Kaupan kassa Veera, 22, kertoo, miten itse aina kasaa ostoksensa hihnalle ja ketkä eivät edes moikkaa - Asuminen - Ilta-Sanomat

Kaupan kassa Veera, 22, kertoo, miten itse aina kasaa ostoksensa hihnalle ja ketkä eivät edes moikkaa

Kaupan kassoina työskentelevät Mia ja Veera kertovat, miten ammattilaisen työtä voi sujuvoittaa.

Mia (vasemmalla) ja Veera (oikealla) työskentelevät kaupan kassoina. Nyt he kertovat, missä järjestyksessä tavarat kannattaa hihnalle asetella.­

25.9. 11:01

Kaupan kassajono.

Asiakas unohtaa punnita hedelmät, ja kaupan kassa juoksee hedelmäosastolle hintalappua hakemaan. Muut asiakkaat odottavat. Jono kasvaa.

Onpa ärsyttävää!

Huolellisuudella voi nopeuttaa kaupan kassan työtä, mutta olisiko jotakin muutakin?

Kaupan kassoina työskentelevät Mia Alhomäki, 38, ja Veera, 22, kertovat vinkkinsä sujuvaan asiointiin.

1. Älä kiilaa tai nuole

Kaupan kassa Mia ei hätkähdä, vaikka asiakas unohtaisi punnita ostoksensa.

– Se voi unohtua keneltä vaan, Mia lohduttaa.

Sen sijaan asiakkaiden tapa nuolaista sormiaan ja avata sitten märillä käsillä muovikassi, ihmetyttää Miaa etenkin näin korona-aikana.

– Myös jonossa kiilaaminen on ärsyttävää.

Kaupan kassana työskentelevä Mia Alhomäki, 38, pitää suosikkiasiakkainaan vakiasiakkaita ja ikäihmisiä, joiden kanssa on aina kiva vaihtaa muutama sana. Vanhemmat ihmiset muistavat myös tervehtiä kassaa.­

Veera puolestaan ihmettelee joidenkin asiakkaiden tapaa lähteä hakemaan unohtunutta tavaraa toiselta puolelta kauppaa juuri sillä hetkellä, kun tavarat ovat jo hihnalla ja pitäisi maksaa.

Sekin ärsyttää, että jotkut päättävätkin kassalla jättää kylmätuotteen ottamatta ja jättävät sen kassalle.

– Tuote pitää viedä takaisin. Sitä varten tarvitsee kutsua toinen työntekijä, jonka oma työ keskeytyy tämän takia, Veera kertoo.

2. Asettele tavarat järkevässä järjestyksessä

Entäpä sitten hihna? Missä järjestyksessä tavarat tulisi latoa hihnalle?

– Kun itse olen asiakkaana kaupassa, pyrin latomaan ostoksiani hihnalle siinä järjestyksessä missä pakkaan ne lopulta ostoskassiini. Eli painavat ensin ja pehmeät ja herkästi rikkoutuvat tai litistyvät viimeisenä, Veera vinkkaa.

Veera muistuttaa myös muovipussista.

– Ostaessani muovipussin avaan ja laitan sen hihnalle ennen ostoksiani, varsinkin jos pakkaaja on mukana. Näin kassatyöntekijän ei tarvitse kurkotella pussia varten.

”Kun itse olen asiakkaana kaupassa, pyrin latomaan ostoksiani hihnalle siinä järjestyksessä missä pakkaan ne lopulta ostoskassiini. Eli painavat ensin ja pehmeät ja herkästi rikkoutuvat tai litistyvät viimeisenä”, kaupan kassana työskentelevä Veera vinkkaa.­

Jos kassalla on jonoa, asiakas voi auttaa kassaa pakkaamalla ostoksia valmiiksi kassiinsa siihen asti, että kaikki ostokset on luettu läpi lukijasta.

– Lisäksi asiakas voi jo ennen maksamista kaivaa esimerkiksi Plussakortin valmiiksi, ettei sitä aleta etsiä vasta, kun ollaan maksamassa.

Entäpä auttaisiko, jos kääntäisi viivakoodit ajan kuluksi ylöspäin?

– Viivakoodeja ei tarvitse kääntää kassalle oikeinpäin. Kassahenkilö tekee sen mieluiten itse, Mia vastaa.

3. Tervehdi

Kaupan kassa Veera tunnetaan TikTokissa nimellä veeralullaa. Yksi nuoren naisen suosituimmista videoista käsittelee asiakkaita, jotka eivät tervehdi häntä kassalla.

Videollaan Veera paljastaa, että vähiten häntä moikkaavat keski-ikäiset miehet, perheenäidit ja teinityöt.

Myös Mia on huomannut, että vähiten tervehtivät nuoret asiakkaat.

Ikäihmiset saavat naiselta sen sijaan kiitosta.

– Todella harvoin käy niin, etteivät he tervehdi takaisin. Sekin voi johtua siitä, että he eivät ole kuulleet tervehdystä.

Yli 70-vuotiaat ovatkin Mian henkilökohtaisia suosikkiasiakkaita pitkäaikaisten vakiasiakkaiden ohella.

– Heidän kanssaan on aina ihanaa vaihtaa muutama sana.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?