Autot

Audi A3 Cabrio 2.0T S-Tronic: Katseiden kääntäjä

Julkaistu:

Audi A3 Cabrio vie ripeästi ja kevyesti.

Harva kalliskaan auto herättää niin paljon huomiota kuin Audi A3 Cabriolet: valkoinen auto, jossa on punainen kangaskatto. Punaisen lisäksi katon väriksi voi valita sinisen tai mustan.

Sisätilojen väri taas määräytyy katon mukaan - autossa oli siis punainen nahkasisustus.

Samalla kun Audi toi A3:sta markkinoille avomallin, autoa päivitettiin sekä ulkoa että sisältä. Etuvalot saivat led-valorivistön, samanlaisen kuin A4:ssä.

Auton valoautomatiikkaan kytketty hämäräkytkin haistelee, millaista valaistusta keulalla tarvitaan. Jos valoa on tarpeeksi, Audi sammuttaa itse ksenon-valot ja käyttää pelkkiä ledvaloja huomiovaloina. Kun valo taas vähenee, ksenonit syttyvät.

Audi A4 viitoittaa muutenkin Audin tulevaisuutta. A3:n etuspoileri on muotoiltu A4:n etuspoilerin tapaan. Myös takavalot ja perän muotoilu on muuttunut.

A3 Cabrion ostaja voi valita autoonsa täysautomaattisen tai puoliautomaattisen kangaskaton. Koeajossa olleessa versiossa katto oli täysautomaattinen. Se aukeaa yhdeksässä sekunnissa. Katto taittuu erittäin pieneen tilaan, eikä se syö kovakattojen tapaan tavaratilaa lainkaan. A3 Cabrion takakontin koko on siis aina sama, oli katto alhaalla tai ylhäällä. Avoautoissa tavaratila on joka tapauksessa aina pieni. Audin versiossa tavaratila, tai paremminkin tavaratilan luukku, on myös erittäin hankalan mallinen. Auton muotoilun ja kattomekanismin sijoituksen vuoksi tavaratilassa ei ole oikeastaan lainkaan kantta, vaan vain pystysuora luukku auton perässä. Tavaraa on hankala lastata ja purkaa.

Avoautot ovat periaatteessa kaksipaikkaisia, vaikka niissä jonkinlaiset takamatkustajan tilat onkin. Kaksipaikkaisina avoautot myös toimivat parhaiten: takapenkin voi valjastaa tavaratilaksi ja veto ohjaamossa pienenee, kun takapenkin paikalle asettaa tuulenohjaimen.

Koeajossa ollutta Audia kiidätti saksalaisvalmistajan kaksilitrainen turboahdettu bensiinimoottori. Se tekee autosta varsin urheilullisen ja ripeän pelin, sillä 200 hevosvoimaa kevyeen kiikkuun on riittävä määrä.

Automaattivaihteiston vaihteet napsuvat nätisti sisään myös ohjauspyörän takana olevista siivekkeistä. Ohjaus on tuttua Audia, keskialueeltaan jopa parempi kuin uudessa A4:ssä.

Matka-ajossakin Audi on makea kuljetin. Lyhyestä akselivälistään huolimatta auto menee tukevasti. Siltä puolelta täytyy myös löytyä ominaisuuksia, sillä kuka tahansa avoauton omistaja haluaa kokea vapauden tunteen: katto auki kohti tuntematonta!

Audi A3 Cabrio 2.0T S-Tronic: Katseiden kääntäjä

Mikä: Kangaskattoinen avoauto.

Mitat: Pituus 4,24 m, leveys 1,77 m, korkeus 1,42 m, akseliväli 2,58 m, tavaratila 260-674 l.

Moottori: 2,0 litran turboahdettu bensiini; teho 200 hv, vääntö 280 Nm. 6-portainen automaattivaihteisto, etuveto.

Kiihtyvyys: 7,3 s.

Huippunopeus: 231 km/t.

Kulutus (valmistajan ilmoitus/koeajo): 7,6/8,7 l.

CO2-päästöt: 181 g/km.

Hinta: 50.400 euroa.

KIITÄMME:
+ Kattomekanismin nopeaa toimintaa+ Ajettavuutta+ Moottorin tehoa ja vääntöä

MOITIMME:
- Hintaa- Tavaratilan luukun muotoa