Näin auton arvo laskee käytettynä - lue IS:n jättiselvitys! - Autot - Ilta-Sanomat

Näin auton arvo laskee käytettynä - lue IS:n jättiselvitys!

IS vertaili, kuinka paljon eri automerkkien vuosimallien 2004-2007 jälleenmyyntiarvo on pudonnut uuden hinnasta.

Julkaistu: 23.7.2009 17:30, Päivitetty 23.7.2009 17:29

Kuinka paljon uuden auton jälleenmyyntiarvo putoaa ikävuosien myötä?

Mistä automerkeistä saat käytettynä parhaan hyvityksen?

IS:n jättiselvitys paljastaa, että eri automerkkien ja -mallien välillä on jälleenmyyntiarvossa suuria eroja.

Tutkimusten mukaan uusien autojen ostajien tärkeimpiä valintaperusteita autolleen ovat luotettavuus, turvallisuus ja ajo-ominaisuudet. Kukkarolle olisi eduksi, jos valintahetkellä kiinnittäisi huomiota myös jälleenmyyntiarvoon, sillä automallien välillä on merkittäviä eroja.

IS:n selvityksessä verrattiin autoliikkeissä myynnissä olevien vuosimallien 2004-2007 käytettyjen autojen pyyntihintoja siihen, mitä samat malliversiot ovat maksaneet uutena. Selvityksessä ajomäärän vaikutus on poistettu muuntamalla esim. kaikkien vuosimallin 2007 autojen hinnat vastaamaan 45 000 kilometriä ajettua autoa.

Vuoden 2007 käytettyjen autojen hinnoista pystyy parhaiten arvioimaan uusien autojen hintakehitystä tulevaisuudessa, sillä samat automallit ovat pääosin edelleen myynnissä ja vuoden 2007 autoja alkaa jo olla runsaasti tarjolla käytettynä.

Vuoden 2007 autojen hintoja verrattiin vuoden 2007 marraskuun autoveromuutoksen jälkeiseen hintaan, jolloin bensa- ja dieselkäyttöisten autojen hintasuhteet vastaavat nykytilannetta.

Käytettyjen hinta putoaa entistä nopeammin

Nykyään pienen perheauton vaihtaminen uuteen samanlaiseen vaatii helposti pari tonnia enemmän rahaa kuin ennen veromuutosta. Uusien autojen hinnat ovat laskeneet, mutta käytettyjen hinnat ovat laskeneet enemmän. Aivan viime kuukausina käytettyjen autojen hintojen nopea pudotus on tosin pysähtynyt.

Kaksi vuotta vanhan, 45 000 kilometriä ajetun henkilöauton pyyntihinta liikkeessä on tällä hetkellä keskimäärin 69 % siitä, mitä saman auton listahinta uutena toimituskuluineen ja tavanomaisine varusteineen on ollut heti veromuutoksen jälkeen. Vielä pari vuotta sitten vastaava käytetyn hinta oli 75 % uuden hinnasta.

Edellisvuosia voimakkaammin ovat laskeneet etenkin isojen autojen ja isojen tila-autojen hinnat. Näiden hinnat ovat noin 64 % uuden hinnasta.

Henkilöautoista parhaiten arvonsa säilyttävät Golf-luokan perheautot ja pienet tila-autot, joissa hintaa on jäljellä 72 %. Niitäkin vähemmän ovat laskeneet lava-autojen eli pickupien (78 %) ja umpipakettiautojen hinnat (74 %).

Vuonna 2004 rekisteröityjen autojen hinnat ovat keskimäärin enää 42 % vastaavan uuden auton hinnasta vuonna 2004. Tätä prosenttiosuutta alentaa myös veromuutos, joka alensi etenkin dieselautojen hintoja. Selvästi henkilöautoja paremmin ovat myös 2004-mallisissa arvonsa säilyttäneet pickupit (60 %) ja umpipakettiautot (52 %). Henkilöautoista parhaiten ovat selviytyneet isot maasturit (45 %).

Varusteiden arvostus noussut

Tällä hetkellä markkinoilla on kysyntää enemmän bensakäyttöisiä autoja. Niinpä tällä hetkellä dieselit säilyttävät arvonsa paremmin. Dieseliin uutena sijoitetun lisähinnan saa käytettynä takaisin. Diesel saa nyt olla myös paljon ajettu, sillä 10 000 lisäkilometriä alentaa 2-vuotiaan dieselauton hintaa keskimäärin vain 300 euroa.

Tilanne ei välttämättä säily samana tulevaisuudessa, sillä yleensä viime vuosina dieselit eivät ole säilyttäneet arvoaan bensa-autoja paremmin ja tällä hetkellä dieselien osuus uusien autojen myynnistä on paljon korkeampi kuin vielä kaksi vuotta sitten.

Dieseliäkin paremmin rahat säilyvät valitsemalla farmarimallin, sillä vuonna 2007 maksetun farmarin lisähinnan saa nyt enemmän kuin kokonaisuudessaan takaisin. Tehokkaampaan moottoriin sijoitettu raha säilyy hieman heikommin. Kaksi vuotta sitten maksetusta 1 000 euron lisähinnasta on nyt jäljellä runsaat 600 euroa.

Olennainen muutos on tapahtunut viime vuosina paremman varustelun arvostuksessa, joka tosin koskee vain uudehkoja käytettyjä. Kalliimpaan varustetasoon sijoitetuista 1 000 eurosta on kahden vuoden jälkeen jäljellä noin 600 euroa.

Sen sijaan lisävarustelistalta ruksitut ylellisyysvarusteet jäävät lähes kokonaisuudessaan ensimmäisen omistajan maksettaviksi. Automaattivaihteistoon laitetusta 1 000 eurosta on kahden vuoden jälkeen jäljellä vain 300 euroa. Poikkeuksena on VW-konsernin DSG-vaihteisto, joka säilyttää arvonsa selvästi paremmin.

Viiden vuoden jälkeenkin dieselmoottoriin sijoitetusta lisähinnasta on 1 000 euroa kohti jäljellä yli 600 euroa, vaikka autoveromuutos alensi uusien dieselien hintoja. Farmarin lisähinnasta on jäljellä vajaat 500 euroa ja suuremmasta moottorista 300 euroa tuhatta euroa kohti. Paremman varustetason lisähinta on kutistunut 200 euroksi ja automaattivaihteiston 100 euroksi.

Dieselit ja farmarit säilyttävät siis 5-vuotiaanakin arvonsa keskimääräistä paremmin, mutta muiden varusteiden hinnasta ei ole paljon jäljellä.

Uusien mallien hinta säilyy

Uusien automallien arvo säilyy varsinkin ensimmäisinä vuosina poistuvia malleja paremmin. Nykyään uudet mallit eivät yleensä ole juurikaan edeltävää mallia kalliimpia, vaikka ominaisuudet kehittyvät ja varustelu paranee. Niinpä hintakehitys käytettynä johtaa vanhemman, vähemmän kiinnostavan mallin arvon putoamiseen nopeammin.

Vuonna 2007 säästi noin 5 000 euroa, jos osti Volvo V70 Classic -mallin vastaavasti varustellun uuden korimallin Summum-version sijasta. Tällä hetkellä Classic-mallit ovat käytettynä yli 10 000 euroa uudemman mallisia halvempia. Vuoden 2005 Mercedes ML:n uuden korimallin autot ovat nyt käytettynä yli 50 % vanhan mallisarjan autoja kalliimpia, vaikka uutena hinnoissa ei ollut juurikaan eroa.

Vuosina 2006-2007 myyntiin tulleiden uutuusmallien arvo on säilynyt 2-vuotiaana keskimäärin 4 % paremmin kuin vanhempien mallien. Vuosimallin 2007 autoissa tästä perussäännöstä on yksi selkeä poikkeus. Mercedeksen C-sarjan malli vaihtui vuoden aikana. W204-sarjan autot eivät käytettynä ole paljonkaan kalliimpia kuin vanhemmat W203-malliset. Samanlainen poikkeus on vuoden 2005 VW Passat, jossa uuden korimallin autot ovat vain hieman vanhoja kalliimpia.

Monet merkkiuskolliset autonomistajat vaihtavat autonsa uuteen heti, kun uusi malli tulee markkinoille. Tämä on kuitenkin huono hetki saada hyvä kauppa, koska vanhan mallin tarjonta käytettynä on runsasta ja samaan aikaan vanha malli menettää kiinnostavuuttaan autoa ostavien silmissä.

Suosikkimallit usein arvossaan

Hyvin arvonsa säilyttävät automallit löytyvät usein myös myyntitilaston kärkisijoilta. Kaikkein parhaiten arvonsa säilyttävä vuoden 2007 automalli on Toyota Hilux-pakettiauto.

Henkilöautoista parhaita ovat Volkswagen Polo, Jetta ja Caddy, Toyota Yaris ja Corolla ja Lexus IS. Näiden hinnasta on kahden vuoden jälkeen jäljellä vielä 76-79 %.

Toistaiseksi hyvin ovat arvonsa säilyttäneet myös uutuusmallit Kia ceed, Hyundai i30 ja Nissan Qashqai. Näiden merkkien muut mallit eivät kuitenkaan anna uskoa, että tilanne säilyisi, kun uuden mallin viehätys on kadonnut.

