Dodge Caliber SRT-4 on kuumaa kamaa - Autot - Ilta-Sanomat

Dodge Caliber SRT-4 on kuumaa kamaa

Ulkoväriksi voi valita punaisen, mustan, hopean tai oranssin. Kattoluukku on vakiona.

Julkaistu: 25.4.2008 8:00

Tavallinen Dodge Caliber ei herätä juuri minkäänlaisia intohimoja suhteellisen menevästä ulkonäöstään huolimatta. Tilanne muuttuu, kun koneen kylkeen asennettaan turboahdin, jousitusta madalletaan, laitetaan alle isommat pyörät, matalaprofiiliset renkaat sekä lisätään vielä muutama ulkonäköä parantava yksityiskohta.

Kun konetta ahdetaan 0,7 barin paineella, se hönkii kunnioitettavat 295 hv ja tuottaa 363 Nm:n väännön. Voima välittyy etupyöriin kuusivaihteisen manuaalin kautta. Ajonvakautusjärjestelmä (ESC) ja siihen sisältyvä sutimisenesto pitävät huolen siitä, että voima saadaan kunnolla käyttöön.

Dodge Caliberin SRT-4-versioon oli tilaisuus tutustua Alastaron moottoriradalla. Auton kiihtyvyys on muhkea ja nopeusmittarin sekä ahtopainemittarin neulat nousevat äkkiä ylös. Tiukka jarrutus ennen mutkaa saa vauhdin nopeasti talttumaan. Hidastimet ovat luonnollisesti tavallista tehokkaammat. Ulkonäön vuoksi jarrusatulat on maalattu punaisiksi.Jäykkä jousitus pitää auton kallistelun hyvin kurissa. ESC sallii vakio-Caliberia suuremmat luisut ennen puuttumistaan peliin.

Renkaissa on yllättävän hyvä pito, kun muistaa niiden olevan tavalliset katurenkaat. Koko on tosin muhkea 225/45R 19. Rata-ajossa tällaiset siviilirenkaat kuluvat piloille jo hyvinkin nopeasti, joten jokaisen toimittajan ajelu rajoittuu kolmeen kierrokseen. Varikolle palatessa suu on messingillä, vaikka kyllähän tästä olisi nauttinut pitempäänkin.

Nahka- ja kangasverhoilun yhdistelmällä päällystetyt istuimet tarjoavat hyvän sivuttaistuen.

Veikeänä yksityiskohtana voisi mainita ajotietokoneen asetuksen, jonka avulla voi halutessaan mitata mm. varttimailiin kulutettua aikaa, sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyyksiä sekä jarrutusmatkoja. On todennäköistä, että tukevan jousituksen ja matalaprofiilirenkaiden yhdistelmä ei ole kovin mukava maantiellä, mutta toisaalta tällaisen mallin ostaja on taatusti tuskin piittaa moisesta.

SRT4:n myynti alkaa toukokuussa. Maahantuojan edustajan mukaan kiinnostus on ollut odotettua suurempi. Ei ihmekään, sillä hinta ei ainakaan ole esteenä. Hiukan alle 33000 euroa näin tehokkaasta ja hyvin varustellusta autosta ei todellakaan tunnu pahalta.

Vain mallisarjojensa kovimmat Dodget saavat merkinnän SRT (= Street and Racing Technology). Nelonen puolestaan kertoo moottorin olevan nelisylinterinen.

Keula on julmetun näköinen ja eroaa selvästi kesymmistä versioista.

Auton väristä riippumatta jarrusatulat ovat aina punaiset. Jarrulevyt ovat huomattavan isot.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?