IS selvitti: Näin säilyy autosi arvo

Auton arvon säilyminen vaikuttaa erittäin merkittävästi autoilun kokonaiskustannuksiin. Ilta-Sanomat selvitti, mitkä mallit pitävät arvonsa ja mitkä taas eivät.

Vuosimallin 2009 autoista parhaiten arvonsa säilytti Skoda Octavia.

8.4.2011 9:15

Suomalaisten rahoista asunnon jälkeen eniten vie auto. Tutkimusten mukaan uusien autojen ostajien tärkeimpiä valintaperusteita autolleen ovat hinta, luotettavuus ja taloudellisuus.

Autoilun kustannuksiin jälleenmyyntiarvolla on parhaimmillaan hankintahintaa tai polttoaineen kulutusta suurempi merkitys, sillä eri automallien arvon säilymisen välillä on huomattavia eroja.

IS:n selvityksessä verrattiin autoliikkeissä myynnissä olevien vuosimallien 2006–2009 käytettyjen autojen pyyntihintoja siihen, mitä samat malliversiot ovat maksaneet uutena.

Selvityksessä ajomäärän vaikutus on poistettu muuntamalla esim. kaikkien vuosimallin 2009 autojen hinnat vastaamaan 45 000 kilometriä ajettua autoa.

Uusien autojen hintakehitystä tulevaisuudessa pystyy parhaiten arvioimaan vuosimallien 2008–2009 käytettyjen hinnoista, sillä samat automallit ovat pääosin edelleen myynnissä ja etenkin vuoden 2008 autoja on runsaasti tarjolla käytettynä.

Viimeisen kahden vuoden aikana käytettyjen autojen hinnat ovat nousseet, sillä kysyntää on riittänyt. Kaksi vuotta vanhan 45 000 kilometriä ajetun henkilöauton pyyntihinta liikkeessä on tällä hetkellä keskimäärin 77 prosenttia siitä, mitä saman auton listahinta uutena toimituskuluineen ja tavanomaisine varusteineen on ollut vuonna 2009.

Parhaiten arvonsa säilyttävät tällä hetkellä katumaasturit, joiden hinnat käytettynä ovat korkeita myös Saksassa. Kaksi vuotta vanhojen maasturien hinnat ovat keskimäärin 82 % uuden hinnasta.

Isojen tila-autojen ja isojen henkilöautojen hinnoista sen sijaan on 45 000 km ajettuna jäljellä vain 74 prosenttia. Kaikkein pienimpien autojen arvo säilyy myös keskimääräistä heikommin tällä hetkellä.

Parin ensimmäisen vuoden jälkeen pakettiautot säilyttävät arvonsa henkilöautoja paremmin.Uusien automallien arvo säilyy varsinkin ensimmäisinä vuosina poistuvia malleja paremmin.

Nykyään uudet mallit eivät yleensä ole juurikaan edeltävää mallia kalliimpia, vaikka ominaisuudet kehittyvät ja varustelu paranee. Niinpä hintakehitys käytettynä johtaa vanhemman, vähemmän kiinnostavan mallin arvon putoamiseen nopeammin.

Vuosina 2008–2009 myyntiin tulleiden uutuusmallien arvo on säilynyt 2-vuotiaana keskimäärin 4 prosenttia paremmin kuin vanhempien mallien. Poikkeus säännöstä ovat uusimman korimallin Toyota Corolla ja Auris, joiden hinta putoaa edeltäviä malleja nopeammin.

Uutuusmallien kiinnostavuus ei aina kestä kovin montaa vuotta, kun ostajien kiinnostus siirtyy seuraaviin uutuuksiin.Hyvin arvonsa säilyttävät automallit löytyvät usein myös myyntitilaston kärkisijoilta tai ne ovat haluttuja, mutta uutena monille ostajille liian hintavia malleja.

Kaikkein parhaiten arvonsa vuoden 2009 automalleista ovat tähän mennessä säilyttäneet katumaasturiuutuudet Skoda Yeti, Audi Q5, BMW X1 ja Volvo XC60. Pidempään markkinoilla olleista malleista ykkönen on Skoda Octavia, jonka myynti uutena on viime aikoina kärsinyt autopulasta.

Myös seuraavilla sijoilla on hyvin edustettuna VW-konsernin malleja: Golf, Transporter, Tiguan, Passat sekä Audi A3. Kahden vuoden jälkeen vähintään 85 prosenttia on jäljellä myös Toyota Land Cruiserin, Mercedes GLK:n ja BMW X5:n hinnasta.

Heikoimmin arvonsa säilyttävien mallien pyyntihinta kahden vuoden ikäisenä on vain runsaat 60 prosenttia uuden hinnasta. Tällaisia malleja ovat mm. Chevrolet Epica, Opel Antara, Hyundai Sonata, Nissan Murano ja Volvo S80.

