Jeep Grand Cherokee SRT8: Tätä autoa et tarvitse - Autot - Ilta-Sanomat

Jeep Grand Cherokee SRT8: Tätä autoa et tarvitse

Kuvituskuva
Julkaistu: 29.1.2007 0:00

Kiihtyvyys kertoo jättiläis-Jeepistä kaiken: nollasta sataan viidessä sekunnissa.

Jotkut muistavat vielä 1950-luvun amerikanrautojen hurjan bensankulutuksen. Niiden bensatankissa kävi pyörre, kun menovettä lorisi moottoriin.

Kun lähtee ajamaan uudella Jeep Grand Cherokee SRT8:lla, ei tarvitse muistella. Vanhat hurjat ajat pääsee kokemaan itse. Autossa on 6,1 litran vapaasti hengittävä HEMI V8-moottori, joka hori kiltisti nopeusrajoitusten puitteissa ajetulla viidensadan kilometrin koeajolenkillä 95 litraa bensiiniä. Se tarkoittaa 19:ää litraa jokaisella sadalla kilometrillä.

Mikä esihistoriallinen suursyömäri tämä laite siis on? Grand Cherokee SRT8 on nopein ja voimakkain Jeep, joka on koskaan valmistettu. Se sanoo asiaan vihkiytyneille epäilemättä paljon, ja he lienevät kuulemaansa tyytyväisiä. Muita tieto luultavasti kuitenkin kummastuttaa.

Miksi ihmeessä sellainen piti tehdä? Edellinen ennätys-Jeep, 5,7-litrainen Grand Cherokee, tuntui jo riittävän hurjalta. Vastaus on kilpailussa. Uudella versiolla Jeep varmisti, että se tykittää kovimmin. SRT8 syöksyy nollasta sataan viidessä sekunnissa, oli alusta kuiva tai märkä! Siihen eivät Porsche Cayenne Turbo tai BMW X5 4.8 is pysty.Kiihtyvyyden takuuna on nopeasti reagoiva nelivetojärjestelmä. Normaaliajossa 90 95 prosenttia moottorin väännöstä ohjautuu takapyörille, mutta kun tarve iskee, jakosuhde muuttuu nopeasti.

Uuden Jeepin luokittelukin on vaikeaa. Se ei ole maastoauto, koska jo sen etuspoileri kulkee niin matalalla, että se tökkäisi metsätiellä ensimmäiseen juurakkoon. Se ei ole myöskään urheiluauto, koska sellaiseksi se on aivan liian iso ja kömpelö käsitellä. Eikä se ole tila-autokaan.Se on ison maasturin näköinen ja kokoinen, urheiluauton teholukemiin yltävä kummajainen, jonka salaisuuksien ei ilmeisesti ole tarkoitettukaan avautuvan kaikille. Siitä pitää huolen myös hintalappu: muutama seteli vaille 100.000 euroa.

Kieltämättä ajokokemus oli virkistävällä tavalla poikkeava. Harvoin sitä saa käskettäväkseen kesämökin kokoisen auton, joka kiihtyy ajatuksen nopeudella. Potkua on koneessa niin, että niska on koetuksella jos kaasupoljinta painaa varomattomasti. Moottorin voimaa on ymmärrettävä kunnioittaa.

Tasaisessa menossa iso Jeep käyttäytyy kuin mikä tahansa suuri katumaasturi. Siinä istutaan tavallista ylempänä, jolloin muun liikenteen tarkkailu on helppoa. Kahdenkymmenen tuuman vanteilla olevat renkaat pitävät auton suunnassaan, ja jarrut pysäyttävät menon tehokkaasti.Kaupunkiliikenteessä Grand Cherokee on kuitenkin kuin eksyksissä. Se on kömpelö, pysäköintihalleissa jopa kiusallisen hankala käänneltävä.

Kaupunkien keskustoihin sillä ei kannattaisi ajaakaan - ellei se sitten ole koko auton hankkimisen idea: näyttäytymistä varten.

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta