Honda Stream 1.7i LS: Virtaviivaista tilavuutta - Autot - Ilta-Sanomat

Honda Stream 1.7i LS: Virtaviivaista tilavuutta

Julkaistu: 26.11.2001 0:00

On vaikeaa valmistaa "pieni suuri auto". Honda on onnistunut Streamin kohdalla tässä asiassa hyvin.

Itse asiassa numeroiden valossa Stream ei ole pieni. Sillä on pituutta 4570 mm ja leveyttäkin 1695 mm. Korkeutta on "vain" 1590 mm. Kun nämä numerot yhdistetään sulavaan ja onnistuneeseen muotoiluun, näyttää Stream itse asiassa pienemmältä kuin se todellisuudessa onkaan.

Tila-auton autuaaksitekevä ominaisuus on tilat. Stream ei ole luokkansa leveimpiä, joten kolmen istuessa keskipenkillä olo on aika läheistä, muttei tuskaista. Hartioille ja päänseudulle isolierisinekin hattuineen on hyvin tilaa. Jos autossa matkustaa neljä henkeä, ovat olot oikein oivat.

Pari huomautusta on silti lisättävä. Varsinkin etuistuimet ovat sen verran lyhyet, että reisituki jää aika olemattomaksi. Raavaan miehen kokoinen koeistuja taas totesi takapenkillä, ettei selkänoja anna tarpeeksi tukea, vaan olo on hieman hutera. Raavasta pienempi mies ei sen sijaan tästä kärsinyt.

Streamiin mahtuu myös kolmannelle penkkiriville kaksi matkustajaa. Aikuinenkin niillä istuu täydellä seitsemän hengen kuormalla jonkun matkaa, mutta ei tuntitolkulla. Lapsille kolmas rivi sen sijaan on ihan kohtuutilainen.

Jos kolmannella rivillä on matkustajia, niin tämä syö myös jonkun verran etu- ja keskirivin jalkatilaa. Kaiken kaikkiaan Streamin tilajärjestelyt ja niiden muuntelun helppous ovat onnistunut yhdistelmä.

Tavaratila on suhteellinen käsite. Seitsemällä penkillä se on vain muutaman salkun luokkaa, mutta kolmas rivi kaadettuna tasaiseksi lattiaksi tilaa on jo hyvä luku 435 litraa.

Civicin lailla Honda Streamin iso plussa on tasainen lattia. Vaikka auto on aika matala, istumakorkeus ja mukavuus on ihan hyvä.

Hondan heikko kohta on yleensä ollut ohjaus. Se on tavannut olla liian kevyeksi tehostettu ja varsinkin keskellä kiusallisen tunnoton. Streamia tämä vika ei vaivaa. Tehostus on hyvä, ei liian kevyt muttei raskaskaan. Ohjaus palauttaa myös hyvin. Pieni miinus tulee siitä, että aivan keskiasentoon palautusvoima ei riitä. Jos ratin kääntämisen jälkeen ohjaaja ei palauta pienellä liikkeellä ohjauspyörää täysin keskiasentoon, auto ei kulje enää suoraan vaan jää kaartamaan.

Täsmä ominaisuus tuntui varsin kovalla sivutuulella hieman hankalana, kun koko ajan sai palauttaa auton oikeaan kulkusuuntaan. Iso haitta asia ei ole, ja sen kanssa oppi nopeasti tulemaan toimeen. Paljoa hienoviilausta ei tarvittaisi, kun Streamin ohjaus olisi todella hyvä.

Muuten Streamin ajo-ominaisuudet vastaavat hyvin ajajan toiveita. Kantavuus on hyvä ja jousitus on sopivan kova, muttei ryskyttävä.

Talven ensimmäiset tosi liukkaat etelän lumikelit kertoivat, että Stream käyttäytyy liukkaalla tasapainoisesti eikä tee yllättäviä liikkeitä. Continentalin kitkarenkaat pitivät myös varsin hyvin erittäin liukkaalla tasaiseksi kiillottuneella lumisella asvaltilla.

Moottorin teho ja vääntö riittävät hyvin Streamin liikutteluun. Auto ei ole raketti, mutta kulkee ja kiihtyy täysin tyydyttävästi. Isommalla koneella varustettu voisi olla jo aika makeakin "irroitella".

Kymmenen asteen pakkasissa lämmityslaitteen teho riitti oikein hyvin.Pieni miinus on ulkoilman lämpömittarin puuttuminen. Viikon mittaisen koeajon aikana vaistomaisesti monta kertaa turhaan etsi tätä tietoa, mutta kun ei niin ei.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?