Auton merkki ennustaa entistäkin heikommin jälleenmyyntiarvoa. Esimerkiksi Nissanin ja Volvon mallistossa on sekä erittäin hyvin että erittäin huonosti arvonsa säilyttäviä malleja. Nissan Qashqai sekä Volvo V70 ja XC60 ovat käytettynä kysytympiä kuin näiden merkkien muut mallit.

Aikaisemmin melko nopeasti arvoaan pudottaneet Subarut ovat dieselmallien osalta nousseet kärjen tuntumaan.

Pakettiautoissa lähelle Toyotan jälleenmyyntiarvoa pääsee vain VW Transporter. On mielenkiintoista nähdä nouseeko uudehkon Hiacen arvostus entisestään, kun mallin myynti päättyy.

Vaikka uusien autojen myynnistä dieseleiden osuus on nyt pienempi kuin pari vuotta sitten, dieselien pyyntihinnat ovat edelleen korkeita. Vuonna 2008 dieseliin sijoitetun lisähinnan saa edelleen kokonaisuutena takaisin.

Jatkossa käytettyjä dieseleitä on tarjolla entistä enemmän, ja polttoaineiden hintasuhteet eivät suosi dieseliä yhtä paljon kuin aikaisemmin. Niinpä dieselit eivät välttämättä säilytä arvoaan yhtä hyvin tulevina vuosina.

Perinteisesti paljon ajettu dieselauto on kuitenkin ollut selvästi arvokkaampi kuin paljon ajettu bensa-auto. Vähemmän halutut ranskalais- ja korealaismallit ovat myös perinteisesti selvästi arvokkaampia dieselmoottorilla kuin bensamoottorilla varustettuna.

Hybridiautoja käytettyjen ostajat vieroksuvat, ja niiden arvo käytettynä on alhaisempi kuin saman valmistajan muiden mallien.

Dieselien lisäksi myös farmarimallit ovat edelleen suosittuja ja farmariin laitetun lisähinnan saa kolmen vuoden jälkeen lähes kokonaan takaisin. Sen sijaan tehokkaampaan moottoriin sijoitettu raha säilyy heikommin: kahden vuoden jälkeen siitä on jäljellä keskimäärin 60 prosenttia.

Parempi varustelu jää jopa parin vuoden takaista tilannetta enemmän ensimmäisen omistajan maksettavaksi. Lähes kaikissa uudehkoissa käytetyissä on vakiona tärkeimmät varusteet, joita käytetyn ostajat arvostavat. Kalliimpaan varustetasoon sijoitetuista 1 000 eurosta on kolmen vuoden jälkeen jäljellä vain 400 euroa. Lisävarustelistalta poimittujen varusteiden tilanne on vieläkin heikompi.

Automaattivaihteiston arvostus käytettyjen markkinoilla on hitaassa, mutta varmassa nousussa.

Pikkuautojen 5-oviset mallit ovat käytettynä 3-ovisia arvokkaampia. Kolmen vuoden jälkeen 5-ovisen lisähinta on kokonaisuudessaan tallella. Tila-autojen ja isojen maasturien 7-paikkaiset versiot ovat selvästi 5-paikkaisia arvokkaampia.

Valkoinen väri on tällä hetkellä suosiossa, mutta perinteisesti sen haluttavuus on alhainen. Jos tällä hetkellä ostaa valkoisen auton, sen arvo saattaa muutaman vuoden kuluttua olla muita värejä heikompi, kun muoti menee ohi ja valkoisia käytettyjä autoja on tarjolla enemmän kuin kysyntää.

Taloudellisesti varminta on ostaa automalli, joka on suosittu ja arvostettu. Mallisarjan perusmalli ilman kalliita lisävarusteita on varmempi valinta kuin erikoisversio lisävarusteineen. Vanhentuvaa mallia ei ehkä kannata uutena ostaa, vaikka sen saisi edullisesti ja lastentaudit olisi korjattu.

Parhaiten arvonsa säilyttäneet

Vuosimalli 2009

Vuosimalli 2008

Vuosimalli 2007

Vuosimalli 2006

Huonoimmin arvonsa säilyttäneet

Vuosimalli 2009

Vuosimalli 2008

Vuosimalli 2007

Vuosimalli 2006

Tiivistettynä

Hyvä jälleenmyyntiarvo:

-Volkswagen -Audi -Skoda -Toyota -Katumaasturit -Pakettiautot -Dieselit -Farmarit

Huono jälleenmyyntiarvo:

-Fiat -Alfa Romeo -Chevrolet -Renault -Automaattivaihteisto -Luksusvarusteet -Iso bensakone -3-ovinen malli

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?