Ligier Nova: Isolla rahalla saa ja mopolla pääsee - Autot - Ilta-Sanomat

Ligier Nova: Isolla rahalla saa ja mopolla pääsee

Kuvituskuva
Julkaistu: 22.4.2002 0:00

Kuinka kauas mopolla pääsee? kyselee Liisa Akimoff radiossa. Ranskalaisella mopoautolla pääsee pappakin vaikka tunturiin asti lämpimästi ja mukavasti.

Kyydin hinta kuitenkin hirvittää, kärpässarjan autolla on raskaansarjan hinta: satatuhatta vanhaa rahaa.

Ligier Nova on virallisen määritelmän mukaan kevyt nelipyörä. Se on käytännössä nelipyöräinen pikkuauto, joka rekisteröidään mopoksi. Sillä saa ajaa ilman autonajokorttia, mutta mopokortti on suoritettava papankin.Tavoiteltu asiakasryhmä ovat pikkukylien ikääntyvät aikamiespojat, joille reumatismin etenemisen vuoksi soisi entistä lämpimämmän kulkuneuvon.

Ligier Nova on vauhdikkaan ja urheilullisen näköinen pikkuauto jo nimi velvoittaa, onhan Ligier tuttu formula ykkösistä.

Ohjaamo on suorastaan ylellinen: sähköikkunat, täydellinen mittaristo, hansikaslokero, automaiset hallintalaitteet ja turvavyöt. Istuimet ovat korkeat ja tukevat, lain sallimat kaksi henkilöä istuvat mukavasti ja väljästi. Kolmipuolainen ohjauspyörä keskiön Ligier-teksteineen kohottaa sporttimeininkiä.

Voimansiirto toimii moottorikelkoista tutulla hihnavedolla eli variaattorilla. Vaihteenvalinta on maailman yksikertaisin: vipu eteen ja mennään eteenpäin, vipu taakse ja taaksepäin.

Auton kaikissa kulmissa on levyjarrut urheiluautojen tapaan, mutta ne eivät pidä lupaustaan. Jarrut ovat suorastaan pelottavan huonot. Onneksi moottorijarrutus on jämäkkää.

Kiihtyvyys ei ole räjähtävää, mutta huippunopeus saavutetaan nopeasti. Kun kuski oikaisee kaasujalkansa suoraksi, näyttää mittari pian viittäkymppiä ja siinä se myös pysyy.

Kaksisylinterinen diesel on miellyttävän sitkeä. Odotettua mopomaista hyytymistä ylämäessä ei tapahdu, vaan kone paukuttaa sekä ala- että ylämäet samaa tasaisen vauhdin taulukkoa.

Ohjausvälitys on aika hidas, mikä aluksi tuntuu oudolta tällaisessa kotterossa. Lähempi tutustuminen paljastaa, että ratkaisu on ihan järkevä. Lyhyt ajoneuvo on luonnostaan aika kiikkerä, eli se pyrkii jatkuvasti hakemaan omia kulkulinjojaan. Jos ohjaus olisi kovin nopea, tulisi ajosta yhtä kiemurtelua.

Matka taittuu kahden aikamiespojan porukalla rattoisasti. Hämäläisnotkea keskustelu koskettelee tiisselilöpön hintaa kirkon Essolla ja keskikaljan päivänoteerausta osuuskaupassa.

Kuivalla asvaltilla auto käyttäytyy kohtuullisen vakaasti eihän nopeuskaan päätä huimaa. Jäällä ja lumella ottaa kuljettaja kuitenkin ohjauspyörästä vankan kahden käden otteen ilman eri käskyä. Sopii muistaa, että Novassa ei ole talvirenkaita, koska laki ei vaadi sellaisia mopoon.Lämmityslaite on todella hyvä, joten sen puolesta ranskalainen on ihan kelpo talvikärry.

Katteella varustettu tavaratila on riittävä kahden henkilön ajoneuvoon. Melua kone pitää ihan kotitarpeiksi, joten vakiovarusteena olevaa cd-radiota Pekko voi soitella lähinnä maitolaiturin likkojen iloksi. Tällä ajoneuvolla taitettavat matkat ovat kuitenkin sen verran lyhyet, ettei melu tee sairaaksi.

Ligier Nova on käytännöllinen pikku ajokki. Lähinnä jäi kaipaamaan viittäkymmentä hevosvoimaa lisää ja viittäkymmentätuhatta vanhaa markkaa hinnasta pois mutta ne asiat ovat korkeammassa kädessä.

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta