Selluliittihoidon ottanut nainen kysyi hämmentävän kysymyksen – asiakaspalvelijat paljastavat 14 käsittämätöntä tapausta

Julkaistu:

Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelijat joutuvat välillä vääntämään asiat rautalangasta. Kokosimme yhteen kertomuksia asiakaspalvelijoita hämmentäneistä tilanteista.
Asiakaspalvelutyö ei aina ole helppoa – varsinkaan silloin, kun sanoma ei tunnu menevän millään asiakkaalle perille.

Vauva.fi-palstan suosittu keskustelu asiakaspalvelijoiden kokemuksista heräsi jälleen tänä vuonna eloon. Keskusteluun osallistuneet ovat paljastaneet ”oudoimman asian, jonka he ovat joutuneet selittämään asiakkaalle”.

Keräsimme yhteen asiakaspalvelijoiden tarinoita.

Ylimääräisen alennuksen perässä

– Asiakkaat, jotka eivät ymmärrä, mitä tarkoittaa alennus vain normaalihintaisista tuotteista. Esim. alerekissä tuotteet valmiiksi hinnoiteltu, ja asiakas tulee kysymään -50% -tuotteesta, että ”'tuleeko tähän siis vielä se -20%, eli yhteensä -70%”. Ei tosiaan tule...

Kuitti ei tulostu ilman maksamista

– Että minä en tiedä, mihin asiakkaan rahat ovat kadonneet tililtä matkalla automaatilta meille. Samalle ihmiselle jouduin myös selittämään, että kuittia ei tulostu, jos ei ole maksanutkaan mitään. Sitä ennen selitin, että vaikka kortissa on lähimaksu, niin se saattaa silti välillä kysyä pin-koodia. Ihan jo senkin takia, että väärä ihminen ei voi käyttää korttia, ainakaan kovin montaa kertaa. ”Mutta korttihan on minulla! Miksi se silti kysyy sitä pin-koodia vaikka se on minulla?! Alahan selittää miksi kortti toimii kaupassa mutta ei täällä!” parahti asiakas. Juu, ei se kortti niin älykäs ole, että se tietäisi, kenen käsissä se on... Se on vain turvatoimi.

Länsimetroa odotettiin hieman liian innokkaasti

– Jouduin neljä vuotta sitten selittämään Ruoholahden kääntöraiteella, että tämä juna ei mene Espooseen lainkaan, vaan Ruoholahdessa olisi pitänyt jäädä pois. Rouva oli jostain kuullut, että Espooseen pääsee nyt metrolla.

Poikaystävän palaute sai mielen muuttumaan

– Selluliittihoito/vartalon muokkaushoito onnistui hyvin, kiloja karisi ja ympärysmitta pieneni. Asiakas kuitenkin reklamoi muutaman kuukauden päästä hoitojen päätyttyä, että poikaystävä ei nyt tykkää, kun kaikki muodot hävisivät. Hän kysyi, voisiko muotoja palauttaa mitenkään? Vähän olin huuli pyöreänä siinä, että mitä tuohon nyt voin vastata. No, jos haluaa rasvaa takaisin, niin syömällä energiapitoisia ruokia vaan. Mutta suosittelin toki terveellisiä elämäntapoja ja liikuntaa, punttisalia ja proteiinia

Vahinko kävi jo!

– Kollega pääsi selittämään asiakkaaksi pyrkivälle, että vakuutusta ei voi ottaa vahingolle, joka on jo tapahtunut. Asiakkaalla ei ollut varaa korjata tuhansien eurojen vahinkoa, mutta hän sanoi kyllä pystyvänsä maksamaan vakuutusmaksut.

Ai mitkä aukioloajat?

– Siis ylipäätään se, miten aukioloajat toimivat. Meillä on aukioloajat merkattu ihan selvästi myös oviin, mutta silti asiakkaat tulevat paljon aikaisemmin ryskyttämään ovia ja ihmettelemään, miksi ne ovat kiinni ja liike pimeänä. Vastaavasti iltaisin asiakkaat tulee 20 minuuttia merkitystä elokuvan alkamisajankohdasta paikalle ja kiukuttelee, kun meillä on jo ovet kiinni ja kassa tilitetty pois, eli ei voida enää myydä lippuja – mitä ei kyllä muutenkaan yleisesti ottaen tehdä, jos asiakas on sen 20 minuuttia myöhässä.

