Näillä tutuilla esineillä ei enää rikastu huuto­kaupassa, vaikka moni niin luulee: ”Hinnat ovat laskeneet kohtuullisen nopeasti”

Julkaistu:

Huutokauppa
Arvokkaaksi luulemasi esineen jälleenmyyntihinta voi olla pettymys.
Vanha esine voi olla hitti huutokaupassa.

Suosiotaan ovat kasvattaneet muun muassa värillinen lasi ja värillinen keramiikka.
Vanhasta, arvokkaaksi luullusta esineestä ei kuitenkaan välttämättä saa huutokaupassa kummoistakaan summaa.

Kiinnostus tiettyjä esineitä kohtaan on laskenut.

Tällaisia ovat esimerkiksi massiiviset, vanhahtavat huonekalut, joiden suosio on laantunut ihmisten muutettua yhä pienempiin asuntoihin.

– Hinnat ovat laskeneet kohtuullisen nopeassa ajassa, 10–20 vuodessa. Vaikka olisi kuinka hyvä iso barokkikaappi, siitä ei isoja hintoja saa taiottua enää millään. Niitä on myös paljon liikenteessä. Kiinnostus ja tarjonta eivät kohtaa, kertoo Hagelstam & Co:n intendentti Tuomas Rossi.


Samoilla linjoilla ovat muutkin huutokauppatalojen asiantuntijat.

– Monet kuvittelevat, että tyylikalusto, josta isoäiti on maksanut aikoinaan paljon, olisi yhä arvokas. Niille ei kuitenkaan ole kysyntää, kertoo Huutokauppa Annmarisin toimitusjohtaja Jukka Takala.

Arabian sarjatuotanto ei kiinnosta

Netti on lisännyt ihmisten käsitystä esineiden hintatasosta. Toisinaan arvaukset hinnoista menevät silti pieleen.

Väärinkäsitykset ovat yleisiä, jos esine on ollut aiemmin suosiossa. Tällaisia ovat esimerkiksi Arabian sarjatuotannossa olleet astiat.

– Niitä on yhä vaikeampi ja vaikeampi myydä, sanoo Stockholms Auktionsverk Oy:n design- ja taidekäsityön asiantuntija Dan von Koskull.

Myös Arabian maitokannut ja keräilylautaset ovat esimerkkejä esineistä, joiden suosio on selvästi laskenut.

Helanderin johtava intendentti Hanne Siekkinen huomauttaa, että niin ikään lysterilasi- ja kristalliesineet, ovat menettäneet suosiotaan.

– Vanhat kristallilasistot, joissa lasien juomakoot ovat pieniä, eivät mene enää kaupaksi. Entisaikainen tapa järjestää suuria illalliskutsuja kotona on nykyään mennyttä aikaa. Siksi kotiin hankittavia laseja ovat ainoastaan suuremmat viini- tai kuohuviinilasit.


Ylipäätään esineet, joita kerättiin aiemmin laatikoihin, ovat nykyään vaikeita kaupattavia. Keräilijöiden määrä on laskenut.

– Sitä mitä ei pidetä esillä, on vaikea myydä, von Koskull kertoo.

Jukka Takalan mukaan nykypolvi ostaa eri tavalla kuin aiempi sukupolvi. Esineitä hankitaan sisustusta, ei keräilyä varten.

– Arabian lisäksi esimerkiksi tina- ja kupariastioille ei ole kysyntää, Takala sanoo.


Käyttö edellä -ohjenuora pätee myös kelloihin. Mekaaniset rannekellot, kuten vanhemmat 60–70-lukujen Omegan Speedmasterit, ovat nykyään kysyttyjä.

Toisin on 1980-luvulla suosittujen taskukellojen laita.

– Niiden suosio on selvästi laskussa. Jos hinnasta saa edes puolet kuin aiemmin, se on jo hyvä kauppa, kertoo von Koskull.

Maalauksen jälleenmyyntiarvo voi olla pettymys

Taidemaalausten osalta ihmisten maku menee koko ajan modernimpaan suuntaan. Parhaiten menevät kaupaksi modernit ja värikkäät työt, arvioi Jukka Takala.

– Usein menee niin, että kalleimmat menevät parhaiten kaupaksi. Luksus myy.

Hanne Siekkisen mukaan on yleistä, että suvussa tiettyjä matrikkelitaiteilijoiden töitä on pidetty arvokkaina ja niiden arvon on ajateltu nousevan ajan myötä.

– Pettymys voi olla suuri, kun arvokkaana pidetyllä maalauksella ei ole enää kaupallista jälleenmyyntiarvoa huutokaupassa.

Miten kunto vaikuttaa huonekalun suosioon?

Helanderin johtava intendentti Hanne Siekkinen muistuttaa, että kunto vaikuttaa merkittävästi esineiden arvoon.

– Vanhoissa huonekaluissa niin sanotut ”projektit” eivät mene enää kaupaksi. Aikoinaan muodissa ollut tapa kunnostaa vanhoja huonekaluja on mennyt ohi ja ostajat haluavat valmiiksi hyväkuntoista ja käyttöönottovalmista tavaraa, Siekkinen muistuttaa.

Esineellä ei ole automaattisesti arvoa, vaikka esine olisikin vanha, kertoo Siekkinen.

– Sen arvo määräytyy kysynnän, harvinaisuuden, kunnon ja ajanmukaisen trendin mukaisesti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt