Autot

Kia Cerato 2.0 EX: Takuulla parempi

Julkaistu:

Viiden vuoden takuuaika on Kian hurja valtti.

Leveällä rintamalla Suomen automarkkinoille rynnistävä korealainen Kia on saanut esittelykuntoon myös varsinaisen syömähampaansa, Toyota Corollan kokoluokkaan kuuluvan Ceraton.

Luokka on niin kilpailtu, että uudella yrittäjällä täytyy olla taikasauva takakontissaan, jotta sillä olisi yleensä mitään mahdollisuuksia Corollaa, Astraa, Focusta ja kumppaneita vastaan.

Mutta Ceratollapa on! Muiden Kia-uutuuksien tapaan maahantuoja tarjoaa sille viiden vuoden takuun. Se on hurja valtti, kun sitä rupeaa oikein miettimään: ajelet autolla kolme vuotta ja kun myyt sen eteenpäin, pystyt antamaan seuraajallesi perinnöksi vielä saman verran takuuaikaa kuin eräät kilpailijat antavat uusille autoilleen.

Koeajossa oli mallin kaksilitrainen versio. Sen vertaaminen markkinajohtajaan on vähän hankalaa, sillä Corollan mallistossa ei ole kaksilitraista bensiinimoottoria.

Selvästi pienemmästä, 1,6-litraisesta bensiini-Corollasta joutuu neliovisena maksamaan kuitenkin jo saman verran kuin 2-litraisesta Ceratosta.

Toyotalla ehkä ajatellaan, että kahden litran pannu on tämänkokoiseen autoon turhan iso. Harva kuski kuitenkaan lisävoimaa paheksuu, ja ainakin Ceraton keulalla kaksilitrainen ja 143-hevosvoimainen moottori tuntuu passelilta.

Se vastaa reippaasti kaasupolkimen painallukseen ja auto kiihtyy ohituksiin mieltä keventävän helposti. Kuljettajan ei tarvitse pelätä pesueensa hengissä säilymisen puolesta.

Muuten Cerato ei pröystäile varusteillaan. Siinä on kaikki tarpeellinen, mutta isompien ja kalliimpien autojen hienouksia ei ollenkaan. Istuimien säädöt tapahtuvat vipujen avulla (eivät sähköisesti), ohjauspyörässä on korkeus- mutta ei syvyyssäätöä ja takakontti toimii vanhanaikaisilla, tilaa vievillä saranoilla.

Jos auton ulkonäköä haluaa välttämättä räväköittää, valmistajalta saa lisäpaketin, johon kuuluvat alumiinivanteet, helmalevikkeet ja takaspoileri. En vain oikein ymmärrä, ketä niillä on tarkoitus hämätä. Mutta sellaisiakin autonomistajia on, jotka niistä kiksejä saavat. Varsinaisesti Cerato on tehty edulliseksi vaihtoehdoksi sellaiselle ostajalle, jolle riittää kun autolla pääsee sujuvasti paikasta toiseen. Tästä perustehtävästään se selviytyy hyvin.

Kuljettajan on helppo löytää oikea ajoasento ja auton hallintalaitteet ovat hyvin hänen ulottuvillaan. Tilaa kuljettajalla on myös riittävästi kaikkiin suuntiin. Takapenkilläkin tilaa on yllättävän paljon, enemmän kuin päältä päin uskoisi.

Auto on tasapainoinen ajettava ja kaupunkiliikenteessä helppo käsiteltävä. Maantieajossa ohjauksen amerikkalaistyylisen kevyt keskialue hieman häiritsee. Vetoluistonesto on Ceratossa vakiovarusteena, mutta se on vähän hidas. Järjestelmä katkaisee vedon vasta pienen viiveen jälkeen ja vähänkin liian reipas kaasutus lumisella tiellä päästää etupyörät sutimaan. Auto menettää silloin ohjattavuutensa.

Se tosin on useimpien etuvetoisten autojen tapa, ja kuljettajan pitää vain oppia elämään sen kanssa.

Kaksilitraisen moottorin ansiosta auto kiihtyy reippaasti, mutta hyvin vastuullisesti autoon on asennettu myös kunnon jarrut.

Ceratossa on levyjarrut kaikissa neljässä pyörässä. Ne surmaavat vauhdin ihailtavan eleettömästi.

Muutaman miinusasteen lämpötila teki Ceratolla matkustaneille kiusaa lyhyellä kyläilyreissulla.

Varttitunnin ajon aikana auto ehti mukavasti lämmetä, mutta kun sen jätti ulos pakkaseen ja palasi paikalle pari tuntia myöhemmin, parkkipaikalla seisoi iglu.

Ennen kuin ikkunat olivat taas kirkkaat, lämmitysjärjestelmä sai puhkua täysillä toistakymmentä minuuttia. Suulakkeiden optimaalinen säätäminen kuulemma nopeuttaa sulatustoimia, mutta se selvästikin vaatii harjoittelua.

Kia Cerato 2.0 EX: Takuulla parempi

Mikä se on? Eteläkorealaisen valmistajan pienemmän keskikokoluokan perheauto.

Millainen moottori siinä on? Kahden litran bensiinimoottori, jonka teho on 143 hevosvoimaa ja suurin vääntö 186 newtonmetriä.

Miten se suoriutuu? Kiihtyy nollasta sataan 9,0 sekunnissa ja saavuttaa 208 km/t:n huippunopeuden. Polttoainetta menee yhdistettynä kulutuksena 7,5 l/100 km.

Kenelle se on? Edullista perusautoa etsivälle perheelle.

Paljonko se maksaa? 22.900 euroa (136.000 mk). Koeajoautossa oli lisänä 990 euron varustepaketti, johon kuuluivat 16 tuuman alumiinivanteet, helmalevikkeet ja takaspoileri.

Miten pitkä takuu sillä on? Viisi vuotta/150.000 km.

KIITÄMME:
+ Hyvää ohituskiihtyvyyttä+ Tehokkaita jarruja+ Pitkää takuuaikaa

MOITIMME:
- Vetoluistoneston viivettä- Lämmityslaitteen käyttöä