Japanilaiset löysivät suomalaisessa pikkukaupungissa sijaitsevan kaupan – näitä tuotteita hamstrataan toiselle puolelle maailmaa

Julkaistu:

Keräily
Japanilaiset löysivät suomalaisessa pikkukaupungissa sijaitsevan vanhan tavaran liikkeen. Kysyimme, mitä japanilaiset sieltä hamstraavat.
Ovi käy tiheään etenkin keväisin ja syksyisin.

Hyvinkäällä sijaitseva vanhan tavaran liike Saviaho saa erityisesti näihin aikoihin vuodesta erityisiä vieraita. Pääosin kotimaista vanhaa designia myyvä Saviahon kauppa on noussut suosikiksi japanilaisten asiakkaiden keskuudessa.

– Moni vuokraa auton lentokentältä, toiset tulevat junalla, kertoo Ilta-Sanomille Saviahon yrittäjä Jari Saviaho.

Kun japanilaiset asiakkaat saapuvat liikkeeseen, asiakaspalvelukieli muuttuu englanniksi.

Kommunikointi ulkomaalaisten kanssa on mutkatonta, sillä japanilaiset ovat Saviahon mukaan äärimmäisen ystävällistä, kohteliasta ja hyväntuulista porukkaa.

– Useimmat ovat nuoria ja kotoisin pääkaupunki Tokiosta, Saviaho kertoo.

Saviahon liikkeen suosiosta kirjoitti ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

60–70-luvun design viehättää

Saviahon suosio Japanissa sai alkunsa joitakin vuosia sitten. Japanilaisissa lehdissä julkaistut lehtiartikkelit herättivät kiinnostuksen. Nykyään sana putiikista leviää suusta suuhun.

Yhä useampi japanilaisturisti tekeekin Suomen matkallaan mutkan hyvinkääläiskaupan kautta.


Liikkeen käytäviltä etsitään 60–70-lukujen designia, kuten Arabiaa, Iittalaa ja Fineliä. Näissä japanilaisia viehättävät retrokuviot, värimaailma ja astioiden käytännöllisyys.

Myös japanilaisen sana kawaii, joka tarkoittaa kaikkea tyttömäisen söpöä ja ihanaa, sopii Saviahon mukaan hyvin kuvaamaan sitä, mikä 60–70-luvun Suomi-designissa japanilaisia viehättää.

Samoin on Suomi-designista tuttujen luontoaiheiden laita. Ne viehättävät laajalti japanilaisyleisöä.

Nämä ovat japanilaisten suosikit

Kun japanilaiset saapuvat hyvinkääläisliikkeeseen, asiakkaat kyselevät usein samojen suosikkien perään. Esteri Tomulan Krokus-sarja on yksi suosituimmista. Myös Ulla Procopén Valencia- ja Anemone- sekä Esteri Tomulan Veera- ja Aurinko -sarjat menevät kuin kuumille kiville.

Japanilaiset asiakkaat etsivät toki muutakin kuin Arabiaa. Finelin emaliastiat ovat suosittuja, samoin Oiva Toikan Flora-, Frutta- ja Kastehelmi-sarjat. Juomalaseista Jorma Vennolan Iittalalle suunnittelema Kuusi-sarja kiinnostaa niin ikään japanilaisia.

– Myös Raija Uosikkisen, Gunvor Olin-Grönqvistin, Birger Kaipiaisen ja Kaj Franckin työt ovat kysyttyjä, Jari Saviaho kertoo.


Tuotannon siirtyminen Aasiaan harmittaa

Arabian esineet kiinnostavat myös suomalaisia, vaikka asiantuntijat ovat viime aikoina kertoneet myös Arabian suosion laskusta.

Jari Saviaho ei ole kiinnostuksen laskua huomannut, mutta sen hän on pannut merkille, että moni on harmissaan Arabian tuotannon siirtymisestä Aasiaan. Omiin kokoelmiin etsitäänkin usein Suomessa valmistettuja Arabian tuotteita.

Pehmeiden arvojen arvostus näkyy muutenkin Saviahon liikkeessä. Esimerkiksi japanilaisasiakkaille tuntuu olevan tärkeää se, että kyseessä on perheyritys.

– Vanhempani ovat jo eläkkeellä, mutta auttavat täällä yhä, Jari Saviaho kertoo.

Saviahon vanhan tavaran kaupan selkeä ykkössuosikki ei lopulta olekaan Arabia, Iittala, Finel tai mikään muukaan suomalaisen designin helmi, vaan jotakin aivan muuta.

Liikkeen ehdoton suosikki on Jari Saviahon äidin tekemä mustikkakakku, jota tarjotaan japanilaisvieraille aina, kun tieto ulkomaalaisista kulkeutuu ajoissa yrittäjille saakka.

Se, että Pirkko Saviaho kerää mustikkakakkuun marjat itse metsästä, on japanilaisvieraiden mielestä jotakin aivan ihmeellistä.

– He ihmettelevät sitä aina. Japanilaisilla ei sellaista mahdollisuutta ole.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt