Autot

Suzuki Ignis: Ignis tähtää Eurooppaan

Julkaistu:

Suzuki tähtää uudella Ignisillä nimenomaan Euroopan automarkkinoille. Kotikentällään Japanissa automerkki oli tottunut siihen, että pelkkä pieni koko riittää myyntivaltiksi, mutta eurooppalaiset edellyttävät muutakin.

Suzuki tähtää uudella Ignisillä nimenomaan Euroopan automarkkinoille. Kotikentällään Japanissa automerkki oli tottunut siihen, että pelkkä pieni koko riittää myyntivaltiksi, mutta eurooppalaiset edellyttävät muutakin.

- Nyt Ignis on saanut lisää käytännöllisyyttä, Suzukin hallintoneuvoston jäsen Eiji Mochizuki painotti esitellessään uuden Ignisin kansainväliselle lehdistölle Divonne-les-Bainsissa Ranskassa tiistaina.

Selvimmin käytännöllisyys näkyy auton tavaratilassa. Kun takaistuimet ovat paikallaan, Ignisin takakontti vetää 236 litraa. Kun takaistuimien selkänojat käännetään nurin, tilaa järjestyy 525 litraa. Se on superminiksi esittäytyvälle pikkuautolle paljon.

Suomeen Ignisistä aletaan tuoda kahta versiota: 1,3-litraista etuvetoista ja 1,5-litraista 4GRIP-nelivetoversiota. Nelivedossa piilee Ignisin toinen eurooppalaisille suunnattu täky.

Suzuki luokittelee auton katumaasturin ja pienen henkilöauton risteytykseksi.

Normaaliajossa myös 4GRIP etenee pelkällä etuvedolla, mutta kun tunnistimet huomaavat pidon heikkenevän, viskokytkin tuo takapyörät automaattisesti talkoisiin mukaan.

Lyhyellä koeajolenkillä Genevenjärven takana kohoavilla vuorenrinteillä Ignis osoittautui varsin ketteräksi menijäksi.

Auto ei hurmaa tehollaan, ei edes sen 1,5-litrainen versio, mutta ajo-ominaisuuksissa ei ole moittimista. Ohjaus on tarkka, ja sähköisen tehostimen ansiosta auto on kevyt käänneltävä. Tilat ovat yllättävän väljät, sillä ulkoa 3,7 metrin pituinen, tylppäperäinen auto näyttää kovin lyhyeltä. Sisätilat on kuitenkin käytetty tehokkaasti, ja takapenkilläkin kaksi aikuista matkustaa sopuisasti.

Maahantuoja on saanut hintaneuvottelut valmiiksi vasta 1,3-litraisen version osalta. Tulokseksi tuli 16.900 euroa. Se voi äkkiseltään kuulostaa paljolta näin pienestä autosta, mutta Ignisin varusteluettelo on kiitettävän pitkä.

Mukana ovat muun muassa ABS-jarrut, ilmastointilaite, radio-CD-soitin ja keskuslukitus, joista kilpailijamerkissä joutuu maksamaan lisähintaa.

Suzuki Ignis: Ignis tähtää Eurooppaan

Suzuki Ignis 1.3

Moottori: 1.328 cm3:n rivimoottori, jonka teho on 94 hevosvoimaa ja vääntö 118 newtonia.

Voimansiirto: Viisi vaihdetta, etuveto.

Suorituskyky: Kiihtyvyys 0-100 km/t 11,1 sekuntia, huippunopeus 160 km/t ja yhdistetty kulutus 6,5 l/100 km.

Hinta: 16.900 euroa (100.500 mk).

Suomeen: Ensiesittely tänä viikonloppuna.

Suzuki Ignis 1.5 4GRIP

Moottori: 1.490 cm3:n rivimoottori, jonka teho on 99 hevosvoimaa ja vääntö 133 newtonia.

Voimansiirto: Viisi vaihdetta; etuveto, jonka viskokytkin muuttaa pidon heikentyessä automaattisesti nelivedoksi.

Suorituskyky: Kiihtyvyys 0-100 km/t 11,0 sekuntia, huippunopeus 165 km/t ja yhdistetty kulutus 7,2 l/100 km.

Hinta: Toistaiseksi päättämättä.

Suomeen: Lokakuun lopulla.

KIITÄMME:

MOITIMME: