Sisustusblogit paljastavat: Nämä ilmiöt ovat muodissa juuri nyt - Asuminen - Ilta-Sanomat

Sisustusblogit paljastavat: Nämä ilmiöt ovat muodissa juuri nyt

1980- ja 90-lukujen suomalaiskodeista löytyi pastellisävyjä, palapeilejä, koristeviuhkoja ja suuria vitriinikirjahyllyjä. Sisustusblogit paljastavat, mikä on muodissa juuri nyt.

Eamsin tuolit ovat 50-luvun klassikkoja. Tuoleihin vaihdettavat keinutuolisjalat ovat tämän päivän juttu.­

11.5.2015 18:18

Suomalaiset asuvat keskimäärin 81 neliömetrin kokoisissa asunnoissa, joissa on neliöiden lisäksi enemmän huoneita kuin kaksikymmentä vuotta sitten. Kodin sisustaminen on harrastus siinä missä kirjojen lukeminen tai lenkkeily. Sisustuksesta ollaan kiinnostuneita ja siihen halutaan panostaa.

Glorian Kodin päätoimittajan Tytti Kontulan mukaan suomalaiskodit ovat saaneet paljon vaikutteita ruotsalais- ja tanskalaiskodeista – siis kahdesta muusta muotoilustaan tunnetusta Pohjoismaasta.

– Vasta 80-luvulla alettiin niin sanotusti sisustaa, ja sisustamisesta tuli harrastus. Ikea tuli Suomeen vasta vuonna 1996 ja oikeastaan sen myötä Suomessakin alkoivat näkyä sisustustrendit, Kontula kertaa.

Kerttu Pylvänäinen kirjoittaa Modernisti kodikas -blogia, joka on yksi Suomen luetuimmista sisustusblogeista. Lukijapalautteissa Pylvänäisen blogia on kuvailtu helposti samaistuttavaksi ja maanläheiseksi.

Kerttu saa inspiraatiota uuden omakotitalon sisustamiseen ulkomaisilta sisustusbloggaajilta, kuvapalvelu Pinterestistä, sisustuslehdistä sekä toisinaan myös televisio-ohjelmista.

 ”Uutena värinä koteihin on tulossa tummansininen, joka ennen oli monelle sellainen ei missään nimessä -juttu. Seinissä vedensininen väri on erittäin suosittu.”

Kun sisustusblogeja löytyy roppakaupalla, ei ole yllättävää, että ajoittain niissä toistuvat samat sisustuselementit.

– Blogeissa jyllää edelleen vahvasti mustavalkoinen sisustustyyli. Nyt on pikkuhiljaa nähtävissä muutos, kun koteihin alkaa ilmestyä murrettuja sävyjä ja pitkään povattu sininen saapuu osaksi sisustusta, Tytti Kontula kertoo tämän hetken trendeistä.

Eamesin tuolit ovat 50-luvun klassikkoja. Tuoleihin vaihdettavat keinutuolijalat ovat tämän hetken trendi.­

Pylvänäinen on samoilla linjoilla.

– Tämän hetken trendiväri on tummansininen, joka ennen oli monelle sellainen ei missään nimessä -juttu. Seinissä vedensininen väri on erittäin suosittu, hän kertoo.

Molemmilla naisilla on yllättävän paljon samoja näkemyksiä siitä, miltä näyttää trendikäs koti tällä hetkellä. Kumpikin nostaa esiin String Pocket -hyllyt, Eamesin ja RAW:n tuolit, Hayn tuotteet sekä mustavalkosisustuksen väistymisen hempeiden ja murrettujen värisävyjen tieltä. Molempien mukaan blogimatoksikin nimetty Ikean Stockholm-matto on nähnyt suurimman huippunsa eikä enää ole trendikodin ykköstuotteita.

– Matoissa on alkanut näkyä enemmän vanhoja ryijymattoja sekä värikkäitä itämaisia mattoja, Kontula sanoo.

– Susanna Vennon Annon mattosuunnittelukilpailussa voittama Jalpaikka-matto on erittäin suosittu blogikodeissa, Pylvänäinen kertoo.