Yllättävän korkeassa arvossa tällä hetkellä ovat myös saksalaismerkkien isot katumaasturit, joiden hinnat nousivat veromuutoksessa. Niiden arvo säilyy kuitenkin hyvin myös Saksassa, joten tilanne saattaa olla jatkossakin sama.

Selkeä poikkeus myyntitilaston ja arvon säilymisen välillä on tällä hetkellä Volvo. Uuden korimallin V70:aa lukuun ottamatta Volvojen arvo putoaa nopeasti. Vielä muutama vuosi sitten merkki oli eräs parhaiten arvonsa säilyttävistä.

Kaikkein huonoimmin sijoittuvat Renaultit, Chevroletit, Opel Antara, Subaru Legacy, Saab 9-5 ja Hyundai Santa Fe, joiden hinnasta on kahden vuoden ikäisenä jäljellä alle 60 %. Varmimmin taloudellisesti huonon ostoksen tekee ostamalla suuren korealaisen, amerikkalaisen tai ranskalaisen auton isolla bensamoottorilla varustettuna.

Viiden vuoden jälkeen arvon säilymisen kärjessä ovat suosituimmat pakettiautomallit Toyotan johdolla.

Viisi vuotta vanhoissa henkilöautoissa kärki on Toyota Land Cruiser, VW Caddy Kombi, Toyota Corolla, Toyota Yaris, Audi A3, VW Golf, BMW 1, Audi A6, Toyota Avensis Verso ja Mini.

Kolmenkymmenen parhaiten arvonsa säilyttäneen malliversion listalla on 17 Toyotaa, 10 Volkswagenia ja 3 Audia.

Ylivoimaisesti heikoimmin arvonsa on vuoden 2004 autoista säilyttänyt Lada 110. Sitä seuraavat Daewoo Nubira, Tacuma, Matiz ja Kalos sekä Chrysler Sebring, Fiat Stilo, Renault Laguna, Citroën C5 ja Smart Fortwo. Viisivuotiaissa autoissa näkee selvästi, että ranskalaisautot säilyttävät dieselinä ja farmarina arvonsa huomattavasti bensakäyttöistä perusversiota paremmin.

Tuonti ohjaa hinnoittelua

Käytettyjen autojen hintataso määräytyy yhä enemmän Euroopan laajuisesti. Jos Suomessa on kysyntää automallille, joka on esim. Saksassa halpa, tuonti laskee pian hintoja Suomessakin. Esimerkiksi käytettyjen Chryslerien hintoja Suomessa laski muutamia vuosia sitten runsas tuonti Saksasta, jossa amerikkalaisten autojen arvostus on alhaista.

Käytetyn auton ostaja voi tehdä edullisia kauppoja malleista, joiden arvo putoaa nopeasti. Tänä vuonna käytettyjen autojen kauppa ei ole ollut erityisen vilkasta, ja varastossa pitkän aikaa olleista autoista saattaa saada tuntuvia alennuksia.

Seuraavinakin vuosina arvon aleneminen kuitenkin jatkuu yleensä samankaltaisesti kuin ensimmäisinä vuosina. Haluttavuudeltaan alhaisen automallin hinta putoaa jatkossakin nopeammin kuin käytettynä kalliimman mallin, ja merkittävä osa ostohetkellä saadusta säästöstä kuluu suurempaan arvonalennukseen.

Uutuusmallien kiinnostavuus ei kestä kovin monta vuotta. Hinnat ovat korkealla siinä vaiheessa, kun niitä alkaa olla tarjolla käytettynä. Seuraavina vuosina hinta laskee tavanomaista nopeammin, kun ostajien kiinnostus siirtyy seuraaviin uutuuksiin.

Joskus automallin hinnoittelu uutena muuttuu olennaisesti mallin elinkaaren aikana. Tällä hetkellä esimerkiksi Mercedeksen E-sarjan, Smart Fortwon, Citroën Xsara Picasson ja Nissan Tiidan aikanaan kalliimmalla hinnalla ostaneet kärsivät siitä, että myynnin vauhdittamiseksi mallin hintatasoa on pudotettu merkittävästi.

Taloudellisesti varminta on ostaa automalli, joka on suosittu ja arvostettu. Mallisarjan perusmalli ilman kalliita lisävarusteita on varmempi valinta kuin erikoisversio lisävarusteineen. Vanhentuvaa mallia ei ehkä kannata uutena ostaa, vaikka sen saisi edullisesti ja lastentaudit olisi korjattu.

Katso täydelliset tilastot IS:n selvityksestä:

Yhteenveto 2004-2007

Vuosimallit 2007

Vuosimallit 2006

Vuosimallit 2005

Vuosimallit 2004

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?