Autot

Peugeot 4007 HDi: Tunnistustehtävä

Julkaistu:

Hyvä ajettavuus on Peugeot 4007:n valtti.

Taas yksi katumaasturi lisää? Ja itäistä tekoa vielä?

Kyllä kyllä, mutta malttakaa hetkinen. Peugeot 4007 ei ole mikä tahansa kopiotuote.

Nollanollaseitsemän erottuu joukosta heti yksilöllisen keulansa ansiosta. Lisäksi iso Peugeot´n leijonalogo nokalla kertoo selvästi, minkä valmistajan autosta on kysymys.

Vai kertooko, jos oikein rehellisiä ollaan?

Peugeot 4007:t nimittäin tehdään Mitsubishin tuotantolinjalla Japanissa, ja teknisesti se on täsmälleen sama auto kuin Mitsubishi Outlander ja Citroën C-Crosser.

Sukulaisuussuhteeseen ei kuitenkaan pidä tuijottaa liikaa, sillä sellaista autonvalmistajien synergia tänä päivänä teettää.

Oleellista on, mikä erottaa 4007:n muista kaltaisistaan. Keulan ja perän muotoilun lisäksi sen tekevät ennen kaikkea alustaratkaisut, ja niiden ansiosta Peugeot 4007:ää voi kirkkain silmin sanoa omaksi, yksilölliseksi automallikseen.

Auton ajettavuus on nimittäin katumaastureiden parasta A-ryhmää. Vaikka 4007 on iso ja siinä istutaan tavanomaisen korkealla, auto käyttäytyy koko ajan vakaasti ja on helposti hallittavissa.

Jousituksen ohella onnistuneen kokonaisuuden rakennuspuita ovat vääntävä 2,2 litran dieselmoottori, miellyttävästi toimiva käsivaihteisto ja tarpeeksi tunnokas ohjaus.

Katumaasturit eivät yleensä houkuttele lähtemään pikkuteille, mutta Peugeot 4007:llä asvalttimutkat taittuivat suorastaan nautittavan mukavasti.

Valmistaja tarjoaa autoon ensiasennuksena joko 16- tai 18-tuumaisia renkaita. Koeajoautossa olivat 18-tuumaiset. Saattaa olla, että pienemmät renkaat eivät mahdollista yhtä hyviä ajokokemuksia, mikä kannattaa ottaa valintoja tehdessä huomioon.

Normaalisti 4007 etenee pelkällä etuvedolla, vaikka vaihdekepin juuressa olevasta kiertonupista olisi valittukin elektronisesti ohjautuva neliveto. Järjestelmä nimittäin tarkkailee kuljettajan puolesta taka-akselin avun tarvetta, ja jos sitä ei ole, vain etutassut raapivat. Se säästää polttoainetta.

Jos haluaa, että takapyörät eivät missään tapauksessa tule työntöavuksi, samasta nupista pystyy valitsemaan pelkän etuvedon. Ja sitten kun aivan varmasti tarvitaan nelivetoa, ei kun lukitsemaan nupista taka-akseli mukaan, ja vetosuhde on silloin tasan 50-50 akselien kesken.

Keskikokoiseksi katumaasturiksi Peugeot 4007:ssä on varsin väljät sisätilat. Ne mahdollistaa lähes 2,7 metrin akseliväli ja korin 1,8 metrin leveys. Takapenkille mahtuu kolmaskin matkustaja suhteellisen mukavasti.

Jos kyydittäviä on enemmän, tavaratilasta on loihdittavissa vielä kaksi istuinta lisää. Tällaista istuinjärjestelyä sanotaan häveliäästi 5+2:ksi.

Syy on siinä, että kolmas penkkirivi on tarkoitettu vain tilapäiskäyttöön. Sen esiin kääntäminen nimittäin supistaa tavaratilaa aivan oleellisesti.

Peugeot 4007 HDi: Tunnistustehtävä

Mikä: Keskikokoinen katumaasturi.

Mitat: Pituus 4,63 m, leveys 1,80 m, korkeus 1,67 m, akseliväli 2,67 m, tavaratila 441-815 l.

Moottori: 2,2 litran turbodiesel; teho 156 hv, vääntö 380 Nm. 6-nopeuksinen käsivaihteisto, etu-/neliveto.

Kiihtyvyys: 9,9 s.

Huippunopeus: 200 km/t.

Kulutus (valmistajan ilmoitus/koeajo): 7,2/8,0 l.

Hinta: Executive-varustelulla 52.900, koeajoauto lisävarustein (mm. navigointilaite ja peruutuskamera) 58.750 euroa.

KIITÄMME:
+ Vääntävää moottoria + Hyvää ajettavuutta+ Runsaita tiloja

MOITIMME:
- Etumaskin ilmettä- Käyntiääntä