Renault Laguna II Break: Mukava matkakumppani

Julkaistu:

Autotehtaita vaivaa usein mammuttitauti: kun automalli uudistuu, myös sen koko kasvaa selvästi. Renault Laguna II tehtiin eri idealla.

Kun Laguna II:n viisiovisen ja farmarin näki ensimmäisen kerran, autoissa kiinnittyi huomio onnistuneeseen muotoiluun. Laguna II -mallisto pitää sisällään myös paljon uusia innovaatioita, joista esimerkkeinä näppärä avaimettomuus ja starttinappi sekä renkaiden ilmanpaineiden näyttö kojelaudassa.

Tämän jälkeen uusin sulka Lagunan hattuun on maailman ensimmäinen viiden tähden testitulos Euro NCAP -törmäystestissä.

Näillä eväillä Laguna pyrkii luokassaan kolmen eniten myydyn joukkoon Euroopassa.

Ford Mondeo ja Citroën C5 kasvoivat uudistuessaan melkoisesti. Laguna II jäi suurin piirtein entisiin mittoihinsa. Tämä ei kuitenkaan ole autolle miinus. Siinä on silti tilaa niin edessä kuin takanakin hyvin.

Uutta viisiovista ja farmari-Lagunaa suunniteltiin rinnakkain kuin kahta eri autoa. Break ei siis ole viisiovisen farmarimuunnos. Tämän myös huomaa. Molemmat uudet Lagunat ovat erittäin hyviä muodoiltaan, ainakin kirjoittajan silmissä.

Eron entiseen huomaa selvästi, kun uusi ja vanha Laguna Break ovat rinnakkain. Uusi on matalampi ja sirompi, mutta paljon vanhaa tyylikkäämpi.

Farmarimallin idea on, että kuljetuskykyä riittää. Uusi Laguna täyttää tämän vaatimuksen. Tavaratila on normaalioloissa 475 litraa ja maksimissaan 1,5 kuutiota. Muunneltavuus on myös hyvä. Näillä eväillä tavaraa liikkuu tarvittaessa reippaasti. Laguna Breakin takaluukku ansaitsee erityiskiitoksen. Siinä on sisällä kahva sulkemista varten, ja luukku myös sulkeutuu kevyesti varsin pienellä voimalla. Kädet eivät siis kuraisenkaan auton kanssa likaannu. Tätä kiitosta ei voi kovin monelle takaluukulle antaa.

Mukavuus on perinteinen sana, kun ranskalaisista autoista puhutaan. Laguna II jatkaa edeltäjiensä perinnettä kunnialla. Auto on varsin hiljainen. Se ei nitise, se ei natise ja kestää pahatkin röykyt nurisematta. Äänieristys on myös hyvä. Kesärenkailla ei paljon rengasmelua havaitse, ja moottorin äänestäkin on vain lieviä havaintoja.

Lagunan jousitus on harvinaisen onnistunut sekoitus pehmeyttä ja kuorman kantokykyä. Se ei silti ole löllö, joka vähentäisi ajonautintoa. Laguna innostaa ajajaansa reippaaseen menoon vähän samalla lailla kuin uusi Mondeokin. Laguna on pehmeämpi ja Mondeo napakampi. On makuasia, kummasta pitää enemmän.

Lagunan ohjaus on myös tarkka ja tunnokas. Melko leveät 205/55 renkaat sopivat autoon mainiosti. Ne eivät tee siitä uraherkkää. Tampereen Hämeenkadun kivityksen maailmankuulun epämukavuudenkin Laguna kuittaa suurempia valittelematta.

Ihan kaikki ei maailmassa silti ole täydellistä. Edellisen Lagunan kuljettajan istuin oli epämukavan löysä ja pehmeä eikä se tukenut reisiä. Hieman liikaa tätä pehmeyttä on edelleen tallella, mutta muuten ajoasento on mitä mainioin. Istuimen ja ohjauspyörän monipuoliset säädöt takaavat, että hyvä ajoasento löytyy varmasti.

Ruutia ei myöskään kannattaisi keksiä uudelleen. On outo juttu, että likimain kaikkien autojen kierroslukumittari on selkeä ja helppolukuinen, ihan niin kuin pitääkin. Nopeusmittareita sen sijaan keksitään jatkuvasti uusiksi, eikä selkeydelle jonkun idean vuoksi panna paljon painoa.

Hieman tätä vikaa on Lagunassakin. Pieniä, erivärisiä ja erikokoisia numeroita riittää niin, että mittarin tulkinta on hankalaa. Pieni seikka, joka silti harmittaa aina kun autolla ajaa.

Lagunan 1,8 litran ja 123 hevosvoiman moottori on miellyttävä tuttavuus. Sen suurin vääntö on 170 Nm kierrosluvulla 3750, mutta käytännössä moottori reagoi nöyrästi kaasuun jo varsin alhaisilla kierroksilla. Tämä tekee Lagunasta vaivattoman ajettavan. Vaihdekeppiä ei tarvitse turhan takia sohia, ellei sitten hae maksimaalista kiihtyvyyttä, joka vie parhaimmillaan Lagunan 0-100 km/t 11 sekunnissa.

Renault Laguna II Break: Mukava matkakumppani

Mikä se on? Toisen sukupolven täysin uusi Renault Lagunan farmarimalli.

Kenelle se on? Laguna II kuuluu isompaan perheautoluokkaan. Se sopii mainiosti väljiä tiloja ja kätevää muunneltavuutta kaipaaville.

Millainen moottori siinä on? Koeajoautossa oli 1,8 litran 123 hv bensakone, joka vääntää 170 Nm. Mallistossa on myös 1,6 16V ja 2,6 24V V6 sekä 1,9 dCi diesel. Kaksilitrainen bensakone tulee tämän vuoden puolella.

Pahimmat kilpailijat? Täysin uudet Ford Mondeo ja Citroën C5 sekä vanhemmista malleista Toyota Avensis, Nissan Primera, Peugeot 406 ja Opel Vectra .

Paljonko se maksaa? Koeajoauton Expression varustuksella 172 000 mk.

KIITÄMME:
+ Ajo-ominaisuuksia+ Hiljaisuutta ja mukavuutta+ Moottoria

MOITIMME:
- Nopeusmittarin näyttöä- Turhan pehmeää kuljettajan istuinta