Autot

Peugeot RCZ - ärhäkkä sporttiunelma

Julkaistu: , Päivitetty:

Hieraistaanpa silmiä. Muistuttaa erehdyttävästi Audi TT:ä mutta keulalla komeilee leijonamerkki. Muotoilu vihjailee atleettisia menohaluja mutta mallinimessä ei ole pakollisia nollia, eikä itse asiassa numeroita lainkaan. Sen sijaan peräpeilistä erottuu kolmen kirjaimen sarja RCZ. Mistä Peugeotilla nyt tuulee?

Tässä on auto, jollaista ranskanmaalta on jo ehditty odottaakin. Näppäränkokoinen, sporttinen ja massata erottuva tyylitaituri varmasti miellyttää monia, joille käytännöllisyys ei merkitse niin paljoa. 2+2 -paikkainen sportcoupé yhdistettynä sedan-perään vaikuttaa tuoreelta ajatukselta.

RCZ perustuu tekniikaltaan monilta osin 308:n joten aivan tyhjästä RCZ ei ole syntynyt. Raideleveyttä on kasvatettu niin edessä kuin takana ja alustaa madallettu reilusti, 40 millimetriä. Vannekoko on kasvanut jopa 19 tuumaan ja pyörien ympärille on muotoiltu muhkeat kaaret. Komeuden kruunaa double bubble-lasikatto tuplakuhmuroineen - ei ihan peruskauraa sekään.

Inspiroiva muotoilu on RCZ:n puhtainta antia, mutta sporttisen ulkokuoren myötä huomio kiintyy nopeasti myös moottoriin. Se on yllättävän pieni, joko 1,6-litrainen bensa tai muodollisesti pakollinen 2,0-litrainen diesel. Molemmat ovat ahdettuja ja bensakoneesta on saatavana 156- ja 200-hevosvoimaiset versiot. Hetkinen, taas täytyy hieraista silmiä.

Toki 1,6-litrainen bensiinimylly taipuu tänä päivänä hyvin moneen käyttöön, mutta että siitä puristetaan 200 hevosvoimaa? Litratehoksi muodostuu huimat 125 hv/l. Jos siis moottori olisi vaikkapa 4-litrainen - mikä ei ole urheiluautoissa lainkaan tavatonta - hevosvoimia kertyisi tasan 500. Se olisi jo tavatonta.

Peugeot luottaa tietenkin pienempiin moottoreihin, koska kulutus täytyy pitää kurissa. 200 hevosvoiman turvin kompaktin sportin kulkupuoli onkin kunnossa. Osaltaan hyvästä suorituskyvystä on kiittäminen auton omapainoa. RCZ:n bensiiniversiot painavat alle 1300 kiloa.

Mutkaisella pikkutiellä tämä auto on kuin kotonaan, sillä RCZ THP 200:n ohjaustuntuma on erinomainen. Ohjaus on välitetty melko nopeaksi, kierroksia laidasta laitaan on 2,9. Tarkkaa tunnelmaa korostaa muita RCZ-malleja pienempi ohjauspyörä. Vaihteistona toimii 6-portainen manuaali tai automaatti, jonka tosin saa vain heikomman bensiinimoottorin yhteyteen.

Alusta hoitaa asiansa täsmällisesti. Hypyt ja heitot ylittyvät eleettömästi eikä kori jää elämään omaa elämäänsä vaan on valmiina jo seuraavaan mutkaan. Moottori on parhaimmillaan vasta 4000 kierroksen jälkeen ja sitä kannattaakin laulattaa, sillä Peugeot on varustanut auton erityisellä Sound System-järjestelmällä, joka tuo moottorin äänet paremmin sisälle kuultaviksi. Rohkean ranskalaista.

RCZ ei Peugeotin mukaan tarkoita yhtään mitään, mutta siitä viis. Ja jos valitsee mallinsa oikein, saa tähänkin nollansa - itse asiassa kaksin kappalein.

Peugeot RCZ 1.6 THP 200

Mikä: Pösön sportcoupé

Mitat: Pituus 4,29 m, leveys 1,85 m, korkeus 1,36 m, akseliväli 2,61 m, tavaratila 321 l. (VDA).

Oma massa: 1 297 kg.

Moottori: 1,6-litrainen turboahdettu rivimoottori; teho 200 hv (5 500-6 800 rpm), vääntö 275Nm (1 700-4500 rpm). 6-portainen manuaalivaihteisto, etuveto.

Kiihtyvyys: 7,5 s.

Huippunopeus: 237 km/t. Kulutus: 9,1/5,6 /6,9 l.

CO-2-päästöt: 159 g/km.

Hinta: 35 748 euroa.