Skoda Fabia RS: Skoda Fabia RS on urheilullinen ja mukava - Autot - Ilta-Sanomat

Skoda Fabia RS: Skoda Fabia RS on urheilullinen ja mukava

Skoda on ollut jo sen verran kauan mukana MM-ralleissa WRC-autollaan, että tehtaan urheilulliseen Fabia RS -versioon kohdistuu pieniä paineita.

6.10.2003 0:00

Ennen koeajoa aprikoin, miten hyvin tehdas on osannut rakentaa sellaisen kompromissin, ettei urheilullisuus lyö liian paljon tavallisen käyttöauton ominaisuuksia märällä rätillä silmille.

Viikon koeajon jälkeen asia selvisi: Fabia RS on oiva menopeli vauhdista innostuneelle. Se on lisäksi varsin mukava tavallinen perheauto. Ja mikä parasta, hintakaan ei ole paha.

Fabia RS:n alusta on itse asiassa aika helmi. Tavallisesta versiosta madalletun alustan maavara on melko matala, 11 senttiä. Kovin röpelöisille mökkiteille ei siis ole asiaa ja muutenkin kannattaa varoa katukiveyksen reunoja, ettei hyvännäköinen nokan alaosa rouhaise kiinni.

Matala alusta lisää tietenkin ominaisuuksia kaarreajossa asvaltilla ja RS onkin naseva ajettava tiukoissa kurveissa. Jousitus on onnistuttu saamaan ihmeen pehmeäksi siihen nähden, että joustovarat ovat aika pienet.

Tässä on iso ero useimpiin kilpailijoihin nähden: ne tarjoavat vielä kovempaa alustaa ja hyviä rataominaisuuksia, mutta yleinen mukavuus kärsii hieman liikaa. Kun tavallisilla teillä ei ajeta kilpaa, ehkä RS:n hieman pehmeämpi ratkaisu on parempi - makuasia tietysti. Jos joku pitää kovasta, ei sekään synti ole.

Fabia RS on varustettu 1,9 litran turbodieselillä, jossa on tehoa 130 hv ja vääntöä 310 newtonia. Tehossa ja suorituskyvyssä RS jää altavastaajaksi useimpiin kilpakumppaneihinsa verrattuna, mutta kyllä näilläkin eväillä maisema vaihtuu vilkkaasti, jos niin haluaa.

Asiaa tuntevat pikkulinnut tietävät lisäksi kertoa, että virityslastuilla Fabiankin moottorista saadaan viitisenkymmentä hevosta lisää ja vääntöä 350 newtonia. Noilla lukemilla ei tarvitse enää juuri ketään kumarrella.

Fabia RS on kuusivaihteinen, mutta tavallisessa kaupunkiajossa on järkevää käyttää vain ykköstä, kakkosta ja kolmosta. Nelosella ajaessa 50 km/t nopeudella moottori käy vain 1.200 kierrosta minuutissa, ja se on jo sietorajan tuntumassa.

Muutenkin välitykset ovat hieman turhan pitkät. Kone käy kuutosella 120 km/t nopeudella 2.000 kierrosta minuutissa ja 1.700 kierrosta satasen nopeudella. Suomen oloissa kuutonen on hyvin vähän käyttökelpoinen varsinkin talvirajoitusten aikaan. Moottorin suurin vääntö kun nimittäin irtoaa vasta 1.900 kierroksen kohdalla.

Pitkät välitykset takaavat toki pienen kulutuksen, yhdistetty on vain 5,1 l/100 km. Urheilulliseen autoon olisin lievän kulutuksen kasvun uhallakin laittanut nopeammat välitykset, mikä olisi tiennyt myös kovempia kiihtyvyysarvoja.

Kaiken kaikkiaan Fabia RS on hyvä ajettava. Koneen hyvä vääntö saa aikaan sellaisen tunteen, että kiihtyvyys olisi itse asiassa parempi, kuin kello näyttää. Ohjaus on tarkka ja tunnokas, vaihteet ja kytkin toimivat erittäin täsmällisesti ja pienellä voimalla.

Urheiluistuimet antavat hyvän tuen, istuimen ja ohjauspyörän säädöt riittävät varmasti lähes kaikille parhaan mahdollisen ajoasennon saamiseen, hallintalaitteet ovat perinteisiä ja toimivia. Fabia RS:n renkaat olivat mallia 205/45 R16. Asvaltille ne sopivat hyvin ja yllätys yllätys, myös irtosoralla RS toimi kiitettävän tasaisesti.

Normaalisti näin leveillä renkailla olo on soralla vähän kuin kuulalaakereiden päällä, mutta RS oli vakaa. Lievässä irrottelussa kojelaudassa vain välkähteli tasaiseen tahtiin ASR-luistonestojärjestelmän valo.

Myös ulkonäköviritys on onnistunut. Vihreät jarrusatulat julistavat jo kauaksi urheilullisuutta, etuspoileri on maukas, iso kromattu pakoputken pää samoin. Sisällä urheilulliset istuimet ovat myös näyttävän näköiset. Ohjaamon värisävyt miellyttivät ainakin minun silmiäni. Takaistuimet ovat selkeästi muotoillut kahdelle ja niissä oli hyvä istua. Lisäplussana takaistujille RS tarjoaa kahdelle lokoisan väljät olot ja pikkutavaroillekin on kiitettävästi säilytystilaa.

RS on rakenneltu Fabian hatchback-versiosta, eikä auto ole mikään tavarankuljetusihme. Ruuman tilavuus on vain 260 litraa, mikä tarkoittaa käytännössä yhtä jääkiekkoilijan pelikassia. Lisää lääniä saa kahdessa osassa kaatuvia takaistuimia käsittelemällä.

RS:n perusvarustus on hyvä. Pieni puute on cd-radion kuuluminen lisävarusteisiin.

RS on lähes kymppitonnin kalliimpi, kuin Fabia -malliston halvin. Sillä rahalla saa sitten aika paljon enemmän autoa. Fabia RS on myös hinnaltaan edullinen kilpailijoihinsa verrattuna.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?