Sesam aukene!

– Hissistä pääsee ulos työntämällä oven auki. Tämän olen kertonut käsittämättömän monelle asiakkaalle. Väki on niin tottunut automaattisesti avautuviin oviin, että eivät löydä enää ulos hissistä, jos ovea pitää ihan itse liikuttaa. Jotenkin nämä samat ihmiset kyllä pääsevät hissiin sisälle vetämällä oven auki.

Muovipussipihistelijät raivostuttavat

– Että muovipussi ei ole ilmainen. Ja että vaikka ostaisit 200 euron ostokset, minulla ei ole valtuuksia antaa sitä maksullista muovipussia sinulle ilmaiseksi. Luulisi, että jokainen nykyään tajuaa, miksi muovipussit maksavat.

Ovela logiikkako?

– Asiakas kysyi, että saako hän ottaa pienen kahvin isoon kuppiin, koska hän laittaa siihen enemmän maitoa. Ei ymmärtänyt, että maito on kalliimpaa kuin kahvi, ja että jos iso kuppi on täynnä, meille se on iso kahvi huolimatta kahvin ja maidon suhteesta.


Vuosituhannen vaihteen haasteet

– Vuosituhannen vaihteen jälkeen oli kova homma selittää asiakkaalle, että internettiä ei oikeen voi polttaa cd-romille...

Vanhempi jätti vauvan kirjaston tiskille

– Että kirjaston lähettämä eräpäivämuistutus on lisäpalvelu. Tämä on vielä täysin ok selventää, mutta se nyt ei vaan ole meidän ongelma, jos sun lainat on kuukauden verran myöhässä, uusimatta ja maksamatta, kun muistutusta ei ole sähköpostiin tullut. Bonus: että ei olla lastenhoitopalvelu (on muun muassa jätetty vauvaa laidattomalle tiskille ja lähdetty muina miehinä muualle kirjastoon kiertelemään).

Asiakas huolestui limujen kierrättämisestä

– Esimieheni joutui kerran selittämään asiakkaalle, että ei, emme tarjoile ravintolan asiakastiloissa olevan ylijääneille juomille tai biojätteelle tarkoitetun astian limuja uudestaan seuraaville asiakkaille. Asiakas oli kirjoittanut pitkän palautteen ja oli kovastikin huolissaan asiasta. Kyseisessä astiassa siis lillui limujen seassa kasapäin ruokaa, servettejä yms. Koostumus oli lähinnä puuromainen. En ymmärrä, miten asiakas ajatteli meidän sieltä limuja erottelevan uudestaan käytettäväksi...

Erikoinen henkilötodistus

– Että en voi myydä tupakkaa sinulle, koska rattaissa istuva lapsi ei ikävä kyllä kelpaa henkkariksi.

Munat eivät vatkautuneet

– Olen joutunut selittämään useaan otteeseen, että käytetyillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta. Eräskin mies oli ostanut sähkövatkaimen kirpputorilta ja testasimme toimivuuden vielä kassalla yhdessä. Parin tunnin päästä mies tulee paikalle ja haluaa palauttaa tuotteen, koska vatkain ei vatkannut munia tarpeeksi tehokkaasti. Ystävällisesti selitin herralle, että olemme tuotteen toimivuuden testanneet, ja kirpputorilla ei yleensäkään ole palautuskäytäntöä – emme voi antaa rahoja takaisin. Herra tästä tuohtuneena heitti vatkaimen sekä kuitin kassalle ja lähti kiertämään myymälää. Hetken päästä tuli takaisin, nappasi vatkaimen ja poistui.

Vauva.fi ja Ilta-Sanomat kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.

Työskenteletkö sinä tai oletko työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä? Kerro kokemuksistasi alla kommenteissa!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt