Elokuussa eletään kahden vuodenajan välivaihetta. Vielä on mahdollisuus nauttia kesäsäistä, mutta syksy on jo monella mielessä.
Tämä näkyy myös kirpputoreilla: syksyinen kodin laittaminen kiinnostaa jo, mutta kesäisille harrastusvälineille riittää ottajia.
Kysyimme Tori.fi:n ja Huuto.netin asiantuntijoilta, mitkä tuotteet menevät kaupaksi vertaiskaupassa.
Artekin huonekalut menevät kaupaksi
Syksyn tullen moni vaihtaa asuntoa, eikä kaikkea useinkaan osteta uutena.
Huonekaluille riittää nyt ottajia, Torista kerrotaan.
– Huonekalusesonki huipentuu yleensä meillä elo-syyskuun vaihteeseen. Hakusanoista suosituin brändi on Artek, Torin liiketoimintajohtaja Jenni Tuomisto kertoo Ilta-Sanomille.
Kodinlaittaminen näkyy myös sisustusinnossa. Erityisesti Marimekko ja Vallila kiinnostavat sisustajia, Torista kerrotaan.
– Yksi selkeästi nouseva trendi on villamatto. Tämä nousi myös viime syksynä, Tuomisto kertoo.
”Yksi selkeästi nouseva trendi on villamatto”, Torista kerrotaan.
Huudon Jari Piiponniemen mukaan heillä selkeästi suosituin sisustustavara on Mariskooli.
– Brändeistä suosituimpia ovat kotisegmentissä Arabia, Muumi, Marimekko, Iittala, Kermansavi ja Pentik.
Sisustamisen lisäksi kotimaisuus kiinnostaa myös keräilymarkkinoilla. Urheiluaiheisten keräilykorttien joukossa näkyvät myös ajankohtaiset ilmiöt.
Huudon toteutuneissa kaupoissa näkyy, että ihmiset ostavat vastikään aktiiviuran lopettaneen maalivahti Pekka Rinteen keräilykortteja.
– Kasvu on ollut räjähdysmäistä, Piiponniemi kuvailee.
Ihmiset ostavat vastikään aktiiviuran lopettaneen maalivahti Pekka Rinteen keräilykortteja, Huudosta kerrotaan.
Kenties kotimaanmatkailun innoittamana suomalaiset ovat viime aikoina ostaneet paljon myös maisema- ja paikkakuntakortteja sekä vuoden 1917 jälkeisiä postimerkkejä.
Vaatetrendeissä jyräävät suomalaiset merkit
Kotimaisuus on valttia myös vaatetrendeissä. Aikuisten vaatteissa Torin suosituimpia hakusanoja ovat tällä hetkellä Marimekko ja Vimma sekä lastenvaatteiden osalta Metsola, Gugguu, Reima ja Molo.
– Kauppoja lastenvaatteissa tehtiin noin 9 600 viime viikolla, mikä on noin 54 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan, Torin Tuomisto kertoo.
Marimekko kiinnostaa nettikirpputoreilla. Kuvassa Marimekon 60-vuotisnäyttely Designmuseossa.
Marimekon nousu näkyy myös Huudossa, jossa merkki nousee erityisesti naisten mekkojen listaykköseksi. Marimekon rinnalle kiilaa toinen kova kotimainen, Nanso.
Kotimaisuus kiinnostaa myös koruissa. Kalevala Koruja etsitään nyt paljon, Piiponniemi kertoo.
– Miesten kelloissa suosituin on Omega, sitten Seiko ja TAG Heuer, Piiponniemi sanoo.
Jopo on ykkönen
Vapaa-ajanharrastuksissa näkyvät yhä kesäiset ilmat.
Moni etsii nyt alle uutta kulkupeliä. Polkupyöristä etsitään eniten yhtä tiettyä merkkiä.
– Jopo on selkeä ykkönen. Rahamielessä suurin kategoria on Helkaman sähköpyörät, Piiponniemi kertoo.
”Jopo on selkeä ykkönen”, Huudon Piiponniemi kertoo.
Torissa vapaa-ajanharrastusten haetuimpia aiheita ovat frisbeegolf ja perinteinen golf.
– Muita nousussa olevia ulkoiluun liittyviä hakusanoja ovat muun muassa “trek”ja “teltta”, Torin Tuomisto kertoo.
JAN-vaapuista maksetaan hyviä hintoja.
Huudon puolella kiinnostavat uistimet ja vieheet. Erityinen helmi on Suomen Uistintehtaan JAN-vaappu, jota myydään toiseksi eniten Rapalan tuotteiden jälkeen.
Merkittävää JAN-vaapuissa on niiden hinnat. Keskihinta liikkuu sadan euron tietämillä.