Nyt avautuvat asiakaspalvelijat: 10 hämmentävää tilannetta, joissa pokka oli lujilla - Asuminen - Ilta-Sanomat

Nyt avautuvat asiakaspalvelijat: 10 hämmentävää tilannetta, joissa pokka oli lujilla

Kuvituskuva
Julkaistu: 24.8.2018 19:00

Asiakaspalvelutyö ei tunnetusti ole helppoa. Ei ainakaan, jos asiakas ei tunnu millään ymmärtävän yksinkertaisiakaan asioita.

Oletko joskus saanut vääntää keskustelukumppanillesi jonkun yksinkertaiseksi kuvittelemasi asian rautalangasta? Selität ja selität, mutta keskustelukumppanisi ei tunnu ymmärtävän sitten millään.

Kuvittele, jos tämä tilanne toistuisi päivittäin.

Tietyissä ammateissa näin on.

Esimerkiksi asiakaspalvelijat joutuvat työssään kohtaamaan asiakkaita, joille asiat eivät tunnu menevän perille sitten millään. Toisinaan taas asiakas kyselee niin kummallisia asioita, että asiakaspalvelija ei tiedä vastausta itsekään.

Vauva.fi-palstalla käydäänkin jo neljättä kuukautta putkeen keskustelua aiheesta ”oudoin asia, jonka asiakaspalvelija on joutunut selittämään asiakkaalle”.

Tästä aiheesta riittää keskusteltavaa, sillä keskusteluketjuun on kerääntynyt jo liki pari tuhatta kommenttia.

Poimimme keskustelusta herkullisimmat kommentit.

Kaksi eri eläintä

”Olen töissä Subwayssa. Kerran asiakkaana ollut teinityttö ilmoitti haluavansa täytteeksi kinkkua ja osoitti samalla tiskissä olevaa kalkkunaa. Kysyin, että halusiko hän täytteeksi nimenomaan kinkkua vai kalkkunaa. Tyttö kysyi, että mitä eroa niillä on. Siinä sitten hämmentyneenä selitin, että kyseessä on kaksi eri eläintä.”

Koruliikkeen myyjältä tivataan ”tavallisten sormien” kokoa

”Yksi yllättävän yleinen kysymys miesasiakkailta koruliikkeessä on, että mikä mahtaa olla juuri hänen naisystävänsä vasemman nimettömän sormuskoko. Yritän sitten aina mahdollisimman hienovaraisesti kertoa, että tarkkaa kokoa ei voi tietää pelkän miehen sanallisen kuvailun perusteella, varsinkaan jos kuvaus naisesta on ’semmoinen normaali, tavalliset sormet’.

Mutta vaihto-oikeus löytyy, joten ei hätää. Tietenkin se edellyttää, että sormusta ei ole käytetty, ei edes sitä kahta viikkoa. Ja ei, valitettavasti emme voi enää laittaa myyntiin tuotetta, joka on jo kaiverrettu. Emmekä voi valitettavasti ostaa samaan hintaan takaisin vuonna 2001 myymäämme vihkisormusta, vaikka ’ex-mies oli kusipää pettäjä’.”

Kuvituskuva

Maalausfirma ei myy aivan mitä tahansa

”Olemme maalausfirma, mutta emme tee kotiin taideteoksia.”

Erikoinen kysymys ruokakaupassa

”Työskentelin ruokakaupassa ja kerran eräs vanhempi rouva oli vailla kotimaisia banaaneja ”

Etsinnässä Ikean Marimekko-osasto

”Ikeassa tapahtuu aina hauskoja kohtaamisia.

Asiakkaat kyselevät, että mistäs täältä löytyy Iittalan tai Marimekon osasto. Myös erinäisiä muita brändejä ja liikkeitä on kyselty.”

Miten hiukset kasvavat?

”Yllättävän moni ihminen kuvittelee, että hiukset kasvavat pituutta latvoista, eivätkä juuresta. Kampaajana olen joutunut monet kerrat selittämään, että värjäys ei ole mennyt pieleen, jos kuukauden päästä värjäyksestä on tullut sentin juurikasvu, sillä ne hiukset eivät tosiaan kasva latvoista, vaan se kasvu näkyy ihan siellä päänahan lähellä.”

Kuvituskuva

Teknologia hämmensi

”Sähköpostissani oli automaattivastaus kertomassa poissaolostani. Yksi ilmeisesti jo iäkkään puoleinen asiakas suuttui automaattivastauksesta. Hänen mielestään olisin voinut samalla vaivalla vastata hänelle kunnolla.

Ilmeisesti hän luuli, että olin kirjoittanut sen ’kiitos viestistäsi, palaan asiaan lomalta palattuani’ -tyyppisen vastauksen nimenomaan hänelle.”

Kasko ei korvannutkaan parkkisakkoja

”Puhelinpalvelussa jouduin kertomaan, ettei auton kaskovakuutus korvaa parkkisakkoja. Ei vaikka olisi kaikilla herkuilla vakuutus. Onneksi olin todella nuori ja vasta-aloittanut. Täytyi varmistaa kokeneemmalta että onhan asia näin, muuten ei olisi pokka pitänyt.”

Laskutaito hukassa

”Olin töissä vaatekaupassa ja ihmettelin asiakkaiden laskutaitoa. Kun tuote on 50 prosenttia alennuksessa, monet asiakkaat kyselivät, paljon jää maksettavaa. Usein vastasin puolet, silti kysellään paljon se on.”

Seksilehtiä vailla

Asiakaspalvelija joutui sanomaan asiakkaille, ettei heillä myydä seksileluja/-lehtiä.

Kuvituskuva

”Näitä tuli useampi päivässä. Olin töissä peliliikkeessä.”

Vauva.fi ja Ilta-Sanomat kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.

Oletko sinä asiakaspalvelutyössä? Millaisia kummallisia kysymyksiä asiakkaat ovat sinulle esittäneet? Jatka keskustelua alla kommenttiosiossa!