Autot

Citroën C-Crosser HDi 160: Sama uudestaan

Julkaistu:

Citroënin katumaasturi kestää vertailun sisarmalleihinsa.

Muutama viikko sitten kiittelin näillä sivuilla Peugeot 4007:ää. Nyt voisin vetäistä saman virren uudestaan, sillä tällä kertaa koeajovuorossa ollut Citroën C-Crosser on kaikilta oleellisilta piirteiltään sama auto.

Ainoat erot kahdessa katumaasturissa ovat keulan ilmeessä, takavalojen muotoilussa ja joissakin sisustusmateriaalien valinnoissa.

Jotta mahdollisesti auton ostoa suunnittelevan lukijan konseptit menevät varmasti sekaisin, muistutan vielä, että auto on kuitenkin varsinaisesti Mitsubishi. Se on suunniteltu, muotoiltu ja valmistettu Japanissa, jossa sitä myydään Outlanderin nimellä.

Ranskalaiset tietävät kuitenkin yhden suuren totuuden automaailmasta: autoja myydään mielikuvilla, ei järkiperusteilla. Siksi Mitsubishinkin voi naamioida toisen näköiseksi ja sanoa, että voilá, Pierre, tässä sinulle ranskalainen auto.

Naamiointi on tässä tapauksessa jopa niin onnistunut, että Peugeot n ja Citroënin versio on alkuperäistä parempi. Siinä on isompi ja sivistyneempi moottori kuin Outlanderissa ja sen alusta toimii paremmin.

Mitsubishissä on 2-litrainen pumppusuutindiesel kun auton ranskalaisissa versioissa on vääntävämpi ja hiljaisempi 2,2-litrainen yhteispaineruiskutuksella toimiva diesel. Niissä on isompi ero kuin pelkät tilavuusnumerot kertovat.

Parhaat ja toimivimmat tilat kolmikosta tarjoaa kuitenkin Outlander.

Yksinään tarkasteltuna C-Crosseriin pätevät samat arviot kuin Peugeot 4007:ään. Sen ajettavuus on katumaastureiden parasta A-ryhmää. Vaikka se on iso ja siinä istutaan tavanomaisen korkealla, auto käyttäytyy koko ajan vakaasti ja on helposti hallittavissa.

Vääntävän moottorin ohella onnistuneen kokonaisuuden rakennuspuita ovat hyvä jousitus, miellyttävästi toimiva käsivaihteisto ja tarpeeksi tunnokas ohjaus.

Citroën C-Crosser HDi 160: Sama uudestaan

Mikä: Keskikokoinen katumaasturi.

Mitat: Pituus 4,64 m, leveys 1,80 m, korkeus 1,67 m, akseliväli 2,67 m, tavaratila 441 l.

Moottori: 2,2 litran turbodiesel; teho 156 hv, vääntö 380 Nm. Kuusiportainen käsivaihteisto, etu-/neliveto.

Kiihtyvyys: 9,9 s.

Huippunopeus: 200 km/t.

Kulutus: 7,2 l.

CO2-päästöt: 191 g/km.

Hinta: Exclusive-varustelulla 48.190 euroa.

KIITÄMME:
+ Vääntävää moottoria

+ Hyvää ajettavuutta

MOITIMME:
- Omaperäisyyden puutetta