Autot

Suzuki Swift 4x4: Neljän pyörän vetoa

Julkaistu:

Suzuki Swift 4x4 on nyt markkinoiden edullisin neliveto

Ennen se oli Fiat Panda 4x4, nyt Suzuki Swift 4x4 - nimittäin Suomen edullisin neliveto. Itse asiassa Lada Niva on vieläkin Swiftia edullismpi, mutta sehän painii ihan eri sarjassa. Niva kun on puhdasverinen maastoauto.

Hintaa Swiftillä on 15.990 euroa eli se on tasan 1.000 euroa halvempi kuin nelivetoinen Panda.Vastaus kysymykseen, onko Suzukista Pandan haastajaksi, on lyhyt: Kyllä on.

Autojen moottorin tehossa ei ole merkittävää eroa. Suzukin keulalla rytkyttää 1,3-litrainen bensiinimoottori, kun Pandaa kyydittää 1,2 litran moottori. Tehoa Pandassa on 60 hevosvoimaa, Suzukissa 90.

Suurin vääntömomentti molemmilla on niukasti yli sadan newtonmetrin. Panda vääntää 102 newtonmetriä, Suzuki pistää paremmaksi 116 newtonmetrin väännöllään.

Suzukin suurin vääntömomentti on 4.200 kierroksen kohdalla, ja sen huomaa ajossa. Vaikka Suzukin moottori ei olekaan mikään tehopakkaus, selkeä vääntöpiikki tuntuu ajossa. Suzukia joutuu ajamaan siis melkoisilla kierroksilla, jos sillä aikoo päästä ripeästi eteenpäin. Moottorin koko tehoreservi on käytettävä melko tarkkaan hyväkseen, jos Suzukilla mielii pärjätä varsinkin nopearytmisellä moottoritiellä.

Nelivedostaan huolimatta Suzuki ei ole myöskään mikään sorateiden kuningas. Nelivetoinen Swift on puhdas kaupunkiauto ja sellaisena pysyy.

Maantiellä, varsinkin märällä asfaltilla, Suzuki ei ole parhaimmillaan myöskään ohjaustuntuman vuoksi. Ohjaus on tunnoton ja kun alla on märkä asfaltti ja nopeus moottoritielle sovitettu, tunnottomuus korostuu entisestään. Eturenkaiden tunto häviää lähes kokonaan, kun renkaiden alla on märkää ja nopeutta 120 km/t.

Suzukin maahantuoja Simetron Group on onnistunut hinnoittelemaan nelivetoisen Swiftin kilpailukykyisesti. Nelivedon lisähinta on vain 1.500 euroa. Kaupunkiin tarkoitettu pikkuauto voikin olla varteenotettava vaihtoehto. Neliveto tuo tietysti talviajoon turvallisuutta ja parempaa pitoa.

Samalla kun Swiftin nelivetoinen versio tuli myyntiin, autoa hieman uudistettiin. Korin muodot eivät muuttuneet mihinkään, mutta auton etumaski muuttui hieman. Samalla takavalojen sisuskalut pistettiin uusiksi ja piskuiseen tavaratilaan lisättiin sisäpohja.

Etuvetoiseen Swiftiin verrattuna nelivetoversio on hieman korkeampi. Myös maavara on noussut sentin.

Suzuki Swift 4x4: Neljän pyörän vetoa

Mikä: Nelivetoinen pikkuauto. Mitat: Pituus 3,76 m, leveys 1,69 m, korkeus 1,54 m, akseliväli 2,38 m, tavaratila 201-494 l. Moottori: 1,3-litrainen bensiini; teho 90 hv, vääntö 116 Nm. 5-portainen käsivaihteisto, neliveto. Kiihtyvyys: 12,8 s. Huippunopeus: 167 km/t. Kulutus (valmistajan ilmoitus/koeajo): 6,5/7,8 l. Hinta: (1.1.2008 alkaen): 15.990 euroa.

KIITÄMME:
+ Hintaa+ Nelivedon pientä lisähintaa+ Ketteryyttä

MOITIMME:
- Tunnotonta ohjausta- Ajotuntumaa