Ford Fiesta ST: Kohtuuhintainen pikkusportti - Autot - Ilta-Sanomat

Ford Fiesta ST: Kohtuuhintainen pikkusportti

Kuvituskuva
Julkaistu: 20.12.2004 0:00

Tavalliseen arkikäyttöön sopiva, kohtuuhintainen, suorituskykyinen ja urheilullinen auto on valmistajalle itse asiassa melkoinen haaste.

Mihin laitetaan alustassa tiukkojen rataominaisuuksien ja normaaliajon mukavuuden raja, otetaanko moottorista irti terävä huipputeho korkealla ja kapealla kierroslukualueellavai ei ja kuinka saada hinta järkeväksi.

Muun muassa näitä asioita joutui Ford miettimään, kun se suunnitteli sporttista Fiesta ST autoaan.

- Halusimme luoda auton, jolla kuljettaja voi pitkän ja väsyttävän työpäivän jälkeen ajella mukavasti ja vaivattomasti kotiin. Halusimme myös auton, jolla sama kuljettaja voi halutessaan "antaa mennä". Nostaa kierrokset moottorissa korkealla ja nauttia turvallisesti urheilullisista ajo-ominaisuuksista.

Näin pelkisti valmistaja Fiesta ST:n ideologiaa.Italian Toscanan maakunnan mutkikkailla ja vaihtelevilla serpentiineillä tehty ensikoeajo kertoi hyvin, että Fiesta ST:n suunnitteluosasto on onnistunut aivan mainiosti.

Fiesta ST saa kyytiä 2,0/150 hv bensiinimoottorin voimin. Se kiertää iloisesti, mutta antaa silti alakierroksillakin hyvän väännön, mikä on tärkeää tavallisen ajon kannalta.

Tarvittaessa moottorista lähtee kuitenkin ytyä ihan riittävästi, mistä puhuu 8,4 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan.

Huippuakin luvataan ihan riittävästi, eli 208 km/t.

Tosin tällä lukemallahan ei ole moottoriratojen lisäksi käyttöarvoa missään muualla kuin Saksan vapaiden nopeuksien moottoriteillä. Fiesta ST:n alusta on jämäköitetty, mutta mainiolla tavalla. Se on kova, mutta ei kivikova. Toscanassa tosin ajeltiin varsin hyvälaatuisilla asvalteilla. Suomen uraiset, epätasaiset ja karkeat tiet voivat antaa aivan erilaisen tuntuman. Soratiehenkään ei tuntumaa Italiassa saatu.

Fiesta ST:n rengastus on aika matalaprofiilinen 195/45 R16. Senkin sopivuuden meikäläisille teille kertoo vasta käytäntö.

Alustan lisäksi urheilullisuutta edustavat Fiesta ST:ssä näkyvästi kuppimaiset istuimet. Niissä oli hyvä istua ja tuki niin hartioille kuin takamuksen seudullekin oli hyvä.

Tavallista pienempi ohjauspyörä kertoo myös urheilullisuudesta. Ohjaus onmyös nopeutettu, joten kiivaissakaan käännöissä Fiestan ohjaamo ei ole "käsiä täynnä", vaan pienillä ratin liikkeillä auto menee sinne minne kuski haluaa. Ohjaus on myös hyvin tunnokas.

Se palauttaa nätisti ja auto ohjautuu tarkasti. Harvoin tapaa näin hyvin toimivaa ohjausta. Useassa autossa urheilullisuuden tuntoa lisää myös se, että niissä istutaan varsin matalalla. Fiesta ST:ssä näin ei ole. Syy on tehtaan mukaan se, että jos istuin olisi pantu matalalle, niin mm. turvatyynyjen toiminnan ja kolaritestien saamiseksi korkealle tasolle, olisi rakenteita jouduttu muuttamaan niin paljon, ettei auton hintaa olisi saatu enää järkeväksi.

Fiestan kone on helppo virittää ja alustakin antaa hyvän lähtökohdan oikeaan kilpailuviritykseen.

Tehdas harkitseekin Fiesta ST:n luokittelemista kilpailukäyttöön.

Hyvin usein auton tekeminen sporttiversioksi nostaa sen hinnan kohtuuttomaksi. Fiesta ST on toki kalliimpi kuin tavalliset Fiestat, mutta pärjää hintakilpailussa muiden vastaavien autojen kanssa varsin hyvin.

Fiesta ST saapuu Suomeen huhtikuussa 2005 ja sen hinta on 22.900 euroa.

Se on hyvin linjassa esimerkiksi Peugeot 206 GTI:n ja Skoda Fabia RS:n kanssa.

Lisää aiheesta