Ford Fusion: Pieni mutta roteva

Julkaistu:

Ford Fusion edustaa uutta autoluokkaa: se on pieni tila-auto.

Eikös tämän pitänyt olla Fiestan pohjalle rakennettu peli? kysäisen koeajokollegalta, kun sovittaudumme uuden Ford Fusionin etupenkeille.

- Fiestan, Fiestan, nyökyttää toveri, mutta ymmärtää kokemattomamman hämmennyksen; tilavaikutelma on kaikin puolin kuin luokkaa isommasta autosta. Ilman muuta olisin uskonut, jos minulle olisi väitetty, että Focuksestahan tämä tilaversio onkin väännetty.

Nelimetrinen Fusion viestii mittojaan isompaa olemustaan jo Fiestaa selvästi rotevammalla muotoilullaan. Saksan rekisterissä olevan esittelyryhmän väriskaalakin on harmaanjykevä tarkoituksella?

Todellisuudessa Fusionin tila syntyy korkeudesta. 153 sentin korkuiseen autoon on isoista ovista helppo nousta ja istuin osuu mukavasti kohdalle. Fusionissa istutaan viitisen senttiä ylempänä kuin Fiestassa. Se tuntuu liikenteessä tavallista parempana näkyvyytenä.

Ohjaamo on heti tutun tuntuinen, kädet löytävät hallintalaitteet helposti. Riittävän paksu nahkapäällysteinen ratti antaa tukevan ajo-otteen. Ratti säätyy korkeus- ja syvyyssuunnassa viisi senttiä.

Vielä ei päästä ajamaan, kun ajoasennon etsiminen vie aikaa. Perussäätöjen lisäksi kuljettajan penkissä on istuinosan kallistuksen säätö, mutta se ei riitä tekemään 180-senttisen oloa mukavaksi. Reisille penkki on liian lyhyt ja selkänojan tuki loppuu lapaluiden alle.

Autossamme käydään rakentava autoteollisuuskeskustelu aiheesta eikö samalla rahalla todellakaan saisi istuinta, jossa olisi lisätty muutama sentti vaahtomuovia vähän sinne ja tänne.

- Ajattele, tämänkin auton suunnitteluprosessissa insinöörit ovat istuneet ratin takana takuulla kymmeniätuhansia kilometrejä eikä yksikään ole huomannut, että penkissä olisi jotain parannettavaa, päättää kollega istuinkeskustelun.

Ajaminen Fusionilla on kevyttä ja mukavaa. Tehostettu ohjaus on tarkka ja tunnokas. Tavallista korkeampaa painopistettä on tasapainotettu jämäkällä jousituksella. Tukevuutta korostavat myös 15-tuumaiset pyörät, jotka vaimentavat hyvin tien epätasaisuuksia.

Kaupungissa Fusionin valtteina ovat ketteryys ja hyvä näkyvyys. Turun moottoritien urat eivät Fusionia hetkauta. 1,6 litran bensakoneen sata hevosta pitävät kahden hengen kuormalla tasaisen vauhdin hyvin ylämäissäkin, mutta tehoreserviä ei moottoritienopeuksissa juurikaan ole.

Fusionin suunnittelussa on paneuduttu tukevuuteen ja turvallisuuteen ja se näkyy painossa. 1.100-kiloinen auto liikkuu taajama-ajossa ja kevyesti kuormattuna 1,4-litraisellakin, mutta jos Fusionilla lähdetään perheen kanssa lomamatkoille, kannattaa moottoriksi kyllä valita 1,6-litrainen tai vahvasti vääntävä diesel.

Pienen perheen lomamatka-autoksi Fusionissa on ainesta. Takaistuimella on kolmipisteturvavyöt ja pääntuet kolmelle. Kiusallakin piti tietysti kokeilla kolmella 180-senttisellä.

Takapuolet ja jalat mahtuivat mukavasti, mutta hartiat kolkkasivat toisiinsa. Kahdelle isolle miehelle Fusionin takapenkki on iloinen yllätys. Tukea ja tilaa riittää joka suuntaan. Lappiin vaan! koeistujat huikkaavat. Lapsille takatilat ovat jopa ruhtinaalliset.

Tavaratilan koko on 337 litraa ja takaistuimet taitettuna reilusti yli kuution. Nostokorkeus on poikkeuksellisen alhainen, kun takaoven aukko on vedetty tavaratilan lattian tasolle. Kiitosta myös kiinnityslenkeistä ja varustukseen kuuluvasta tavaraverkosta, joka pitää Valintatalon ja Lidlin muovikassit kerrankin ojennuksessa.

Fusionin tilat muuntuvat esimerkillisesti. Takapenkki taittuu kahdessa osassa ja toinen etuistuin kääntyy käteväksi pöydäksi. Fordin toimitusjohtaja Kaj Dahlman uskoo, että Fusionin markkinat löytyvät varsinaisen pikkuautoluokan ja keskikokoluokan välistä.

- Ostokriteerit ovat kehittyneet; enää ei valita pikkuautoa vain halvan hinnan vuoksi vaan siksi, että tarvitaan juuri sen kokoista autoa. Tällainen auto on siis käytännön valinta.

Fusion tulee Suomessa myyntiin loka-marraskuun vaihteessa.Ai että ei sanottu mitään ulkonäöstä?

No tuollainenhan se on, nykytrendin mukainen, vähän edellistä muotivirtausta kulmikkaampi, olemukseltaan enemmänkin katu-uskottava kuin kaunis. Minun Fusionini olisi kuitenkin kirkkaanpunainen.

Ford Fusion: Pieni mutta roteva

KIITÄMME:
Mikä se on? Ford Fiestan pohjalevylle rakennettu, uutta autoluokkaa edustava pienen tila-auton, katumaasturin ja henkilöauton yhdistelmä, eurooppalaisittain "urbaani monikäyttöauto". Auto on neljä metriä pitkä, 1,7 metriä leveä ja 1,5 metriä korkea.

Kenelle se on tarkoitettu? Lisätilaa haikailevalle pikkuautoperheelle, ulkomitoiltaan x vähän käytännöllisempää kulkupeliä etsivälle aktiiviselle pariskunnalle, nuorille ja naisille turvalliseksi trendiautoksi.

Mitä erityistä siinä on? Farmarityyppisessä autossa istutaan tavallista korkeammalla. Tilat ovat hyvin muunneltavat. Tukevuus ja ajettavuus ovat kuin isommasta luokasta. 15 tuuman pyörät korostavat rotevaa vaikutelmaa.

Millaiset moottorit siinä on? 1,4 litran (80 hv) ja 1,6 litran (100 hv) bensakoneet ja 1,4 litran (68 hv) turbodiesel.

Miten se suoriutuu? Kiihtyvyys: 0-100 km/t 13,7 s (1,4 bensa), 10,9 s (1,6 bensa), 15,5 s (1,4 diesel). Yhdistetty kulutus l/100 km: 6,5 (1,4 bensa), 6,6 (1,6 bensa), 4,4 (1,4 diesel).

Paljonko se maksaa? 1,4i Trend 19.490 x (115.900 mk), 1,6i Trend 20.490 (121.800 mk) ja dieselmalli 1,4 TDCi Trend 23.490 (139.700 mk), varustellummat Elegance-mallit (mm. ilmastointi, aluvanteet, sumuvalot, lämmitettävä tuulilasi) maksavat kaikissa malleissa 2.200 euroa (13.100 mk) enemmän.

Milloin se tulee myyntiin? Loka-marraskuussa.

MOITIMME: