Asuminen

Nerokkaan yksinkertainen patjakikka pidentää sänkysi ikää – muista pyöritys

Julkaistu:

Sänky
Muistatko pyöräytellä patjaasi? Kannattaisi.
Olet jo luultavasti kuullut, kuinka usein peitot ja tyynyt pitäisi vaihtaa ja vuodevaatteet pestä. Mutta oletko muistanut huoltaa patjaasi?

Patjan huoltaminen lisää merkittävästi sen käyttöikää. Kun satsaat laadukkaaseen patjaan, kannattaa satsata myös sen hoitoon.

Yksi hyvä kikka lisätä patjan käyttöikää on patjan pyöräyttely.

Runko- ja joustinpatjaa kannattaa pyöräyttää 180 astetta ainakin kerran vuodessa, neuvotaan uutuuskirjassa Paranna untasi – opas nukkumisergonomiaan (Fitra, 2007). Sänkyjä ja patjojakin myyvän Jyskin mukaan tämä kannattaisi tehdä jopa 3–4 kertaa vuodessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vaihtele myös pään ja jalkopään paikkaa, älä tyydy kääntämään patjaa ainoastaan ympäri.

Kun patjaa muistaa pyöräytellä, se ei muovaudu nukkujan vartalon painon ja muodon mukaan kuopille samoista kohdista. Petauspatjaa voit pyöräytellä säännöllisesti.

Jyskin mukaan muita patjan ikään vaikuttavia tekijöitä ovat patjan laatu, nukkujan paino ja yöllisen hikoilun määrä.

Hyvä patja tukee kehoa eikä aiheuta kipuiluja, ja sen päältä herää aamulla virkeänä. Hyvä ja laadukas patja kestää hyvin hoidettuna keskimäärin 10 vuotta.

Näin hoidat patjaasi

Paranna untasi -kirjan mukaan patja ja petauspatja pitäisi imuroida säännöllisesti 1–2 kuukauden välein.

Sijauspatja ja patjansuojus suojelevat itse patjaa esimerkiksi nukkujan painolta ja hieltä. Sijauspatjat tulisi vaihtaa muutaman vuoden välein.

Patjansuojukset ovat vähän kuin sijauspatjan ja lakanan välimuoto. Ne puhdistuvat kätevästi pesukoneessa. Edullinen patjansuojus on helppo vaihtaa uuteen kun käyttöikä tulee vastaan.

Varmista myös, että patjan alle pääsee ilmaa. Patja on välillä hyvä nostaa paikaltaan vaikka nojalle seinää vasten, jotta se tuulettuu ja kosteus haihtuu paremmin. Tämä on erityisen hyväksi, jos nukut patjalla lattialla.

Pölypunkit, hiki, kuona ja eritteet rakastavat kosteaa ympäristöä, joten patjat kannattaa mahdollisuuksien mukaan kantaa välillä myös ulos tuulettumaan. Viimeiset pölypunkit tappaa pakkanen.

Laiskuri iloitsee siitä, että nykykäsityksen mukaan sänkyä ei kannattai sijata – ei ainakaan heti ensimmäisenä aamulla. Myös tämän tarkoitus on antaa sängyn tuulettua ja kosteuden haihtua.

Jos hikoilet paljon öisin, sänky kannattaa sijata esimerkiksi rullaamalla tai viikkaamalla peitto jalkopäätyyn, Jysk vinkkaa.

Lähteet: Paranna untasi – opas nukkumisergonomiaan (Fitra, 2017), Jysk

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt