Autot

Opel Meriva: Bensiini vs. Diesel

Julkaistu:

Opelin pilttuusta löytyy nyt kaksi Merivaa - toinen bensaa, toinen naftaa nauttiva.

Bensiini vai diesel? Kas, siinä pulma.

Kummassakin moottorissa on tehoa 100 hevosvoimaa. Bensakoneen tilavuus on 1,6 litraa ja vääntö 150 newtonmetriä, turbodieselissä kokoa on 1,7 litraa ja vääntöä 240 newtonmetriä. Asiat valkenevat parhaiten ajamalla. Raamit koneiden ympärillä kuuluivat kompaktiluokan tila-autolle Opel Merivalle.

Auton hankinnassa tavallinen ostaja kartoittaa yleensä ensin hintalapun kertoman. Easytronic-vaihteinen 1,6 litran bensakone maksaa 23.080 euroa. 1,7 litran dieselistä joutuu maksamaan 4.050 euroa (24.000 mk) enemmän, kun molemmissa autoissa on Cosmo-varustetaso.

Yksiselitteistä laskutapaa dieselin edullisuudelle ei taida löytyä. Se on selvää, että kilometrejä pitää saada mittariin vuodessa paljon, ennen kuin diesel tulee halvemmaksi.

Jonkinlainen nyrkkisääntö on, että ainakaan alle 20.000 kilometriä ajavan ei kannata hankkia dieseliä, jos taloudellisuus yksin määrää moottorin valinnan.

Monessa tapauksessa tarvitaan vielä paljon enemmän kilometrejä, ennen kuin diesel alkaa kannattaa.

Molemmilla koneilla matka taittuu Merivassa mukavasti. Oma valintani olisi diesel - jos eurot unohdetaan.

Perustelut ovat ne tavalliset: diesel vääntää alhaalta hyvin, on käyttäjäystävällinen eikä melusaastekaan ole enää entisen veroista.

Vaikka Merivan 1,7 litran dieselin suurin vääntö tuleekin vasta 2.300 kierroksen kohdalla, kone vääntää varsin hyvin jo niinkin alhaalla kuin 1.400 käyntikierroksella. Se tuo käyttömukavuutta.

Viitosvaihteella Merivan dieselin kierrokset ovat 80 km/t:n nopeudessa noin 1.850 ja satasen vauhdissa 2.300. Välitykset sopivat siis mainiosti Suomen talvirajoituksiinkin.

Kuiskaavaksi ei Merivan dieseliä voi kehua, vaikkei se pahaa ääntä pidäkään. Nakutus kuuluu iloisesti tyhjäkäynnillä, ja moottorin ääni on kiihdyttäessä melko raaka. Tasakierroksilla maantiellä moottorimelua ei juuri havaitse.

Vaihteiden välitykset ovat hyvät, ja liikkeellelähdöt helppoja.

Bensakoneet ovat monessa tapauksessa jo lirissä dieseleiden kasvaneen suorituskyvyn kanssa. Niin on Merivoidenkin tapauksessa. Diesel kiihtyy nollasta sataan tehtaan mukaan lähes sekunnin Easytronicia nopeammin.

Huippunopeus on käytännössä sama. Hyvä vääntö tekee dieselistä myös tavallisen liikenteen virrassa bensakonetta joustavamman.

Easytronic on mielenkiintoinen vaihteisto. Se on tavallisesta käsivälitteisestä muutettu sähkömoottorin ja elektroniikan avulla automaatiksi.

Periaatteessa homma toimii hyvin, mutta Easytronic ei vaihda yhtä pehmeästi kuin tavallinen automaatti tai kaksoiskytkimellä varustettu DSG-vaihteisto.

Ajan myötä Easytronicin vaihtamiskohdat kyllä oppii aavistamaan ja hieman kaasua keventämällä vaihtamista tuskin huomaa.

Sama pätee kun Easytronicia käytetään käsivalintaisena, mikä on hyvä vaihtoehto monessa ajotilanteessa.

Easytronic-Meriva kuluttaa sadalla kilometrillä hitusen vähemmän kuin normaali käsivälitteinen, mutta häviää sille kiihdytyksessä nollasta sataan tasan sekunnin (14,3 - 13,3).

Easytronicin automaattiasento on tavallisessa ajossa melko mukava ja vaivaton, mutta jos pitää kiihdyttää täysillä ja nopeasti, sen käsivalinta on parempi.

Tilaa Merivassa on reilusti. Istuinten ja tavaratilan muuntelumahdollisuuksia on vaikka millä mitalla, ja auto on mukava ajaa. Reipas sivutuuli tuntuu Merivassa selvästi. Lievää uraherkkyyttä on myös havaittavissa.

Loivasti pitkälle eteenpäin kaartuvat A-pilarit haittaavat monen muun tila-auton tavoin näkyvyyttä. Ollakseen varma, ettei kukaan tule vasemmalta, joutuu monesti kurkottamaan aika lailla eteenpäin.

Opel Meriva: Bensiini vs. Diesel

Mikä se on? Opelin pieni tila-auto.

Kenelle se on? Monipuolisia tilojen muunteluvaihtoehtoja kaipaavalle.

Mitkä sen mitat ovat? Pituus 4,04 metriä, leveys 1,69, korkeus 1,62 ja akseliväli 2,63 metriä. Tavaratila on minimissään 350 litraa. Auto painaa 1.350 kiloa.

Paljonko se maksaa? Merivan lähtöhinta on 17.900 euroa (106.500 mk). Koeajon autot Cosmo-varustuksella: 1,6 Easytronic 23.080 euroa (137.000 mk) ja 1,7 CDTI 27.130 euroa (161.000 mk).

Meriva numeroina

1,6 XE 16V Ecotec Easytronic

Bensiinikone, iskutilavuus 1.598 cm3.Neljä sylinteriä, 16 venttiiliä, monipistesuihkutus.Viisipykäläinen käsivälitteinen Easytronic-vaihteisto, joka toimii sähköisesti vaihtaen ilman kytkinpoljinta, automaatin tavoin.Teho 100 hv/3.600 kierroksella, vääntö 150 Nm/3.600, yhdistetty kulutus 7,2 l/100 km.Huippunopeus 176 km/t, kiihtyvyys 0-100 km/t 14,3 s.

1,7 CDTI Ecotec

Dieselmoottori, iskutilavuus 1.686 cm3.Neljä sylinteriä, 16 venttiiliä, turbo, yhteispainesuorasuihkutus.Viisipykäläinen käsivälitteinen vaihteisto.Teho 100 hv/4.400 kierroksella, vääntö 240 Nm/2.300, yhdistetty kulutus 5,3 l/100 km.Huippunopeus 178 km/t, kiihtyvyys 0-100 km/t 13,4 s.

KIITÄMME:

MOITIMME: