Autot

Honda CR-V: Onko tällainen peräkontti autossa kätevä?

Julkaistu:

Suomen suosituin katumaasturi Honda CR-V puhuttelee kansan syviä rivejä ainakin myyntitilastojen perusteella. Kaikkiaan 15500 CR-V:tä liikkuu Suomen maanteillä, mikä on valtava määrä autoja kovassa citymaasturiluokassa. Eikä CR-V:n suosiossa ole nähtävissä hiipumisen merkkejä.

CR-V sai uuden dieselmoottorin ja automaattivaihteiston, mikä tekee autosta entistäkin houkuttelevamman. Samalla Honda hioi citymaasturinsa ulkonäköä, joskin kosmeettiset uudistukset ovat olleet vähäisiä. Ne näkyvät lähinnä jäähdytinsäleikön, puskureiden ja konepellin muotoilussa. Mutta mitäpä sitä hyväksi todettua väkisin muuttamaan.

CR-V:ssä on kaikkea sitä, mitä autolta voi oikeastaan toivoa: tyylikkyyttä, mukavuutta ja suorituskykyä. Sanasta katumaasturi tuli yhdessä vaiheessa joillekin melkein kirosana, mutta CR-V:n ohjauspyörän takana asian voi nähdä toisinkin. CR-V:n ajamisesta on tullut uuden automaattivaihteiston ansiosta sellaista arjen luksusta, ettei joukkoliikenne juuri sen jälkeen houkuttele. Eikä nykyaikaisen auton tarvitse olla kaupunkiajossa kooltaan mikään smartti.

CR-V osoittautui näppäräksi pyöriteltäväksi keskustan lumisohjoissa. Bussikaistan käyttö taas saisi olla melkein joka miehen perusoikeus, mitä tulee CR-V:n tuomaan ison auton tunteeseen. Autolla todellakin tuntuu ottavan paikkansa liikenteessä - olematta kuitenkaan kömpelö tilafarkku, jonka takapää laahaa nopeita liikkeitä vaativien kaistanvaihtojen yhdessä jossakin kaukana perässä.

CR-V onkin suuresta koostaan huolimatta erittäin henkilöautomainen.Hondan kojelauta on ensivaikutelmana hieman muovisen oloinen, mutta hyvällä maulla sekin on tehty.

CR-V:n sisätiloja on muutenkin hiottu ja hienosäädetty. Se on pitkän kehitystyön tulosta, ja alkoi jo 90-luvun puolivälissä, jolloin Honda esitteli CR-V:n. Mukavuutta on haettu sisälle esimerkiksi leventämällä kolme senttiä etuistuinten kyynärnojia.

Myös paneelit ovat saaneet sisäpuolella uuden pinnan ja niiden sävyjä on hieman muutettu. Pikkutavaroille, kuten kännyköille, cd-levyille ja juomapulloille, löytyy omat paikkansa. Vastaavasti CR-V:n tavaratila on jaoteltu kolmeen eri tasoon ja muistuttaa enemmän kaupan hyllyä kuin auton peräkonttia. Hyllyt ovat ihan kätevät, mikäli tavarat niille vain mahtuvat. Voi kuitenkin pikkaisen jurppia, jos tasojen kanssa pitää ruveta talvipakkasessa kikkailemaan. Se mikä näyttää hyvältä, ei välttämättä ole aina kaikkien kätevintä.

CR-V:n yli 550 litran tavaratila on kokoluokkansa suurimpia. Ja kun takapenkin kääntää ruissaloasentoon, nukkuu Hondan perätilassa hätätapauksessa vaikka yön.

CR-V:ssä on uusi i-DTEC-dieselmoottori, joka on erittäin suorituskykyinen nykyaikainen mylly. Vääntöä koneesta lähtee 350 newtonmetriä. Vääntö ei takuulla lopu kesken normaaliajossa. Voimakkaan dieselin täydentää viisiportainen automaattivaihteisto, jonka välitykset ovat kohdillaan.

Yhdistetyksi kulutukseksi diesel-Hondalle luvataan 7,4 litraa sadalla. Se vaatii kuitenkin todella varovaista sipsuttelua, sillä autoa on kiusaus kiihdyttää kunnolla - vääntöä kun riittää. Kulutusero 6-vaihteiseen käsivalintaiseen dieseliin on melkoinen. Käsipelillä polttoaineenkulutuksen luvataan jäävän 6,5 litraan sadalla. Huima ero, kun kulutusvertailussa puhutaan nykyään desin kymmenyksistä.

Honda CR-V 2.2 Elegance Lifestyle AT

Mikä: Automaattivaihteiden citymaasturi.

Mitat: pituus 4,57 m, leveys 1,82 m, korkeus 1,67 m, akseliväli 2,63 m.

Moottori: 2,2-litrainen diesel; teho 150 hv (4000 rpm), vääntö 350 Nm (2000-2750 rpm). 5-portainen automaattivaihteisto.

Kiihtyvyys: 10,6 s.

Huippunopeus: 187 km/h.

Kulutus: 9,5/6,2/7,4 l.

CO-2 päästöt: 195 g/km.

Hinta: 45 313 euroa.

Kiitämme

- Ajomukavuutta

- Automaattivaihteiston toimintaa

- Suorituskykyä

Moitimme

- Polttoaineen kulutusta

- Tavaratilan hyllykköä