Miten Asuntokaupat sokkona -ohjelman asunnot löytyvät ja kuka maksaa remontit? Tuottaja paljastaa 7 yllättävää seikkaa suosikkiohjelmasta

rac

Julkaistu:

Asuntokaupat sokkona
Oletko miettinyt, miten Asuntokaupat sokkona -ohjelman remontoitavat kohteet löytyvät? Entäpä remontin lopputulos, kuinka paljon asukkaat saavat vaikuttaa siihen? Etsimme vastaukset kysymyksiin.
Ilta-Sanomat kysyi Asuntokaupat sokkona -ohjelman tuottajalta Maiju Lanamäeltä, miten suosittu ohjelma syntyy.

1. Miten asuntoa etsivät on löydetty ohjelmaan?

Ohjelmaan oli julkinen hakuvideo, joka pyöri Nelosella ja Nelosen nettisivuilla kevättalvella 2018. Ihmiset saivat hakea ohjelmaan, ja haastattelujen perusteella ohjelmaan valikoitui kymmenen erilaista perhettä ja sinkkua. Päämääränä oli löytää kymmenen erilaista kohderyhmää ja tarinaa.

2. Miten asunnot on löydetty ohjelmaan? Ovatko asunnot olleet julkisessa myynnissä vai ovatko ne löytyneet hiljaisen myynnin kautta?

Asuntoja on etsitty monella eri tapaa ja kaikki keinot ovat olleet käytössä. Asuntokauppa on muuttunut netin myötä siinä määrin, että harvemmin enää löytyy asuntoja ”tiskin alta”, vaan kaikki asunnot tulevat nopeasti nettisivustoille.

Jotta asuntokaupoissa säilyi yllätyksellisyys, näimme erityistä vaivaa siinä, että asuntoja etsittiin hyvin perusteellisesti ja laajasti, kuten suoramarkkinoinnilla, lehti-ilmoituksilla ja ostotoimeksiantojen jakamisella halutuille alueille.

Ostoprosessi oli pitkä, koska emme tehneet kompromisseja minkään suhteen, vaan jokaiselle etsittiin oikeasti se kaikista paras vaihtoehto.

3. Maksavatko asiakkaat itse kaiken? Siis sekä asunnon että sen remontit?

Kyllä, kaikki asuntokaupat ja remontit on toteutettu asiakkaiden antamilla budjeteilla.

4. Ylittyykö asiakkaan antama budjetti joskus?

Ylityksiä ei koskaan tapahdu vahingossa. Jos osallistujan meille antama budjetti ja heille täydellisen asunnon hinta, tai sen vaatiman remontin kustannukset eivät kohtaa, käydään heidän kanssaan perusteelliset keskustelut budjetin nostamisesta.

Ohjelman kannalta tällaiset tilanteet ovat haastavia, koska osallistujathan eivät tiedä mistä asunnosta puhutaan. Heidän täytyy täysin luottaa meidän arviointikykyymme. Onkin meidän vastuullamme jumpata budjetti siten, että rahat riittävät.

5. Kuinka paljon asukkaat saavat itse vaikuttaa remontin suunnitteluun ja lopputulokseen?

Osallistujat eivät voi vaikuttaa remonttiin ja lopputulokseen, koska he eivät tiedä mitä kohdetta remontoidaan. Ohjelman suola on siinä, että ihmiset luovuttavat vastuun sisustusarkkitehdille. Siten hänellä on vapaat kädet tehdä asunnosta juuri sellainen, kuin hän kokee, että sopii perheelle.

Tämä ei ole niinkään remonttiohjelma, vaan asuntokauppaohjelma, jossa remontilla parannetaan asunnon arvoa ja asuinmukavuutta. Haastattelemme kaikki osallistujat perusteellisesti ennen projekteja, joten sisustusarkkitehti Essi Nàdorilla on selkeä kuva siitä, minkälaisesta tyylistä osallistujat pitävät. Meillä on tiedossa myös osallistujien tarpeet arjen sujuvuuden kannalta. Nämä huomioidaan remontissa ja asuntokaupassa.


6. Saavatko kohdehenkilöt remontissa käytetyt tavarat itselleen?

Ohjelman idea ei ole se, että sisustusarkkitehti uusii osallistujien kaikki huonekalut. Ohjelmassa ostetaan asuntoja ja remontoidaan ne mieluisaan kuntoon. Olemme pyrkineet käyttämään asiakkaan budjetin laadukkaisiin remontteihin sen sijaan, että ostamme paljon huonekaluja ja sisustustarvikkeita.

Essi käyttää enimmäkseen asiakkaan omia huonekaluja. Jos budjetti antaa myöten, kohteeseen saatetaan tarvittaessa ostaa joitakin uusia kalusteita. Kaikki tavarat jäävät asiakkaille.

7. Onko lopputulos oikeasti asiakkaalle yllätys?

Lopputulos on asiakkaille aina yllätys! Emme pidä salaisuutena vain remontin lopputulosta, vaan pidämme salaisuutena koko tuotannon ajan myös ostetun asunnon kohdetiedot.

Luovutuspäivään liittyy paljon jännitystä. Silloin ihmetellään ostettua kotia, siihen tehtyä remonttia sekä uutta asuinaluetta. Suurin ilon aihe on, että asunto tuntuu heti kodilta. Siihen vaikuttaa juurikin se, että asunnossa on kaikki tutut omat huonekalut ja muu irtaimisto. Kokonaisuutta on täydennetty pienillä hankinnoilla ja toimivilla remonttiratkaisuilla.

Ilta-Sanomat ja Asuntokaupat sokkona -ohjelmaa esittänyt Nelonen kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt