Autot

Lancia Delta: Kuin bumerangi - katso video

Julkaistu: , Päivitetty:

- Nuova Delta? Nuova Delta? hihkuu pikkuruista, ruttuista pakettiautoa ohjastava italialaismies ja viittoo innoissaan mustaa Lanciaa kohti.

Kyllä, uusi Deltahan se siinä.

Olemme pysähtyneet Torinon komean Reggia Veneria -linnan edustalle kuvaamaan esittelyautoamme. Se herättää ainakin yhden paikallisen huomion, eikä ihmekään, sillä Deltoja on kurvaillut kansainvälisen lehdistön käsittelyssä kylän kaduilla jo pari viikkoa yhteen menoon.

Lancia lanseeraa uuden automallinsa kotikaupunkinsa liepeillä, koska kyseessä on italialaisvalmistajalle erittäin tärkeä auto.

Delta on ensimmäinen täysin uusi Lancia viiteen vuoteen, se sijoittuu eurooppalaisittain tärkeään keskikokoluokkaan, ja se on ensimmäinen täysin uutta muotoilua edustava Lancia, luetteli yhtiön toimitusjohtaja Olivier Francois lehdistötilaisuudessa tiistaina.

Muotoilunikkarit ovat ilmeisesti viskoneet bumerangeja lapsena, sillä niitä sinkoili Deltan lehdistöillan showssa joka puolella - tosin vain seinille heijastettuina valoina.

Deltassa on bumerangi nimilogon D:ssä, pienenä yksityiskohtana keskipalkissa, ja myös auton hauskoissa perävaloissa on bumerangimaista kaartuvuutta.

Parasta Deltassa onkin sen ulkonäkö. Lanseerausväreistä näyttävin on luonnonvalkoinen auto mustalla katolla.

Lancia Delta oli 1980- ja 90-lukujen taitteen menestynein ralliauto, jonka eri versioiden rattia väänsivät muiden muassa Massimo Miki Biasion ja Henri Toivonen. Uudella Deltalla ei kuitenkaan ole vanhan kanssa muuta tekemistä kuin nimi, ja Olivier Francois korosti peräti kahteen kertaan, että Lancia ei ole palaamassa rallipoluille.

Näillä eväillä ei niille olisi asiaakaan, mutta löytyy Deltasta jotain sporttista. Moottorit ovat kaikki turboja, auton keula hyökkii eteenpäin vauhdikkaan näköisesti, ja ratti sekä mittaristo ovat urheilulliset.

Lancia julkaisee tulevaisuudessa uuden auton per vuosi. Merkin menestymisessä on paljon kiinni siinä, miten Delta lyö läpi.

Lancialla ei valitettavasti ole oikein selkeää visiota siitä, kenelle auto on tarkoitettu. Toisaalta puhutaan miehisestä autosta, toisaalta auton mahtipontiseen markkinointiin on pestattu Hollywood-tähti Richard Gere, joka on ehkä enemmän naisten mieleen.

Lancia yrittää Deltalla pitää vanhat asiakkaansa ja voittaa muotoilullaan uusia eri kohderyhmistä. Asiakkaan on hyvä olla ainakin lyhytjalkainen, sillä Deltan penkkien istuinosa on häiritsevän lyhyt.

Deltan muotoilijat ovat piilottaneet pakoputken, jota tuskin havaitsee auton alta. Auton maalipintaa suojaavat kylkilistat on piilotettu niin huolellisesti, että niitä ei Deltasta löydy ollenkaan.

Delta on akseliväliltään ja sisätiloiltaan niin iso, että se sijoittuu oikeastaan jo luokkaansa ylemmäksi. Kilpailijoiksikin on mainittu toisaalta Audi A3, toisaalta Ford Mondeo.Auto tavoittelee ylellisyyttä, ja varusteluun tullee Suomeenkin tarjolle kattoluukkua, kaistavahtia ja navigaattoria.

Delta ei paljon mutkissa tai montuissa hetku, kiitos luokkaansa nähden leveän akselivälin. Myös ohjaus ja jousitus ovat kunnossa. Alusta on testattu jo Fiat Bravossa.

Deltassa saisi kuitenkin olla vähän enemmän vääntöä, sillä koeajossa olleet 2-litrainen turbodiesel että 1,4-litrainen bensaturbo meinasivat välillä hyytyä alhaisilla kierroksilla, ja liikkeellelähtö vaatii totuttelua. Vaihdelaatikosta kuului välillä liian isolla vaihteella outoa kolinaa.

Suomeen ensimmäisenä tulevassa bensa-Deltassa häiritsi myös kauhukahvan puuttuminen etumatkustajan puolelta katosta.

Mutta mitäs pienistä, jos auto on originellisti hauskan näköinen. Näin tuumivat ainakin italialaiset. Saa nähdä, miellyttääkö Delta suomalaista silmää tarpeeksi, jotta pienet hiomattomuudet unohtuvat.

Deltan Suomen-hintoja vasta neuvotellaan, mutta Italian hinnoista päätellen ne voivat lähestyä jopa 30.000 euroa. Se olisi tästä autosta ehkä hieman liikaa.

Lancia Delta

Mikä: Tilava keskikokoluokan hatchback, italialaisvalmistajan uutta muotoilua edustavan tuoteperheen esikoinen.

Mitat: Pituus 4,5 m, leveys 1,8 m, korkeus 1,5 m, akseliväli 2,7 m, tavaratila 380-465 l.

Moottorit: Suomeen aluksi vain 1,4-litrainen bensiiniturbo (150 hv, vääntö 206 Nm), ensi vuonna luvassa 2-litrainen dieselturbo (165 hv, vääntö 360 Nm).

Milloin: Syyskuussa.

Hinta: Ei tiedossa.