Ylimääräistä rahaa ja haaveena liikuteltava kesämökki? Kävisikö tällainen kulkupeli

Julkaistu:

Huvijahti on kuin liikuteltava korkeatasoinen kesämökki - niille, joilta rahaa löytyy.
Tämän veneen alakerrassa on tilaa enemmän kuin omassa helsinkiläisyksiössäni. Varusteisiin kuuluu huippulaadukkaita kodinkoneita ja kotiteattereita. Nahkainen kulmasohva houkuttelisi löhöämään.

Täällähän asuisi ihan mielellään.

Jotkut asuvatkin, ainakin vapaa-ajallaan. Katajanokan vierasvenesatamassa kelluu vieri vieressä toinen toistaan isompia, hohtavanvalkoisia luksusjahteja. Princess-veneiden maahantuoja Juha Pulkkinen kiertelee laiturilla ja esittelee malleja 54, V62 ja V65.

- Näiden kolmen hintaluokka on siinä 900 000 ja 1,5 miljoonan euron välillä, Pulkkinen kertoo.

Sen tarkemmin hän ei suostu erittelemään. Luksusjahtien hinnat tuntuvat olevan melkoista salatiedettä. Veneitä ei koskaan mainosteta hintalapulla, ja osto tehdään yleensä suoralla rahalla. Lainaa miljoonaluokan paattiin haetaan harvemmin.

Keskeisin jahdin hintaan vaikuttava tekijä on koko. Esimerkiksi noin puolentoista miljoonan euron jahdissa on miehistön hytin lisäksi keittiö, yläsalonki, kolme hyttiä ja kaksi aurinkokantta. Myös varustetaso on kuin tasokkaassa kaupunkiasunnossa.

Tai jopa parempi.

- Isossa jahdissa on kaikki samat mukavuudet. Varustetasoon ja materiaalien, kuten nahan, laatuun panostetaan, joten sisustus on usein laadukkaampaa kuin asunnossa, niin ikään Princessin maahantuonnissa työskentelevä Mats Carlson selittää.

- Hinnan noustessa kokoluokka kasvaa ja asuttavuus paranee. Sieltä löytyy kaikkea ilmastoinnista ja pyykin- ja astianpesukoneesta lähtien, Pulkkinen lisää.

Myös koti-tv-järjestelmät ja isot televisiot kuuluvat huvijahtien vakiovarusteisiin. Carlsonin mukaan veneen mukavuudet ja laadukkaat varusteet ovat ostajille ensisijaisen tärkeitä.

- Sisustuksesta ja materiaaleista kysytään aina ensin. Se kiinnostaa enemmän kuin veneen moottori.

Mutta kuka näitä oikein ostaa?

Carlsonin mukaan lapsiperheiden osuus isojen veneiden ostajina on kasvussa.

- Menestyneet yrittäjät ostavat veneitä, jotta voivat lomailla niillä perheensä kanssa. Veneet kasvavat koko ajan, joten niillä voi isokin perhe viettää hyvin 2-4 viikkoa putkeen, hän selittää.

Huvijahtien ostajat ovatkin usein yrittäjiä tai yrityksensä myyneitä, jotka haluavat nauttia elämästään ja lomailla tyylillä. Jahdilla voi korvata vaikka puuttuvan kesämökin.

- Veneily on yksi lomailumuoto muiden joukossa. Jos kiinteää kesämökkiä ei ole, voi lähteä veneellä vaikka Saimaalle, Pulkkinen sanoo.

Venemarkkinoilla vallitsee tällä hetkellä laskusuhdanne, ja etenkin käytettyjä veneitä saa aikaisempia vuosia halvemmalla.

- Yleinen tilanne markkinoilla vaikuttaa tietenkin kaikkeen kauppaan, myös isojen veneiden myyntiin, toteaa liiketoimintayksikön johtaja Jami Aarnio-Wihuri Wihuri Oy Power Productionsista. Yritys myy muun muassa Sun Seeker- ja Fairline-veneitä.

Myös huolto- ja siivousyrityksessä työskentelevä Markku Luukkanen on huomannut huonon kesän vaikuttaneen työmäärään. ML Auto- ja venefixin työntekijät ovat ympäri vuorokauden hälytysvalmiudessa, jos veneenomistaja tarvitsee siivousta.

- Jos vene on tulossa reissusta pois ja valkoisille tyynyille on kaatunut punaviiniä, meidät voi soittaa satamaan siivoamaan se, hän selittää.

Luukkasen yritystä hoitavat pojat järjestävät menonsa niin, että toinen heistä on aina puolen tunnin matkan päässä Katajanokan terminaalista.

Suurimmaksi osaksi firma tekee ennalta sovittuja keikkoja ja kausihuoltoja. Luppoaikaa on silti paljon, sillä hälytyskeikkojen käyttö on vähäistä.

- Säät ovat olleet huonot, ja turisteja on ollut vähän. Lisäksi Suomessa veneilykulttuuri on vielä aika takapajuista, Luukkanen miettii.

Princess-veneet haetaan Englannista, ja niitä myydään Suomessa 5-10 kesässä. Veneen voi ajaa Suomeen tai kuljettaa rahtina.

Ja kun paatin on saanut hankittua, olisi sillä kiva lähteä vielä vesillekin. Luksusjahdilla ajelu vain ei ole ihan halpaa lystiä.

Juha Pulkkisen mukaan miljoonaluokan jahdit kuluttavat tunnissa 150-200 litraa dieseliä. Diesel maksaa Suomen veneasemilla noin 1,65 euroa litralta. Veneillä ajetaan noin 50-100 tuntia kesässä. Polttoainekustannuksiksi voi näin ollen tulla jopa 33 000 euroa vuodessa. Jo tunnissa kuluu kolmisensataa euroa.

Huvijahdeilla lähdetäänkin vain hyvin harvoin Suomen lähimaita kauemmas.

- Pääasiassa käydään Suomen alueella ja silloin tällöin Ruotsissa tai Tallinnassa. Harvempi lähtee Välimerelle asti, Pulkkinen kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt