Ampumahiihto

Ampumahiihdon supertähti Martin Fourcade harvinaisessa kiistassa – väittää suomalaisbrändin kopioineen nimensä

Julkaistu:

ampumahiihto
Lajin ykköstähti Martin Fourcade katsoo suomalaisbrändin kopioineen hänen nimensä ja vaatii lopettamaan toiminnan.
Ampumahiihdon 16-kertainen arvokisavoittaja Ranskan Martin Fourcade on viikonloppuna alkavan maailmancupin alla ajautunut kiinnostavaan tuotemerkkikiistaan.

Fourcade kiistelee suomalaiseksi luokiteltavan, kansainvälisesti toimivan 4Kaad-tuotebrändin ja sen edustajien kanssa.

Fourcade katsoo, että brändin nimi lausuttuna muistuttaa hänen sukunimeään niin paljon, ettei kyse ole sattumasta, vaan merkki yrittää hyötyä tähden statuksesta kaupallisesti maksamatta siitä mitään.

4Kaadin nimellä myydään mm. suksisauvoja, joita maailmancupissa käyttää tällä hetkellä Suomen maajoukkuehiihtäjä Laura Mononen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lisäksi 4Kaad-tuoteperheeseen kuuluu mm. reppuja, laukkuja ja tekstiilejä. 4Kaad kuuluu rekisteröitynä tuotemerkkinä Hiihtoliiton välinepooliin, mikä on edellytys, jotta maajoukkue-urheilijat voivat brändiä käyttää.

– Asiakkaani ei ole tähän brändiin sopimussuhteessa. Olemme olleet yhtiöön kontaktissa ja pyytäneet lopettamaan hänen (Fourcaden) nimensä luvattoman hyödyntämisen, Fourcaden pariisilainen juristi Delphine Verheyden vastasi sähkopostitse Ilta-Sanomien kysymykseen asiasta.


Vuonna 2015 perustettua, kiinalaisomistuksessa olevaa brändiä edustaa Suomessa Andreas Bennert, hiihtovälinebisneksestä tuttu nimi.

Saksalainen, Suomessa yli 20 vuotta vaikuttanut Bennert oli viime keväänä konkurssiin ajautuneen, erityisesti suksisauvoistaan ja tekstiileistään tunnetun One Way Sportin perustaja ja suuromistaja.

One Wayn tuotemerkin omistaa nykyään sen konkurssipesästä lunastanut urheiluvälinevalmistaja Fischer.

Viime talven olympiakisoissa kolme viidestä olympiakullastaan saavuttanut Fourcade oli pitkäaikainen One Wayn sponsoriurheilija ja kirkkain tähti 2010–18. Bennertin perheen suhde supertähteen oli läheinen.

Bennert myönsi IS:lle saaneensa sähköpostia Fourcaden juristilta mutta uskoi, että asiassa saavutetaan sopuratkaisu.

Bennertin näkemys 4Kaad-nimen alkuperästä on toinen kuin Fourcaden.

– Nimen keksi neljä henkilöä, joista olen yksi. Nimi sisältää neljän keksijän etunimien alkukirjaimet ja heidän lukumääränsä. Emme ole varastaneet tai hyödyntäneet oikeudettomasti Martin Fourcaden nimeä tai mainosarvoa.


Ampumahiihtäjä on Ranskassa rekisteröinyt tuotemerkiksi koko oman nimensä.

– Se tarkoittaa, että potentiaalinenkin konflikti koskisi vain puolta nimestä. Eikä nimi oikeaoppisesti lausuttuna missään kielessä äänny, kuten hänen nimensä ääntyy ranskaksi.

– Kun tuotemerkki rekisteröidään, lähtökohta on, että se lausutaan kyseisen maan kielellä, esimerkiksi suomeksi Neljä Kaad, saksaksi Vier Kaad tai ranskaksi Quatre Kaad, Bennert luettelee.

Hänen mukaansa 4Kaad-tuotteiden myynti ja markkinointi jatkuvat ennallaan.

Bennert korostaa, ettei Fourcaden leiri ole esittänyt konkreettisia juridisia vaatimuksia, eikä käynnissä ole minkäänlaista viranomaisselvitystä.

– Jos asian haluaa niin ilmaista, niin hän (Fourcade) ei voi tehdä asiassa mitään, koska 4Kaad on toiminut laillisesti ja asianmukaisesti, Bennert katsoo.

llta-Sanomat ei torstaina tavoittanut Fourcaden juristia vastaamaan jatkokysymyksiin siitä, mitä urheilija aikoo tehdä, jos 4Kaad jatkaa tuoteperheensä markkinointia ja myyntiä nykyisellä nimellään ja logollaan.

TARJOUS: Urheilulehti puoleksi vuodeksi

49,00 €/6 kk * (norm. 87 €)

Tilaa »
  • Painettu Urheilulehti viikoittain kotiin kannettuna
  • Kaikki tilausjakson aikana ilmestyvät kausioppaat, mm. Veikkausliiga

* Määräaikainen 6 kk:n tilaus, joka ei jatku automaattisesti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt