Autot

Nissan Almera Tino: Tilaa, tilaa, enemmän tilaa

Julkaistu:

Tila-autona Nissan Almeraa ei enää tunnista Nissan Almeraksi.

Ulkomaiset autonvalmistajat ovat ryhtyneet kantamaan huolta suomalaisten syntyvyydestä. Mitä muuta voi päätellä siitä rynnäköstä, jolla 5-7 hengen tila-autoja on ruvennut rantautumaan Suomeen? Valinnan varaa nimittäin on.

Tuorein tulokas on Nissan Almeran alustalle loihdittu Tino. Se on Almeran pituinen, mutta sisätilaa siinä on tuplasti perusmallin verran. Viisi henkeä mahtuu kyytiin nyt hyvin, ja tavaratilaakin jää vielä 440 litraa.

Jos keikka vaatii enemmän tilaa tavaroille, sitä järjestyy kun takaistuimet käännetään jalkatilaan tai otetaan kokonaan pois. Silloin ruumassa on väljyyttä lähes kaksi kuutiota.

Perus-Almera ei olekaan oikea vertailukohta Tinoa arvioitaessa. Kuten muidenkin keskikokoisten perheautojen tapauksissa tila-autoversio nostaa mallin tavallaan kokoluokkaa ylemmäs. Nissanin mallistossa Almeraa oikeampi vertailukohta on Primeran farmarimalli.

Jos joku ostoa hautova minulta kysyisi, neuvoisin häntä koeajamaan ennen päätöksentekoa sekä tila-auton että astetta suuremman farmarin.

Siinä ostaja pääsisi oleellisen valintatehtävän eteen. Hän joutuisi ratkaisemaan, haluaako hän todella kaiken lisätilan vai arvostaako hän samaa lastia kuljettaessaan enemmän ajomukavuutta.

Tila-auto antaa nimensä mukaisesti enemmän tilaa, mutta lisätilan hinta ovat auton kömpelöt ajo-ominaisuudet. Lisäksi tila-autot ovat kuljettajan korkean istuimen vuoksi pakettiautomaisia ajettavia. Tinokaan ei siinä suhteessa eroa lajitovereistaan.

Almera Tinon katto viistää ilmaa 160 sentin korkeudessa. Autossa on sisätilaa mukavasti pystysuunnassakin, mutta reippaissa käännöksissä kori huojahtelee tuntuvasti.

En tiedä, miten merkittävä tekijä se on. Voisin nimittäin kuvitella, että ne 2-3 pilttiä siellä takapenkillä rauhoittavat kuljettaja-isukkia niin paljon, että hän pitää auton vauhdin aina sen verran rauhallisena, että huojahtelua ei esiinny. Ilman pilttejä ja kuormaa auton kuitenkin saa helposti tekemään yllättäviä sivuliikkeitä.

Tinossa on 1,8 litran bensiinimoottori. Jo sitä nokalle istuttaessaan valmistaja lienee ajatellut, että kyydittävä kuorma on kuljettajalle niin arvokas, että hän ei sen sporttisempaa konetta tarvitsekaan.

Kun auto painaa valmiiksi puolitoista tonnia, sen suoritusarvot eivät ketään huimaa. Sadan kilometrin tuntivauhdin saavuttamiseen menee 13 sekuntia. Samankokoiset henkilöautot suoriutuvat tehtävästä yleensä alle 10 sekunnissa.

Vääntöä kone kuitenkin tarjoaa niin paljon, ettei Tinolla muun liikenteen jalkoihin jää.

Hyvän myyntivaltin Tinolle toi sen menestyminen EuroNCAP-törmäyskokeessa. Se osoittautui siinä luokkansa turvallisimmaksi autoksi.

Nissan Almera Tino: Tilaa, tilaa, enemmän tilaa

Mikä se on? Nissan Almeran tila-autoversio, viiden hengen monikäyttöauto.

Millainen moottori siinä on? 1,8 litran rivinelonen, jonka teho on 114 hevosvoimaa ja vääntö 158 newtonmetriä.

Miten se suoriutuu? Kiihtyy nollasta sataan 12,7 sekunnissa ja ottaa huippunopeudeksi 173 km/t. Yhdistetty polttoaineenkulutus (kaupunki + maantie) on 7,8 litraa sadalla kilometrillä.

Paljonko se maksaa? 26 050 euroa (n. 155 000 mk).

KIITÄMME:
+ Tilojen muunneltavuutta+ Runsasta varustelua+ Kolariturvallisuutta

MOITIMME:
- Moottorin vaisua tehoa- Huojahtelua kaarreajossa

Tuoreimmat