Asuminen

Asiakaspalvelijat avautuvat: Nämä asiakkaat jäivät ikuisesti mieleen

Julkaistu:

Asiakaspalvelu
Kasvatetaanko ruodoton lohi ruodottomaksi? Mihin suihkugeeliä käytetään? Asiakkaiden kysymykset voivat jättää asiakaspalvelijan sanattomaksi.
Kommunikaatio ei tunnetusti ole helppoa. Joko sanomaasi ei ymmärretä, tai sitten vastapuoli esittää niin kummallisia väitteitä, että menet itsekin sanoissa sekaisin.

Viime viikolla kerroimme haasteellisista tilanteista, joita asiakaspalvelijat työssään kohtaavat.

Lue lisää: Nyt avautuvat asiakaspalvelijat: 10 hämmentävää tilannetta, joissa pokka oli lujilla


Artikkelista virisi vilkas keskustelu.

Moni Ilta-Sanomien lukija oli ollut työssään vastaavassa tilanteessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Näin asiakaspalvelijat avautuvat oudoista kohtaamisista asiakkaiden kanssa.

Suihkugeelin arvoitukset

Kosmetiikkahyllyllä tulee usein olo, että mihin ihmeeseen näitä kaikkia puteleita tarvitaan?

Ehkäpä juuri tällainen runsaudenpulasta alkunsa saanut hämmennys valtasi myös tämän kosmetiikkaliikkeessä asioineen asiakkaan mielen.

– Minulta on muun muassa kysytty, mitä suihkugeelillä tehdään? Monet myös luulevat, että eau de toilette tarkoittaa vessatuoksua.

Korvausneuvoja sai tiukkaa palautetta

Korvausneuvojana työskentelevä henkilö kertoi kohtaavansa työssään jos jonkinlaisia kysymyksiä.

Yksi kohtaamisista jäi mieleen kuitenkin erityisen hyvin.

– Eräs hieman maistissa ollut nuorukainen haukkui vakuutusturvansa lyttyyn, kun emme korvanneet sitä, että hän oli hävinnyt nettipokerissa 400 euroa illan aikana. Kaverille kyllä kuulemma korvattiin, kun hänet ryöstettiin Helsingin yössä ja rahat vietiin. Kyseinen nuorukainen ei nähnyt näissä kahdessa asiassa mitään eroa.


Tämäkin keskustelu käytiin vakuutusyhtiössä, mutta tällä kertaa sanoissaan sekoili asiakaspalvelija.

– Mökkiini iski salama pirstoen kaiken sähkön liittyvän. Vakuutusyhtiön tyttö väitti ensin kirkkain silmin, ettei salama ole luonnonilmiö. Tarkasti sitten kansiostaan ja yllätys – olihan se!

Ei ilmaista taksia

Include taxes -teksti on tuttu monille meistä.

Ilmeisesti aivan kaikki eivät kuitenkaan tiedä, mitä lause todella tarkoittaa.

– Asiakas ihmetteli, kun ei saanut ilmaista taksia lentokentälle.

Kiinni ei ole auki

Asiakaspalvelutyössä seitsemän vuotta ollut kertoo, että kohtaamisista asiakkaiden kanssa voisi kirjoittaa kokonaisen kirjan.

– Mutta se minua on aina ihmetyttänyt, että jos liike on pimeänä illalla tai ovi vielä kiinni aamulla, niin miksi pitää tulla sinne oven taakse hakkaamaan ja huutamaan ”ootko sä vielä auki”?

Ikean pottaa ei saa viedä kotiin

Helppoa ei ole Ikeassakaan, ainakaan, jos tätä tarinankertojaa kuuntelee. Hänen mukaansa Ikea oli todellinen typerien asiakkaiden ja kysymysten kultakaivos.

– Voiko vegaani syödä lihapullia? Saako vaipanvaihtohuoneessa olevan potan viedä kotiinsa?


– Kaikkein paras oli kuitenkin eräs naishenkilö, joka osti lampaantaljan ja kysyi, kasvaako lampaalle uusi turkki. Kyllä kasvaa – elävälle lampaalle. Ei sille, jonka nahan juuri ostit.

Kaikki meistä eivät ole kokkeja

Tämä kohtaaminen tapahtui sen sijaan ruokakaupassa, jossa kirjoittaja kertoo työskennelleensä kymmenen vuotta sitten.

Kaupassa oli asiakkaana perheenäiti, joka kertoi lastensa kyllästyneen valmisruokiin. Äidillä oli mielessään makaronilaatikon valmistaminen, sillä lapset olivat maistaneet sitä koulussa ja kehuivat sitä hyväksi.

– Asiakas kysyi, mistä löytyisi munamaito, jota siihen tulee. Siinä sitten kerroin, ettei sitä ole valmiina. Ohjeistin, miten ruoka valmistetaan ja kerroin, että myös makaronipussissa oli ohje. Asiakkaan mielestä tämä oli työlästä.

Kaupassa kävi tapahtui myös tämä toinen, nimimerkillä Lötkölohi kirjoittaneen kohtaaminen.

– Asiakas kysyi kerran palvelutiskillä, että miten ruodoton lohifilee eroaa ruodollisesta. Onko se kasvatettu ruodottomaksi?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt