Autot

Volvo S80 2.5T: Tyynen arvokkaasti

Julkaistu:

Volvon edustusmalli S80 sopii herrasmiesautoilijalle.

Jos Volvon edustusmallia joskus aikaisemmin vaivasi lullamainen keinunta, se on nyt taakse jäänyttä elämää. Uusi Volvo S80 on aivan toisenlainen auto, sekä ulkomuodoltaan että ajettavuudeltaan.

Ruotsalainen valmistaja kuvailee autoa sanoilla "skandinaavista ylellisyyttä". Se tarkoittaa puhtaita ja kauniita linjoja ja kaikenlaisen näpertelyn välttämistä.

Muidenkin kuin pohjoismaalaisten lienee pakko myöntää, että auton muodot ovat tyylikkäät.

Ison Volvon muodoissa on nyt sukunäköä enemmän kuin aikaisemmin. Uusi S80 muistuttaa kovasti pikkuveljeään S60:tä, jopa perheen pienintä, S40:tä.

Sitä oikein hieraisee silmiään, kun lukee auton esitteestä, että se on 4,85 metriä pitkä. S80 kun ei näytä ollenkaan niin mahtavalta. Tämä on siis kiitos, kehu.

Sisällä autossa mitat aistii kyllä heti. Tilaa on runsaasti. Jos takapenkillä istuu vain kaksi, siellä on lokoisat oltavat.

Kun auton lukitsee kaukosäädöllä, sen sivupeilit kääntyvät huomaavaisesti kylkiä vasten. Kun lukituksen avaa, peilit ponnahtavat taas paikoilleen. Kun autossa on tällainenkin hienous, on outoa, että vielä 52.000 euron versiossa kuljettajan istuin ei liiku sähköisesti. Kuljettajan on harottava lattian pinnasta vipua, jolla penkin saa liukumaan kiskoja pitkin eteen ja taakse.

Myös selkänojan säätäminen on tehty hankalaksi. Säätönuppi on mahdollisimman ahtaassa paikassa istuimen ja auton B-pilarin välissä.

Ajossa S80 käyttäytyy ulkoisen olemuksensa mukaisesti, arvokkaasti ja rauhallisesti. Pienpaineturbolla varustettu 2,5 litran bensiinimoottori riittää herrasmiesajoon mainiosti. Tarjolla toki on moottoreita kovempaankin kiireeseen.

Maantievauhdissa, kun käyntikierroksia on yli 2.000, moottori reagoi kaasupolkimen painallukseen heti. Lähellä 4.800:aa käyntikierrosta vääntö käy parhaimmillaan 300 newtonmetrissä.

Alle kahdentuhannen kierroksen alueella automaatti viivyttelee. Kun kaasua silloin painaa kunnolla, kone säpsähtää hereille ja vaihteisto nykäisee niin että selkäruodossa tuntuu.

Tasaisessa menossa moottori on lähes äänetön. Moottoritiellä vain renkaat pitävät omaa, vaimeaa ulinaansa. Kyydissä istuneet kiittelivät matkustamisen mukavuutta. Auton jousitus on miellyttävän pehmeä, ja laadukkuus leimaa sisätiloja kauttaaltaan.

Volvon ohjaus on kevyt, mutta silti riittävän tarkka. Kokoisekseen S80 on yllättävän ketteräkin. Maantiellä ohjauspyörän kanssa ei tarvitse ylimääräisiä pelata, sillä auton suuntavakavuus on hyvä koko ajan.

Autossa olivat alla kitkarenkaat, jotka säilyttivät tuntuman tiehen hyvin.

Koeajoyksilön varustuksiin kuului myös peruutustutka. Siitä oli pysäköintihallissa aidosti apua, sillä S80:n perän ulottuvuuksia on vaikea arvioida. Auto kun on - se on hyvä muistaa - lähes viisi metriä pitkä.

Volvo S80 2.5T: Tyynen arvokkaasti

Mikä: Valioluokan perheauto.

Mitat: Pituus 4,85 m, leveys 1,86 m, korkeus 1,49 m, akseliväli 2,83 m, tavaratila 480 l.

Moottori: Pienpaineturbolla terästetty 2,5 litran viisisylinterinen bensiini; teho 200 hv, vääntö 300 Nm. Kuusinopeuksinen Geartronic-automaattivaihteisto.

Kiihtyvyys: 8,0 s.

Huippunopeus: 230 km/t.

Kulutus (valmistajan ilmoitus/koeajo): 9,9/14,0 l.

Hinta: 52.000 euroa. Koeajoauton lisävarusteilla 54.035 euroa.

KIITÄMME:
+ Tyylikkäitä muotoja

+ Tyylikästä sisustusta

+ Ketteryyttä

MOITIMME:
- Automaatin viivettä alakierroksilla

- Etuistuinten säätöjen hankaluutta

Tuoreimmat