Kaupan kassat listasivat asiat, jotka jokaisen ruokakaupassa asioivan tulisi tällä hetkellä tietää - Asuminen - Ilta-Sanomat

Kaupan kassat listasivat asiat, jotka jokaisen ruokakaupassa asioivan tulisi tällä hetkellä tietää

–Pysy positiivisena, tämä on vain väliaikaista. Yhdessä me tästäkin selvitään! Myyjät kannustavat.

Julkaistu: 18.3. 16:16

Muista nämä 14 ohjetta ruokaostoksilla!

Koronaviruksen aiheuttaman poikkeuksellisen tilanteen sankareihin kuuluvat ruokakauppojen työntekijät, jotka painavat tällä hetkellä pitkiä työpäiviä ja luopuvat vapaapäivistään, kun ihmiset ryntäävät ruokaostoksille.

Kolme ruokakaupassa työskentelevää myyjää kertoi viime aikojen työpäivistä ja listasi asiat, jotka jokaisen ruokakaupassa asioivan tulisi tällä hetkellä muistaa.

”Asiakkaat hamstrasivat ihan mielettömiä määriä tavaraa”

Pääkaupunkiseudulla asuva Saara (nimi muutettu) työskentelee isossa ruokakauppaketjussa.

– Viime viikon torstaina myymälämme ”räjähti”. Asiakkaat hamstrasivat ihan mielettömiä määriä tavaraa. Kaikki myyjät olivat kassalla eivätkä ehtineet hyllyttää tai edes siivota pahveja käytäviltä.

Hamstraus näkyi heti seuraavana päivänä, sillä perjantaina kaupassa ei ollut sulkemisen jälkeen lihaa, maitoa, jogurtteja, leipää, pastaa, vessapaperia eikä hedelmiä tai vihanneksia.

– Ja sitten lauantaiaamuna kyseltiin jatkuvasti, että onko meillä sitä tai tätä. Silloin jouduimme joidenkin tuotteiden kohdalla sanomaan, että emme ole vielä ehtineet purkamaan kaikkea.

Saara on saanut paljon kiitosta tekemästään työstä.

– Se on tuntunut todella hyvältä, koska harvemmin meidän alaa ollaan arvostettu ja erikseen kiitelty.

Kaikki asiakkaat eivät kuitenkaan osaa suhtautua tilanteeseen yhtä ymmärtäväisesti siitäkään huolimatta, että loppuneita tuotteita tulee koko ajan lisää.

– Kassalla ollessani eräs asiakas huusi jonosta, että eikö meillä ole enempää kassoja. Kerroin hänelle, että meidän pitää myös purkaa tavaraa hyllyyn.

Työkavereiden jaksaminen huolestuttaa

Isossa päivittäistavarakaupassa työskentelevä Piia kertoo vastailevansa jatkuvasti huolestuneiden asiakkaiden kysymyksiin siitä, tuleeko ruokaa ja hygieniatarvikkeita lisää.

Työmäärän lisääntyessä Piia on huolissaan monien kollegoidensa jaksamisesta.

– Joudumme pesemään välineitä sekä desinfioimaan pintoja ja maksupäätteitä useaan kertaan päivässä. Ne tuovat lisätyötä muutenkin kiireiseen ja raskaaseen päivään. Askeleita tulee helposti 12 000–16 000 työpäivän aikana osastolla. Siihen päälle vielä raskaat nostelut.

Yksi erityinen toive asiakkaille

Keskivertoa suuremmassa päivittäistavaramarketissa Itä-Uudellamaalla työskentelevä Ellu kuvailee viime aikojen työpäiviään kiireellisemmiksi kuin joulun ja juhannuksen alla.

– Todellista hullunmyllyä!

Vessapaperi on yksi hamstratuimmista tuotteista.

Ellun mukaan asiakkaat ovat käyttäytyneet pääosin hyvin ja ymmärtäväisesti.

– Suurin osa asiakkaista vain ihmettelee huuli pyöreänä tilannetta.

Ellu toivoo asiakkailta ennen kaikkea ymmärtävää ja joustavaa asennetta.

– Mikään tilausjärjestelmä ei pysy mukana tällaisen menekkipiikin yllättäessä, tavaraa tulee kuitenkin lisää päivittäin. Asiakkaita haluaisin muistuttaa avartamaan katsettaan. Et välttämättä saa juuri sitä tuotetta, jota tulit alun perin hakemaan, mutta jos vaikka sen jauhelihan tilalla syötäisiinkin tänään esimerkiksi eineslihapullia tai makkaraa?

Saaran, Piian ja Ellun ohjeet ruokaostoksille: Nämä asiat kassat toivoisivat sinun tietävän

1. Jos olet karanteenissa: Älä tule kauppaan sairastuttaman muita! Pyydä apua läheisiltä, naapureilta tai tilaa ruokaostokset kotiin.

2. Pese kädet! Lähes jokaisesta marketista löytyy pullonpalautuspiste ja sen yhteydestä käsienpesupaikka.

3. Älä yski myyjää tai muita asiakkaita kohti ja pidä mielellään turvaväli.

Muun muassa säilykkeet, puuro ja näkkileipä käyvät kaupaksi koronaviruksen vuoksi.

4. Vältä turhaa ”parveilua”, älä jää tukkimaan käytäviä ja vaihtamaan kuulumisia tuttavien kanssa.

5. Maksa ostoksesi enemmin kortilla kuin käteisellä.

6. Ruokaa ja sitä kuuluisaa vessapaperia tulee kauppoihin joka päivä lisää, se ei lopu kesken. Malta siis mielesi liiallisen hamstrauksen suhteen.

7. Katso, älä koske. Älä siis lääpi tuotteita turhaan!

8. Älä katso toisten asiakkaiden suuria ostoksia tuomitsevasti – kyseessä voi olla ihan tavallisen suurperheen muutaman päivän ostokset.

9. Paistopisteellä on syytä käyttää pihtejä – älä ota tuotteita käsin. Jos päätät, ettet haluakaan jotain paistopisteen tuotetta, niin anna se myyjälle sen sijaan, että laittaisit tuotteet takaisin hyllyyn.

10. Myyjät eivät ole ennustajia. Me emme tiedä, tuleeko jotain tiettyä tuotetta huomenna lisää. Tämä tilanne on sekoittanut myös jakelun.

11. Tyhjistä hyllyistä on turha valittaa myyjille. Kaikkeen eivät rivimyyjät pysty, meilläkin on esimiehen ja ketjun johdon ohjeet.

12. Jonottaminen on turhauttavaa, mutta me myyjät yritämme parhaamme ollaksemme nopeita ja palvellaksemme hyvin jokaista asiakastamme.

13. Muista, että myyjätkin ovat vain ihmisiä. Räyhääminen ja valitus eivät muuta tilannetta mihinkään.

14. Pysy positiivisena, tämä on vain väliaikaista. Yhdessä me tästäkin selvitään!