Autot

Nissan Tiida: Kansanauto Meksikosta

Julkaistu:

Nissan Tiida on seuraavaksi Suomen markkinoille tuleva perheauto. IS pääsi koeajamaan sen jo ennen auton ensiesittelyä.

Loppukesästä Suomeen saapuva Nissan Tiida on itse asiassa jo aika vanha malli. Se näytettiin yleisölle lähes tuotantovalmiina konseptiautona Tokion autonäyttelyssä lokakuussa 2003. Seuraavana vuonna myynti alkoi Japanissa.Nissan on valjastanut Tiidan maailmanautokseen, sillä Japanin lisäksi sitä valmistetaan Kiinassa, Meksikossa ja Etelä-Afrikassa. Tiida ei kuitenkaan sopinut yhtiön Euroopan-strategiaan, sillä täällä haluttiin valloittaa merkille uusia ostajia.

Perinteiset, vanhoilliset Nissan-ajajat eivät ole innostuneet uusista malleista Notesta ja Qashqaista. Heille tarjotaan nyt Tiidaa, joka ei ainakaan näillä näkymin tule myyntiin kaikkialla Euroopassa. Myynti alkaa entisen Itä-Euroopan maissa sekä Irlannissa, Kreikassa ja Suomessa.Päätös on helppo ymmärtää, sillä meillä on melkoinen Sunny- ja Almera-armada, jonka omistajille on järkevää tarjota samantyylinen auto.

Tiidan korin mitat sijoittavat sen alempaan keskikokoluokkaan, mutta auton perusrakenne on Nissanin pikkuautosta Micrasta. Akseliväliä on venytetty 17 senttiä, 2,6 metriin, mistä on pelkkää hyvää sanottavaa. Itse asiassa perusrakenne on täsmälleen sama kuin sisarmalli Notessa.

Kasvu on sikäli onnistunut, että matkustajille on reilusti tilaa. Matkatavaroiden suhteen tilanne ei ole aivan yhtä hyvä, sillä lastausaukko on kummassakin korimallissa hivenen ahdas.

Viistoperäisessä on tilaa vain vajaat 300 litraa, ja porrasperäisessä pieni tavaratilan kansi ja sen saranat vähentävät sinänsä ison tilan käyttökelpoisuutta.Kuljettajan paikalle on helppo asettua reilusti aukeavasta kookkaasta ovesta. Istuimet ovat merkittävästi paremmat kuin Notessa, eikä hyvän ajoasennon löytymisen esteenä ole kuin ohjauspyörän syvyyssäädön puuttuminen.

Ratin taakse kotiutuu hetkessä, sillä kaikki hallintalaitteet löytyvät tutuilta paikoilta. Myös niiden toiminta on loogista, joten liikkeelle on helppo lähteä.

Kaupungissa hyvä näkyvyys ja kookkaat peilit saavat kiitosta. Myös nöyrästi toimiva moottori ja napakasti toimiva vaihteensiirto tekevät liikkumisesta vaivatonta. Myöskään maantielle siirryttäessä Tiidasta ei löydy paljon moitittavaa. Merkille pantavin piirre on alhainen melutaso.Kovin tarkkaa analyysiä ajettavuudesta emme uskalla koeajomme perusteella antaa, sillä ajoimme Etelä-Afrikassa valmistetuilla versioilla. Ne eroavat Suomeen tulevista ainakin ohjauspyörän sijainnin suhteen. Lisäksi afrikkalaisversion jousitus on erilainen, sillä maavaraa on siellä runsaammin.

Varustetasoiksi Tiidaan tarjotaan Etelä-Afrikassa Visiaa, Visia+:aa ja Acentaa. Sama kolmen tason ryhmittely vaikuttaisi loogiselta Euroopassakin, mutta siihen palaamme, kun pääsemme ajamaan Suomeen tulevaa versiota. Moottoriksi tarjotaan 1,6- ja 1,8-litraisia bensiinimoottoreita sekä 1,5-litraista dieseliä. Ajoimme pienemmällä bensiinimoottorilla niin käsivalintaisella kuin automaattivaihteistolla. Suorituskyky on aivan riittävä, tosin neliportainen automaatti ilman käsivalintavaihtoehtoa vaikuttaa hivenen vanhanaikaiselta.

Suomeen Tiidat tulevat Meksikosta. Valmistusmaalla ei sinänsä ole väliä, sillä laatutaso noudattaa valmistajan standardeja. Tulevathan Volkswagen Jetatkin meille samasta maasta.

Jotkin yksityiskohdat, kuten kojelaudan muovit tai tavaratilan verhoilu luovat Tiidasta vähän halvan vaikutelman. Hinnalla onkin tässä tapauksessa merkittävä vaikutus myynnin sujumiseen.

Toistaiseksi tiedämme vain, että Tiida sijoittuu Noten ja Qashqain väliin eli hinnat alkaen -haarukka on 19.000 24.000 euroa. Jotta Tiida menestyisi, hinnan on asetuttava lähemmäs alarajaa.

Nissan Tiida: Kansanauto Meksikosta

Mikä: Uusi pikkuauto.

Mitat: Pituus 4,20 m, leveys 1,69 m, korkeus 1,54 m, akseliväli 2,60 m, tavaratila 289 l.

Moottori: 1,6 litran bensiini; teho 110 hv, vääntö 153 Nm. Käsivaihteisto, etuveto.

Kiihtyvyys: 10,7 s.

Huippunopeus: 190 km/t.

Kulutus (valmistajan ilmoitus): 6,6 l.

Hinta: Noin 20.000 euroa.

Milloin: Loppukesästä.

KIITÄMME:
+ Runsaita tiloja+ Hyvää näkyvyyttä+ Noyrästi toimivaa moottoria

MOITIMME:
- Tavatatilan puutteita- Kojelaudan muovista ilmettä

Tuoreimmat