Asuminen

Selkäkipuisen täsmävinkit kodin kuuteen siivousrastiin – yksinkertaisinta sääntöä moni ei muista

Julkaistu:

Kotityöt
Kotityöt voivat rasittaa jo valmiiksi kipeää selkää. Asiantuntija antaa vinkit selkäystävälliseen siivoamiseen.
Siivoaminen on hyvää arkiliikuntaa. Selkävaivaiselle monet kotityöt saattavat kuitenkin aiheuttaa haasteita. Jos selän kanssa on ongelmia, koko kodin suursiivousta ei kuitenkaan kannata suorittaa yhdellä kertaa.

– Jos selkä on kipeä, rasitusta ja tekemistä kannattaa jakaa pienempiin osiin, jotta selkä ei kipeydy yhtäjaksoisesta tekemisestä, neuvoo Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola.

Sihvolan muistuttaa myös tärkeästä asiasta, joka saattaa helposti unohtua: oikea- ja vasenkätisyys vaikuttavat siivoamiseen. Kehoa täytyisi siis muistaa käyttää molemmin puolin ja tasapuolisesti.

– Ei siten, että aina vain toinen käsi johtaa, Sihvola jatkaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sihvola listaa nyt vinkit, joilla siivoaminen eri arkirutiineissa sujuu mahdollisimman selkäystävällisesti.


Imurointi ja lattianpesu

  • Käytä molempia käsiä, siirrä painoa jalalta toiselle ja liiku liikkeen mukana.
  • Muista liikuttaa koko kehoa, älä kurkottele käsillä.
  • Valitse mahdollisimman pitkä imurin, -tai lastanvarsi, jotta sinun ei tarvitse kumartua selästä.
  • Pidä selänasento ryhdikkäänä ja kallista aina ylävartalo alaspäin lonkista.
  • Pidä niskan ja hartianseutu rentona ja kädet alhaalla. Älä jännitä.

Tavaroiden siirtely

  • Muista oikea nostotekniikka. Käytä nostamisessa apuna jalkojen lihaksia.
  • Pidä keskivartalo tiukkana ja tee nosto jaloilla. Ei selkä pyöreänä, vaan kunnolla takapuoli alas.

Astianpesukoneen täyttö ja tyhjentäminen

  • Sivusta täyttäminen on helpompaa kuin kurotteleminen, kun kansi on kohtisuoraan auki.
  • Jos selkä on kipeä, käytä jalkoja, kyykisty ja laske takapuoli kunnolla alas, kun noukit astioita.

Ikkunanpesu

  • Hanki ikkunapesimeen ja -lastaan jatkovarsi, jolla pysyt kurottamatta ja varmistelematta pesemään ikkunaa.
  • Varren pituudessa tärkeää on, ettei tarvitse kääntää päätä taakse ja jännittämään hartioita.

Pöydän pyyhkiminen

  • Pidä koko vartalo liikkeessä, älä vain kurkota käsillä.
  • Pyyhi pieni alue kerrallaan. Liian laaja pyyhkimiskaari saattaa rasittaa selkää.
  • Vaihda välillä pyyhkimiskättä, jolloin molemmille kehon puolille tulee kiertoliikettä.

Vessanpesu

  • Jos kumartuminen tekee kipeää, pyydä toista perheenjäsentä hoitamaan siivous.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt