Autot

Vierivä kivi ei sammaloidu - Golf GTI 35 vuotta!

Julkaistu:

Keski-iän portteja kolkuttelevasta Volkswagen Golf GTI:stä on otettu 35-vuotisjuhlan kunniaksi erikoispainos.
Golf GTI Edition 35 -mallinimeä tottelevasta Volkkarista on revitty tehoa 25 hevosvoimaa enemmän kuin perus-GTI:stä. Juhlamallissa tehoa on siis loogisesti 235 hevosvoimaa.

Etuvetoiselle sportille se on paljon. Enemmänkin toki löytyy samasta etuvetoisten kokoluokasta: Rellu Megane R.S:ää kyydittää 250 korskeaa oria. No, koska kilpavarustelu on loputon, ei Golf jää aseettomaksi: Nelivetoinen Golf R, kaikkien aikojen tehokkain Golf, kehittää 270 hevosvoimaa.

Pysytään hetki vielä hevosurheilussa. Kun ensimmäinen GTI-Golf tuli markkinoille 1976, oli auto tehoiltaan 110-hevosvoimainen. Tehomäärä on siis yli tuplaantunut 35 vuodessa.

Alun perin GTI:tä oli tarkoitus laskea markkinoille 5000 kappaleen rajoitettu erä. Autosta kasvoi kuitenkin menestystarina. Valmistusmäärä lähestyy jo kahden miljoonan rajaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Normaalista GTI-versiosta juhlamalli poikkeaa niin tehoiltaan kuin varustelultaankin. Asiaan vihkimätön ei välttämättä huomaisi kyseessä olevan juhlamallin, ellei silmä osuisi etulokasuojan 35-logoon.

Lippalakkipäinen GTI-mies osaisi kuitenkin luetella lonkalta eroavaisuudet. Ulkoa juhlamallin tunnistaa mm. mustista ulkopeilien koteloista, korinvärisistä kynnyslevikkeistä, tummennetuista LED-takavaloista ja tummennetuista takalaseista.

Tarjolla on myös kahta erikoisvannetta. Sisällä on tutut skottiruutuiset penkit, joiden niskatukia koristavat 35-logot. Turvavyöt ovat saaneet puolestaan punaisen raidoituksen. Kokonaisuudesta voi todeta, että juhlamalli on hyvin maltillinen, eikä ylilyönteihin ole tyylissä sorruttu bling bling -henkisen Golf R:n tavoin.

Hintaero ajamamme 4-ovisen juhlamallin (45127 euroa) ja tavallisen DSG-automaatilla varustellun GTI:n (41151 euroa) välillä on turhan suuri, melkein 4000 euroa. Ihan sellaista vastinetta rahalle ei saa.

Juhlamallin suorituskyky turbolla tehostetulla suorasuihkutusmoottorilla on vakuuttavaa, mutta isoa ahaa-elämystä se ei perusmalliin verrattuna tarjoa. Kolmevitoselta GTI:ltä kaipaisi enemmän luonnetta pykälää tehokkaamman Golf R:n tapaan. Toki GTI ajaa edelleen tehtävänsä yhtenä luokkansa laadukkaimpana sporttina.

Auto on vakaa ajettava, ja madalletusta alustasta välittyy urheilullinen fiilis, mutta mitään varsinaista ekstraa, joka nostaisi auton ominaisuudet potenssiin kaksi, ei kaupan päälle tule.

Volkswagen Golf GTI Edition 35 2,0

Mikä: Juhlavuoden Golf GTI.

Mitat: Pituus 4,21m, leveys 1,77 m, korkeus 1,46 m, akseliväli 2,57m, tavaratila 350 l. (VDA)

Moottori: 2-litrainen bensa, teho 235 hv (5500-6300 rpm), vääntö 300 Nm (2200-5500 rpm). 6-portainen DSG-automaatti, etuveto.

Kiihtyvyys: 6,6 s.

Huippunopeus: 247 km/t.

Yhdistetty kulutus (valmistajan ilmoitus): 8,0 l.

CO2-päästöt: 185 g/km.

Hinta: Alkaen 45127 euroa. Koeajoauto lisävarusteilla 50208 euroa.
 

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt