Autot

Kia Cerato 1.6: Perusautojen perusauto

Julkaistu:

Kia Cerato loistaa selkeydellään.

Kia Cerato ei erikoisuuksilla herkuttele. Eikä sen tarvitsekaan, sillä se on selkeä auto, josta löytyy kaikki tarpeellinen.

Ainoa ihmettelyn aihe, mitä Cerato on viime kuukausien aikana antanut on se, että viime vuoden marraskuussa mallia myytiin automalleista toiseksi eniten, enemmän kuin Toyota Corollaa. Joulukuussa Ceraton vauhti sen kun kiihtyi, sitä myytiin kaikkein eniten kaikista henkilöautomalleista.

Ceraton ja Kian kova myyntivaltti on viiden vuoden takuu sekä kohtalainen hinta. Koeajettu EX-malli, 1,6-litraisella moottorilla lisävarustein maksaa karvan verran yli 21.000 euroa. Perus-EX maksaa 19.590 euroa.

Ajaminen Ceratolla ei ole aivan ylin nautinto, joskaan ei äärimmäisen ikävääkään. Ohjaustuntuma on melko tunnoton ja keskialueeltaan hyvin kevyt. Ceraton ohjauspyörä on todella suurikehäinen sekä pinnaltaan liukas. Ohjauspyörään ja tuntumaan tottuminen vaatii aikaa.

Cerato ei välttämättä ole myöskään pitkän matkan auto. Ohjauspyörän korkeussäätö on hyvin niukka ja ratti jää kauas. Istuintakaan ei voi asettaa lähelle ohjauspyörää ja siksi ajoasennosta tulee väsyttävä. Ceratolla ei viitsisi lähteä kovin kauaksi.

Muuten tilat Ceratossa ovat väljät sekä edessä että takana. Tavaratila on 538 litraa (SAE), joten lastenvaunut mahtuvat konttiin, mutta vain ottamalla hattuhylly irti. Näkyvyys Ceraton ohjaamosta joka suuntaan on erinomainen kuolleita kulmia jää vähän.

Ceraton alusta toimii mukavasti. Kaarteissa auto kallistelee yllättävän vähän ja jousitus ottaa töyssyt tasaisesti. Suuri miinus Ceratolle on ESP:n puuttuminen. Sitä ei saa edes lisävarusteena.

Jos perheessä on vauvaikäisiä lapsia, joidenkin turvakaukaloiden kiinnittäminen voi tuottaa hankaluuksia. Auto- ja kaukalovalmistajat ovat muutama vuosi sitten sopineet yhteisissä komiteoissaan pelisäännöistä, jotta minkä tahansa turvakaukalon voisi kytkeä autoon kuin autoon turvallisesti.

Ceraton kohdalla takaturvavyön pituus ei kuitenkaan tahtonut riittää hyvin yleisen, Britax-Römer Baby-Safe Plus -kaukalon kanssa.

Kaukalon sai kyllä kytkettyä vöihin, mutta sen kanssa sai tehdä normaalia enemmän töitä. Kaukaloa piti nostaa hyvin paljon pystyyn, jotta vyön sai ylettymään kaukalon ympäri. Pari, jopa sentti lisäpituutta vyössä olisi helpottanut kummasti.

Nykyaikana on myös tottunut siihen, että uusissa autoissa on kojelautaan integroitu "mankka", joka istuu auton sisätilojen ilmeeseen edes jollain tavalla. Ceratossa ei ole kuitenkaan tehdasasennettua cd-radio-yhdistelmään, vaan soitin on laitettu Suomessa kiinni autoon.

Vaikka itse laitteessa tuskin on mitään vikaa, täytyy kuitenkin myöntää, että jälkiasennettu laite ei sovi ilmeeseen.

Kia Cerato 1.6: Perusautojen perusauto

Mikä: Korealainen pienemmän keskikokoluokan perheauto.

Mitat: Pituus 4,34 m, leveys 1,74 m, korkeus 1,48 m, akseliväli 2,61 m.

Moottori: 1,6-litrainen bensiini; teho 105 hv, vääntö 174 Nm.

Kiihtyvyys: 11 s.

Huippunopeus: 186 km/t.

Kulutus: 7 l.

Hinta: EX-varustelulla 19.590 euroa (116.000 mk).

KIITÄMME:
+ Selkeää perusolemusta+ Takuuta ja hintaa+ Hyvää näkyvyyttä

MOITIMME:
- Istuimen ja ohjauspyörän säätöjä- Takaturvavöiden lyhyyttä- ESP:n puuttumista