Autot

Volkswagen Golf GT: Kulman kundissa on nyt ytyä

Julkaistu:

Volkswagen saattaa kuutiotuumien nimeen vannovat häpeään. Tiedättehän jenkkisloganin, jonka mukaan mikään ei voita kuutiotuumia.

Volkswagen todistaa uudella uudella GT:llään, että kyllä voittaa. Kun moottorin kylkeen liitetään kaksi ahdinta, toinen mekaaninen ja toinen pakokaasujen pyörittämä, 1400 kuutiosentin moottori pieksee 2000 kuutioisenkin mennen tullen.

Oleellinen TSI-moottorista paljastuu ensi metreillä. Kun autolla lähtee kiihdyttämään, vetoa riittää niin että täytyy pysähtyä tarkistamaan, mitä moottorista oikein sanottiin. Voiko se tosiaan olla vain 1,4-litrainen? Nuhapumpuiksihan isot pojat ovat sen kokoisia aina kutsuneet.

Mutta kyllä: totta se on. Vetoa riittää sen takia, että ensin moottorin apuun tulee mekaaninen ahdin, joka antaa ahtopainetta pienillä käyntikierroksilla, ja sitten kun sen puhti loppuu, hätiin hyökkää turbo.

Mekaaninen ahdin on hihnavetoinen ja se ottaa voimansa moottorista. Turboa taas pyörittävät moottorin pakokaasut. Turbohan on sinänsä nerokas keksintö, koska se saa voimansa taivaan tuuliin matkalla olevista pakokaasuista.

Kahden erilaisen ahtimen yhdistäminen toimii hienosti. Alakierroksilla töitä tekevä mekaaninen ahdin ei tunne oikeastaan lainkaan turboviivettä. Koska pakokaasuahdin jatkaa huomaamatta siitä, mihin mekaaninen jäi, käyttöön saadaan sujuvasti jopa 2,5 barin ahtopaine.

Tien päällä se tarkoittaa, että Golf GT kiihtyy nollasta sataan 7,9 sekunnissa ja - mikä käytön kannalta oleellista - vauhti nousee 80:sta 120:een viitosvaihteellakin kahdeksassa sekunnissa. Se ominaisuushan ratkaisee ohituksissa.

Vääntökäyristä kiinnostuneita säväyttää tieto, että TSI-moottori saavuttaa 200 newtonmetrin vääntömomentin jo 1250 kierroksen kohdalla ja käyrä pysyy 200:n tuolla puolella 6000 kierrokseen saakka. Ne ovat pienelle bensiinimoottorille komeita lukuja.

Ajettavuudeltaan Golfia on muutettu tehokkaan moottorin vaatimusten mukaisesti. Alusta kulkee nyt 1,5 senttiä matalammalla ja alla ovat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja 22,5 senttiä leveät renkaat.

Ne parantavat auton ajo-ominaisuuksia ripeässä vauhdissa, ja antavat hyvän tuntuman tiehen.

Kaupunkiajossa Golf on GT-mallinakin edelleen ketterä käsiteltävä. Tavaratilaa pienessä autossa ei ole kaksisesti, joten se on edelleen tyypillisesti yksin ajavan tai pienperheen kulkuneuvo.

Nyt siinä on niin puhutteleva moottori, että se voi saada uusia asiakkaita siitäkin joukosta, joka aikaisemmin puhui vain kuutiotuumista.

Volkwagen Golf on tunnetusti ketterä auto. Uudessa GT-versiossa siitä on tehty myös erityisen ripeä.Ahtopaineelle on oma pieni mittari ohjauspyörän takana, kierroslukumittarin vieressä.

GT-tunnus auton takakulmassa on häveliään pieni.

Volkswagen Golf GT: Kulman kundissa on nyt ytyä

Mikä: Uudella tehokkaalla moottorilla varustettu pieni perheauto.

Moottori: Kahden ahtimen avustama 1,4 litran TSI-bensiinimoottori; teho 170 hv, vääntö 240 Nm. Kuusiportainen käsivaihteisto.

Kiihtyvyys: 7,9 s.

Huippunopeus: 220 km/t.

Kulutus: 7,2 l.

Hinta: 32390 euroa (193000 mk).

KIITÄMME:
+ Moottorin tehoa+ Moottorin sitkeyttä

MOITIMME:
- Pientä tavaratilaa- Bensiininkulutusta