa eikä sillä jää jalkoihin.Auto on niin makea, että sitä on pakko päästä kokeilemaan radalle. Mahdollisuus tarjoutui Porvoossa Premier Eventsin Premier Parkissa.

TTS on oikea malliesimerkki siitä, kuinka auto käyttäytyy radalla. Napin painalluksella auton alusta muuttuu jäykemmäksi ja toisen napin painalluksella takaspoilerin saa esiin. Valmiina lähtöön!

Radalla automaattivaihteistolla varustettu TTS on yksinkertaisen helppo kapistus. Jopa niin helppo, että kuka tahansa voi tuntea itsensä varsinaiseksi taituriksi. Auton ohjaustuntuma on erinomainen eikä kori kallistele. Pito ei tunnu loppuvan millään. Jarrutkin tuntuivat kestävän rynkytystä hienosti, niiden pito ei hiipunut lainkaan.

Radalla Audin menohalut olivat jopa hieman vaimeammat kuin kuljettajan. Ajonvakautusjärjestelmä puuttui vähän turhankin hanakasti menoon. Muun muassa mutkista ulos lähtiessä kuski olisi halunnut auton jatkavan jo menoa, kun ajonvakautusjärjestelmä vielä toppuutteli. Edes järjestelmän pois kytkentä ei auttanut - kovassa menossa ajonvakautus puuttui silti peliin.

TTS on niin makea peli, että tulevaa TT RS -mallia ei malta odottaa.

Audi TTS Coupé 2.0 TFSI

Mikä: Urheiluauto.

Mitat: Pituus 4,2 m, leveys 1,95 m, korkeus 1,35 m, akseliväli 2,47 m.

Moottori: 2-litrainen turboahdettu bensiini; teho 272 hv, vääntö 350 Nm. 6-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto.

Kiihtyvyys: 5,2 s.

Huippunopeus: 250 km/t.

Kulutus (valmistajan ilmoitus/koeajo): 8,0/9,8 l.

CO2-päästöt: 188 g/km.

Hinta: 72 550 euroa.

Kommentit

    Näytä lisää