Autot

Lancia Musa: Karkkipussi

Julkaistu:

Koska autot on tehty ajettaviksi, moni pitää ajettavuutta auton muita ominaisuuksia tärkeämpänä. Jos autoon on saatavilla automaattivaihteisto, se otetaan jotta ajomukavuus paranisi entisestään.

Mutta sitten voi käydä kuten meille Lancia Musan kanssa: robottivaihteisto teki kauniin ja sympaattisen auton ajettavuudesta surkean.

Lancian uutuus oli varustettu automatisoidulla DNF-robottivaihteistolla. Vaihdot tekivät etenemisestä nykivää ja niiailevaa. Pitkien vaihtoviiveiden vuoksi ajaminen oli suorastaan epämiellyttävää.Kylmänä vaihteisto toimi todella onnettomasti. Pykälät eivät tahtoneet vaihtua, ja vaihteisto empi pitempään kuin jonkin aikaa lämmittyään.

Kun peruutusvaihteelta siirryttiin ykköselle, vaihde ei ollut mennä päälle. Takaisin pakille ja uusi yritys. Vasta kolmanella kerralla vaihtaminen onnistui. Rasittavaa!

Parhaiten DNF-vaihteisto toimii käsin vaihdettaessa ja kevyellä kaasulla ajettaessa. Lancia Musa on kaupunkiauto, ja kaupunkiympäristöön se sopiikin erinomaisesti. Se on ketterä käsitellä, näkyvyys taakse on hyvä ja penkit kaatamalla kyytiin mahtuu tavaraa kiitettävästi. Miinusta tulee erittäin pienistä peileistä. Niihin ei kannata luottaa.

Fiatin 1,3-litrainen ja 90-hevosvoimainen diesel on varsin toimiva ja pieniruokainen moottori. Saman pannun löytää mm. eräiden Opeleiden konepellin alta.

Moottorin tehot riittävät kaikenlaiseen menoon. Moottoritielläkin se vetää autoa hyvin, kunhan kuljettajan kaasujalka on tarpeeksi kevyt. Kovemmin runtattaessa epämukavasti toimiva vaihteisto muistuttaa olemassaolostaan. Ohjauksen vaste Musassa on veltto ja tuntuma keinotekoinen.

Musan perusmallin 21 300 euroa on paljon pyydetty kaupunkiautosta. Italialaistehdas mieltää itsensä kuitenkin valiomerkkien luokkaan, ja siksi hintalapussakin lukee mitä lukee.IS:n koeajamassa Musassa oli runsaasti lisävarusteita. Robottivaihteiston lisäksi mm. kaksivärimaalaus, kevytmetallivanteet sekä nahka- ja alcantaraverhoilu. Niiden kanssa auton hinta nousee yli 28 000 euron.

Sillä rahalla saa jo paljon muutakin!

Lancia Musa 1.3 Multijet 16V DFN

Mikä: Pieni perheauto.

Mitat: Pituus 4,04 m, leveys 1,70 m, korkeus 1,66 m, akseliväli 2,51 m, tavaratila 390-1488 l.

Moottori: 1,3 litran diesel; teho 90 hv, vääntö 200 Nm. 5-portainen automatisoitu manuaalivaihteisto.

Kiihtyvyys: 12,5 s.

Huippunopeus: 173 km/t.

Kulutus (valmistajan ilmoitus/koeajo): 4,6/5,8 l.

CO2-päästöt: 122 g/km.

Hinta: 21 300 euroa, koeajettu auto lisävarustein 28 147 euroa.

Kiitämme

+ Kaunista ulkonäköä

+ Ketteryyttä

+ Näkyvyyttä taakse

Moitimme

- Vaihteiston toimintaa

- Ohjauksen velttoutta

- Sivupeilien pienuutta

- Korkeaa hintaa