Autot

Opel Astra 1,6 Easytronic: Mukavaa ja helppoa ajamista

Julkaistu:

Easytronic on mainio auto ruuhkassa

Mukavaa ja helppoa. Juuri sellaista on ajaminen Easytronic-vaihteistolla varustetulla uudella Opel Astralla.

Easytronic on itse asiassa viisivaihteinen käsivälitteinen vaihteisto, josta on sähkön ja avulla tehty automaattisesti vaihtava. Eli ei muuta kuin jalka jarrua painamaan (muuten auto ei käynnisty), moottori käyntiin virta-avaimesta ja menoksi. Varsinkin ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä ryömintäominaisuudella varustettu Easytronic on mainio. Se on tuhat euroa tavallista käsivälitteistä kalliimpi, mutta paljon kaupungissa ajavan kannattaa tuo summa ilman muuta maksaa, niin paljon mukavuutta se tuo mukanaan.

Hinta on edullinen, sillä esim. Astran kohdalla 1,8 litran koneeseen saatava tavallinen automaatti on 500 euroa Easytronicia kalliimpi. Kytkinpoljinta Easytronicissa ei ole.

Ihan pelkkää maallista taivasta Easytronicilla ajaminen ei silti ole. Se sopii parhaiten leppoisaan ja kiireettömään menoon. Kovat kiihdytykset kick down -tapaan saavat auton kyllä pienen miettimishetken jälkeen pyrähtämään iloisesti eteenpäin, mutta vaihtamistapahtuma on epämiellyttävän kova nykäys ihan kuin tankissa olisi kengurubensaa.

Räväkästi kiihdyttämään aikova vaihtaakin ajoissa käsivälitteiseksi ja antaa palaa, sillä käsin hieman kaasulla pelaten vaihtaminen on nopeaa ja lähes huomaamatonta. Vaihdevipu on pantu uusiksi, ja se on todella vaivaton ja miellyttävä käyttää.

Sport-asento muuttaa automaattista vaihtamista niin, että kone kiertää korkeammille kierroksille ennen vaihtamista. Talviasennossa liikkeellelähdöt tapahtuvat sutimisen estämiseksi kakkosvaihteella.

Opel Astra on tehtaan paljon odotettu uutuus, joka on kutakuinkin hyvin vastannut odotuksiin. Astra on nykyaikaisen, mutta silti jollain tavalla neutraalisti muotoiltu. Siinä on hyvät tilat edessä ja takana.

Tavaratilaa on tähän luokkaan normaalit 350 litraa ja muunneltavuus parantaa kuljetuskykyä. Nostokynnys tavaratilaan on tosin aika lailla korkea.

Astran ajoasento on todella luonteva. Kuskin istuimessa ja ohjauspyörässä säätöjä on riittävästi. Lisäksi ohjauspyörä sopii käteen kerta kaikkiaan hyvin. Astran hyvin tukea antavilla ja jämäkän mukavilla istuimilla on kiva tehdä taivalta.

Astran ohjaus on nopea, tarkka ja tunnokas. Astran alustassa on kuitenkin jotain mikä ei ole ihan paikallaan. Se tuntuu mukavan napakalta, mutta silti auto menettää melko pienessäkin epätasaisuudessa jollain lailla tuntuman tiehen. Tämä tuntuu ikään kuin jousitus hieman pompottaisi autoa, vaikka se toisaalta ottaa töyssyt hyvän tuntuisesti.

Tarkkaa ja tiukkaa ajolinjaa Astra menee asvaltilla vakaasti ja vauhdikkaasti, mutta pienikin operointi ohjauksella tuntuu heti saavan aikaan jonkinlaisen ylireaktion. Hieman samanlainen on ajotuntuma soralla.

Astran varustetaso on nykypäivän vaatimuksia vastaava. Moottorin lämpötilan mittarin soisi silti olevan edelleen mukana. Kun on pienen ikänsä tottunut aina välillä vilkaisemaan koneen lämpöjä, tuntuu mittarin puute ikävältä.

Kaupunkiajossa Astra on aika hiljainen, mutta moottoritienopeuksissa yleismelu kasvaa häiritseväksi. Astran valot tuntuivat syksyn pimeillä ja sateisilla teillä näyttävän hyvin. Automaattisesti tummeneva taustapeili on myös kätevä.

Opel Astra 1,6 Easytronic: Mukavaa ja helppoa ajamista

Mikä se on?Opelin viisiovinen keskikoon perheauto.

Kenelle se on? Asiallisia tiloja ja muuntelumahdollisuutta arvostavalle, joka pitää Easytronicin automaattisesta vaihtamisesta.

Millainen vaihteisto siinä on? Easytronic on viisivaihteinen periaatteessa käsivälitteinen vaihteisto, josta on sähkön avulla tehty automaattisesti vaihtava. Ei kytkinpoljinta. Easytronicissa on myös käsin vaihtamisen mahdollisuus sekä talvi ja sporttiasento.

Millainen moottori siinä on? 1,6 litran bensakone, jossa on tehoa 105 hv ja vääntöä 150 Nm.

Paljonko se maksaa? Koeajoauton hinta Cosmo varustetasolla on 24150 euroa (144.000 mk).

KIITÄMME:
+ Easytronicia+ Ohjausta+ Ajoasentoa ja istuimia

MOITIMME:
- Easytronicia varauksin- Melua moottoritienopeuksissa - Alustan viritystä