Autot

Suzuki Ignis: Varustelu Ignisin valttina

Julkaistu:

Suzukin maahantuoja on tehnyt uhkarohkean tempun. Se on hinnoitellut uuden pikkuautonsa Ignisin suoraan kaikkine varusteineen.

Yleensä herkut on totuttu lisäämään tämän kokoluokan autoon vasta kaupanhierontatilanteessa.

Lähes 17.000 euroa tuntuu häijyn paljolta näin pienestä autosta. Maahantuoja luottaa kuitenkin siihen, että asiakas vaivautuu selvittämään, mitä kaikkea rahalla saa.

Autan asiakasta vähän: perushintaan sisältyvät muun muassa ohjaustehostin, ABS-jarrut, neljä turvatyynyä, ilmastointilaite, ajotietokone sekä audiojärjestelmä sisäänrakennettuine ohjauspaneeleineen.

Kun alkaa ynnätä, mitä samankokoisen kilpailijan selvästi huokeamman lähtöhinnan auto maksaa samoilla varusteilla, Ignis ei enää tunnukaan kalliilta.

Niistä kahdesta Ignisistä, joita Suomeen tuodaan, koeajossa ollutta 1,3-litraista versiota myydään vähemmän.

Maahantuoja uskoo, että vaikka myöhemmin tänä syksynä tuleva 1,5-litrainen ja nelivetoinen malli maksaa enemmän, se kiinnostaa laajempaa asiakaskuntaa.

Pienemmän Ignisin ostajiksi odotetaan vannoutuneita Suzuki-faneja, jotka haluavat vaihtaa pelinsä uuteen.

Ignis kuuluu niihin kummajaisiin, joita sanotaan pieniksi tila-autoiksi. Auto on rekisteröity viidelle, mutta käytännössä sillä kulkee vain neljä aikuista. Takapenkillä on kuitenkin paremmat tilat kahdelle kuin ulkoapäin uskoisi.

Tavaratilaa ei peruslukemilla ole kuin 236 litraa. Se on kovin vähän. Takapenkkiläiset häätämällä ja selkänojat kaatamalla kuljetuskapasiteettia järjestyy sentään tuplamäärä.

Ignisissä istutaan muita pikkuautoja korkeammalla. Ratissa ei ole säätömahdollisuutta sen enempää syvyys- kuin korkeussuunnassakaan, mutta koska penkkiä pystyy nostamaan useita senttejä, siedettävä ajoasento löytynee myös lyhyelle kuljettajalle. Pitkä pärjää aina sen ratissa hyvin.

Ignis painaa hiukan yli tuhat kiloa, mutta jos autossa ei kuljettajan lisäksi ole muita, etupää jää kevyeksi.

Märällä asvaltilla etupyörät pyrkivät suttaamaan tyhjää, kun kuljettaja kiihdyttää valoista liikkeelle.

Viiden päivän aikana en oppinut niin siistiä lähtöä, etteikö niin olisi aina välillä käynyt. Lumisohjo saattaa aiheuttaa kuljettajalle mielenkiintoisia tilanteita.Koeajossa ollut yksilö oli uudenkarhea, vasta 1.100 kilometriä mittarissa. Se saattoi selittää vaihteenvalitsimen kiusallisen jäykkyyden. Pienillä vaihteilla keppiä piti oikein survoa, jotta se osui koloonsa. Viisilovisen laatikon välitykset ovat loogiset.

Kun autossa on vain 1,3 litran moottori, siltä on turha odottaa suuria. Pitemmissä mäissäkin veto alkoi hiipua, ja hevoset tarvitsivat kepitystä. Ahkeralla vatkaamisella mäet kyllä pystyy selvittämään muiden tahdissa.

Tasaisella pikku-Ignis eteni helposti muun liikenteen virrassa. Tuulisena päivänä lyhyen ja korkean auton iso purjepinta teki kuitenkin tepposia.

Tuuli suhisi voimakkaasti nurkissa, ja hetkittäin auto käyttäytyi moottoritiellä kuin optimistijolla järvenselällä. Sen kulkua piti korjata tuon tuosta.

Ignikset valmistetaan Suzukin Unkarin-tehtaalla.

Suzuki Ignis: Varustelu Ignisin valttina

Mikä se on? Suzukin pieni tila-auto.

Millainen moottori siinä on? 1,3 litran bensiinimoottori, jossa on muuntuva venttiilien ajoitusjärjestelmä (VVT). Sen teho on 94 hevosvoimaa ja vääntö 118 newtonmetriä.

Miten se suoriutuu? Kiihtyy nollasta sataan 11,1 sekunnissa ja saavuttaa 160 km/t:n huippunopeuden. Bensiiniä palaa yhdistettynä kulutuksena 6,5 l/100 km.

Kenelle se on? Tavaratiloiltaan muunneltavaa pikkuautoa tarvitsevalle.

Paljonko se maksaa? 16.900 euroa (100.000 mk).

KIITÄMME:
+ Näppärää kokoa+ "Oikean auton" olemusta+ Suorituskykyä

MOITIMME:
- Korkeaa hintaa- Kovaa jousitusta- Melutasoa isoilla nopeuksilla