Kotimaisia sisustusblogeja selatessa silmään pistävät Pylvänäisen ja Kontulan nimeämien tuotteiden lisäksi printtijulisteet, kuten Moderna Museetin Andy Warhol -juliste, ja vehreyttä tuovat peikonlehdet sekä keraamisissa amppeleissa roikkuvat viherkasvit.

– Etenkin Eamesin tuoleja bongaa hyvin erityylisistä kodeista, Pylvänäinen kertoo.

– Eamesin tuolit ovat 50-luvulla muotoiltu klassikko. Ne ovat eräänlainen blogiklisee, ja ihmiset näyttävät löytäneen ne uudestaan ja ihastuneen niihin. Tuolin jalkamalli on muuttunut sitten 90-luvun metallisen ja hieman Eiffel-tornia muistuttavan jalkamallin. Nyt tuoleissa on muodissa puujalat, Kontula kertoo.

 Amppelien lisäksi ihan vaan viherkasvit ovat tosi trendikkäitä.

Mikä sitten tekee sisustustuotteesta trendikkään? Entä mikä tekee tuotteesta trendivaiheen jälkeen klassikon ja kestävän ikihitin, kuten Eamesin tuolit?

– On arvoitus, mistä tuotteesta tulee hittituote. Läpilyöneet tuotteet ovat ainakin suhteellisen edullisia. Ei riitä se, että joku suosittu bloggaaja ostaa jonkin designlampun. Tuotteen pitää olla järkevä hinta-laatusuhteeltaan ja helposti saatavilla, arvioi Pylvänäinen.

Kontula on samoilla linjoilla hinnan vaikutuksesta hittituotteen muodostumiseen.

– Usein suomalaiset sisustajat haluat tukea kotimaista muotoilua. Kun Iittalalta ilmestyi Nappula-kynttilänjalka, löytyi se melkein joka kodista. Kotimaisista tuotteista ajattomia ovat myös Artekin tuotteet, Kontula sanoo.

– Printtijulisteissakin nämä Moderna Museetin julisteet ovat edullisia sekä minimalistisuudessaan sellaisia, joita ihmiset varmasti jaksavat katsella pitkään, hän jatkaa.

Parhaillaan sisustuksen ikihiteiksi ovat Kontulan mukaan muodostumassa Hayn tuotteet, etenkin sisustusblogeista tuttu Hayn tarjotinpöytä, sekä Normann Copenhagenin Norm 69-valaisin.

Aivan kuten vaatemuodissa niin sisustuksessakin varioidaan usein jo kertaalleen käytettyjä ideoita. Kevään kynnyksellä blogikodeissa kuvataan kukka-amppeleita, jotka ovat modernisoituneet sitten 90-luvun kultakauden. Sellaista kotiinsa parhaillaan etsii myös Pylvänäinen.

– Amppelien lisäksi ihan vaan viherkasvit ovat tosi trendikkäitä. Etenkin sellaiset kasvit, joita on aiemmin pidetty mummolamaisina. Peikonlehti, pelargonia ja saintpaulia ovat nyt alkaneet näyttää raikkailta.

Kerttu Pylvänäisen seuraava sisustusprojekti on lastenhuone.­

Kirpputoreilla pölyttyneet huonekalut ja tuotteet ovat tekemässä paluuta suomalaiskoteihin. Mikäli haluaa olla trendien rantautumista edellä, kannattaa Kontulan mukaan suunnata katseensa 1980- ja 90-lukujen muotoiluun.

– Ruotsalaisissa nettikaupoissa huutokaupataan tällä hetkellä 90-luvun kalusteita, jotka eivät ole aiemmin olleet kiinnostavia. Nyt olisi oikea aika alkaa hamstrata näitä tuotteita. Ne eivät välttämättä vielä vaikuta kiinnostavilta, mutta 90-luvun kirsikanväriset kalusteet, joista on aiemmin hankkiuduttu kammoksuen eroon, ovat tulossa takaisin.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?