Suomalaisen kodin peruspilarit ovat selkeät. Laminaattilattia, maalatut seinät ja verhot ikkunoissa. Iso osa kalusteista on hankittu käytettynä, ja sisustus on yksi- ja kaksiväristä, kertoo nettikirpputori Tori tiedotteessa.
Havainnot perustuvat kyselytutkimukseen, johon otti osaa 1 108 suomalaista. Heistä 78 prosenttia oli naisia ja 24 prosenttia miehiä. Kyselytutkimukseen osallistuneet ovat Torin käyttäjiä.
Sisustusmaun lisäksi kyselyselvityksessä selvitettiin sisustajien tapoja. Kyselytutkimukseen osallistuneista 85 prosenttia kertoo tekevänsä kodin pienet remontit itse.
Aikoinaan suosittu tapa vaihtaa verhot vuodenajan mukaan ei sen sijaan innosta enää enemmistöä. 55 prosenttia vastasi, ettei vaihda verhoja vuodenaikojen mukaan.
Suomalaiset ovat verhokansaa. Enemmistö kyselytutkimukseen vastanneista, 55 prosenttia, ei kuitenkaan vaihda verhoja vuodenaikojen mukaan.
Verhot kuuluvat kuitenkin olennaisena osana suomalaiseen kotiin.
– Verhot haluaa liki 90 prosenttia vastaajista, ja yksi- ja kaksiväristä on 72 prosentissa kodeista, kertoo Tori.fi:n markkinointipäällikkö Laura Kuusela tiedotteessa.
Kalusteet vaihtuvat usein kodin mukaan
Käytettyjen huonekalujen käyttäminen sisustuksessa on myös suosittua. Vain reilu seitsemän prosenttia ei ole ikinä hankkinut käytettyä huonekalua tai sisustustavaraa. Joka viides ei kuitenkaan huomioi sisustuksessa ekologisuutta.
55 prosenttia vastaajista hankkii käytettyjä huonekaluja tai sisustustavaraa vähintään kerran vuodessa.
He, jotka painottavat ekologisuutta, hankkivat käytettyjä kalusteita.
– 55 prosenttia vastaajista hankkii käytettyjä huonekaluja tai sisustustavaraa vähintään kerran vuodessa. 13 prosenttia tekee niin peräti kuukausittain, Kuusela sanoo.
Kun koti vaihtuu, vaihtuvat yleensä huonekalutkin.
– Lähes 40 prosenttia on valmis hankkimaan kalusteita kulloisenkin asunnon mukaan. He panostavat siis siihen, että koti näyttää mahdollisimman hyvältä. Vaihtoehtohan on käyttää olemassa olevia kalusteita, vaikka tila ei niitä niin kutsuisikaan puoleensa, Kuusela kertoo.
Hinta ohjaa sisustamista ainakin osalla.
36 prosenttia oli sitä mieltä, että hinta ohjaa sisustamista erittäin paljon. Joka viides kuitenkin kertoi, että hinta ohjaa sisustamista joko vähän tai erittäin vähän.
*Kyselytutkimukseen vastasi 1 108 suomalaista, joista 78 prosenttia oli naisia, 24 prosenttia miehiä. Kyselytutkimukseen osallistuneet ovat Torin käyttäjiä.