Autot

Saab 9-3 Cabriolet: Saab esitteli uuden avoauton

Julkaistu:

Saab tuo syyskuussa markkinoille uuden avoauton, 9-3 Cabriolet¿n. Mitä siitä pitäisi ajatella? Että se on tyylikäs, sen sähköllä toimiva kattomekanismi on luokkansa paras ja sen ajettavuus on kiitetyn 9-3 Sport Sedanin tasoa?

Vai että mitä ihmettä sillä tekee Suomessa?

Näitä tulin pohtineeksi huristellessani uutuudella sen kansainvälisessä lehdistöesittelyssä alkuviikosta Kööpenhaminasta Juutinrauman sillan yli Ruotsin puolelle ja kurvailtuani sitten kolmisensataa kilometriä Skoonen idyllisillä maaseututeillä tuulen suhistessa ympärillä ja auringon kurkkiessa pilvien lomasta.

Uudella avomallilla emoyhtiö General Motors lunastaa lupaustaan tuottaa uusia Saab-malleja lähivuosina tasaiseen tahtiin. Hyviä uutisia Saabilta on viime aikoina tullut harvakseltaan, ja uuden avoauton uskotaan toimivan todisteena valoisammasta huomisesta.

Kyllä 9-3 Cabrioletia kelpaakin esitellä. Saabilla on perinteitä valioluokan avoautojen valmistamisesta, ja Yhdysvaltain markkinoilla sillä on myyntisegmentissään jo entuudestaan varsin vankka markkina-asema.

Cabriolet on rakennettu 9-3:n sedan-version pohjalle. Korin suunnittelusta vastaava johtaja kiisti kuitenkin jyrkästi, että kyseessä olisi alustaltaan sama auto.

Avomallin korin on oltava vääntöjäykkyydeltään tavallista sedan-mallia huomattavasti tukevampi, ja se tekee kahdesta 9-3:stakin erilaiset ajettavat. Akseliväli on myös seitsemän senttiä pitempi, ja alusta on siten jämäkämpi. Ajettavuudesta on hyvin vaikea löytää mitään moitittavaa.

Huolimatta siitä, että uutuus on aikaisempia avo-Saabeja sporttisempi, se on edelleen varsin käytännöllinen. Yhden painikkeen avulla kangaskatto laskostuu tavaratilaan ja nousee takaisin paikalleen ilman että kuljettajan tarvitsee availla tai sulkea lukkoja.

Avoautoa pitäisi tietenkin ajaa katto alhaalla sellaiseenhan se on suunniteltu, mutta pelkästään navakka tuuli riitti pilaamaan ilon. Jos keli ei ole aurinkoinen ja tyyni, autossa käy hirveä veto ja koko nautinto on pilalla.Ja jos kerran kesäkuisessa Etelä-Ruotsissa ei voi ajaa kuomu alhaalla, kuinka sitten Suomen kesässä?

Surkea tai paremminkin kylmä totuus on, että Suomessa tällä tai millään muullakaan avoautolla ei ole paljon käyttöä.

Monia suomalaisia kaihertaa sekin, että uutta avo-Saabia ei enää tehdä Uudessakaupungissa, vaan sen valmistus tapahtuu Itävallan Grazissa. Valioluokan avo-Saab oli sentään alun perin suomalainen keksintö! Tuleeko 9-3 Cabriolet¿sta maailmalla suosittu? Niin Saab ainakin tulkitsee sen, että kaksi Kööpenhaminan lehdistöesittelyssä esillä ollutta autoa varastettiin melkein isäntien silmien edessä.

Kaksi päivää myöhemmin poliisi löysi autot Kööpenhaminan esikaupungista. Löytymistä helpotti autoissa oleva kiinteä puhelin- ja satelliittipaikannusjärjestelmä.

Saab 9-3 Cabriolet: Saab esitteli uuden avoauton

Mikä se on? Saabin uusi nelipaikkainen valioluokan avoauto.

Millainen moottori siinä on? Kaksilitrainen nelisylinterinen bensiinimoottori. Pienpaineturbossa tehoa on 175 ja normaaliturbossa 210 hevosvoimaa.

Kenelle se on? Lämpimiin ja aurinkoisiin päiviin uskoville, hyvin toimeentuleville omien teidensä kulkijoille.

Milloin se tulee Suomeen? Vuodenvaihteen jälkeen.

Mitä se maksaa? Hintaa ei ole vielä päätetty. Sen verran kuitenkin tiedetään, että ensimmäiseksi numeroksi tulee 5.

Paljonko niitä myydään Suomessa? 10-20 kappaletta.

KIITÄMME:

MOITIMME: