Lyydia, Lyyli

Viihde

Valikko

Justimus, Posse ja muut uuden ajan tv-ilmiöt – telkkaria ei enää tarvita?

Julkaistu:

Tv-ilmiöt
Justimus, Posse ja Docventures näkyivät sosiaalisessa mediassa vahvasti jo ennen ensimmäistäkään tv-lähetystä. Näille ohjelmille ruutu on verkon jatke, ei päinvastoin.
Justimus esittää: Fuck the Police, TV2 klo 20.55 ja Yle Areena

Mistä ohjelmasta netin keskustelupalstoilla ja some-sivustoilla puhutaan? Sillä alkaa olla jo jonkinlaista merkitystä tv-yhtiöillekin. Taitavimmat tekijät osaavat käyttää sitä myös hyväkseen luomalla odotuksia, jotka vain ohjelman katsominen voi täyttää.

Erityisen hyvin tässä ovat pärjänneet muun muassa Ylen Docventures ja #LoveMilla, MTV3:n Posse ja Enbuske & Linnanahde Crew sekä YouTube-ilmiöstä televisiosuosikiksi hypännyt komediaryhmä Justimus.

– Posse on onnistunut käsittämättömän hyvin ohjelman promoamisessa YouTubessa. Monta kuukautta ennen ohjelmaa sinne tuli klippejä, jotka pääsivät jopa viraaliksi, arvioi Sami Harmaala Justimuksesta.

Viraali tarkoittaa nettiviestiä, -ilmiötä tai vaikka -videota, joka kerää nopeasti suosiota ja leviää nettikäyttäjältä toiselle.

Sitä katsotaan, mistä somessa puhutaan

Viime viikolla päättyneestä Possesta tuli tv-ilmiö jo kesäkuussa – reilu kolme kuukautta ennen kuin itse ohjelma lokakuussa alkoi. Aku Hirviniemen nettisketsi Dokahontas on kerännyt YouTubessa yli 923 000 käynnistyskertaa.

Nettiuskottavuutta Posselle toivat myös Duudsonit. Tv-sarjojensa lisäksi he ovat keränneet uskollisen fanikunnan YouTube-kanavansa kautta. Duudsoneilla YouTube-tilaajia on yli 56 000:ttä ja Possellakin yli 30 000. Sama laulu soi mikroviestipalvelu Twitterissä: esimerkiksi Possen tv-lähetys 7. marraskuuta innoitti yli 5 000:ltä katsojalta yli 21 500 eri #mtvposse-twiittiä.

Twitteriä huomattavasti isompi sosiaalisen median eli somen toimija Suomessa on Facebook. Sen vaikutusten arviointia vaikeuttavat kuitenkin yksityisyysasetukset: Facebook-päivitykset näkyvät useimmiten vain käyttäjän kavereille.

Justimuksen kolmikko aloitti sketsien tekemisen nettiin vuonna 2009 kotipaikkakunnallaan Haapavedellä. Teinit ovat varttuneet 20-vuotiaiksi miehiksi ja tehneet komediasarjaa jo televisioonkin. Heihin verrattuna Hirviniemi ja Duudsonit ovat aloittelijoita: Justimusfilmsillä on yli 311 000 YouTube-tilaajaa. Heidän suosituin videonsa, kolmen vuoden takainen Masa & Teurastaja – Lanit on käynnistetty yli neljä miljoonaa kertaa.

Isoilla tv-kanavilla sosiaalinen media on vain yksi osa muuta markkinointia, mutta niillekin some on tärkeä osa tv:n katsomiskokemusta. Pienille televisiokanaville myönteinen nettipöhinä, twiitit ja muu somenäkyvyys ovat kuitenkin ensiarvoisen tärkeitä.

– Tv on puheenaihemedia. Jos jokin ohjelma pystyy luomaan puheenaiheita, se näkyy myös katsojaluvuissa, TV5:n ja Kutosen viestintäpäällikkö Eerika Roos tiivistää.

Henkilöbrändäys on tärkeää

Ilmiöiden luomiseen käytetään tv-kanavilla aikaa. Somestrategian #LoveMillaan luonut ja Docventuresin kampanjassa mukana ollut Ylen konseptisuunnittelija Riikka Kurki vahvistaa vahvan henkilöbrändäyksen olevan tärkeää ilmiöiden luomisessa.

– Tarvitaan vahva johtohahmo, jota ihmiset haluavat seurata ja vähän ihaillakin: he haluavat tietää, mitä mieltä tämä on.

Kurjen mukaan esimerkiksi Docventuresia tehdessä oli etuna, että Riku Rantalalla ja Tuomas Milonoffilla oli valmiina jo vahva Madventures-yleisö.

Ennen #LoveMillan ensimmäisen jakson alkua Instagramiin perustettiin tili tavalliselle 17-vuotiaalle Millalle, jonka erityispiirteenä oli osata piirtää vähän paremmin kuin hänen ikäisensä keskimäärin.

Kun sarja oli tuotantokausien välissä tauolla puolen vuoden ajan, Millan seuraajamäärät verkossa jopa nousivat, koska kuvitteellinen Milla jatkoi verkossa elämäänsä samaan tahtiin kuin hänen seuraajansakin.

Some voi nostaa hittejä myös nettitelevisiosta

Perinteisen television lisäksi ohjelmia katsotaan yhä enemmän netistä.

– Suosittu ohjelma kanavalla on tyypillisesti myös suosittu ohjelma nettipalvelussa, Nelosen televisiotoiminnan johtaja Jani Hartikainen kiteyttää.
Joidenkin ohjelmien kohdalla nettikatselun osuus voi olla suhteessa isompi kuin perinteisessä televisiossa.– Uusi päivä -sarja kerää Areenassa paljon katsojia, Yle Areenan vastaava tuottaja Paavo Rytsä kertoo.

Kaikkein suosituin draamasarjan jakso on ollut sairaalasarja Sykkeen ensimmäinen jakso, joka on katsottu Areenassa tällä hetkellä yli 161 000 kertaa.

– Sosiaalisessa mediassa jaetut linkit nostavat esimerkiksi ajankohtaisohjelmien tiettyjä jaksoja Areenassa hiteiksi. Pitkään tulleita tuttuja sarjoja ei niinkään jaeta, vaikka ne keräävätkin paljon katselijoita, Rytsä huomauttaa.

Finnpanelin katsojaluvut tulevat perässä

Perinteisen televisiokatselun katsojalukuja tutkiva Finnpanel julkaisee Yle Areenan, MTV Katsomon ja Nelosen Ruudun ohjelmien käynnistyskertalukuja toistaiseksi yhdessä kontässä. Kolmen palvelun ohjelmakäynnistysten yhteismäärä on tänä vuonna vaihdellut kuukausittain 33–45 miljoonan välillä. Lokakuussa luvut ampaisivat ensimmäisen kerran yli 51 miljoonan käynnistyskerran, josta Yle Areenan osuus oli noin 25 miljoonaa.

– Alkuvuodesta alamme julkaista verkossa uutta viikottain päivittyvää tilastoa näiden kolmen palvelun katsotuimmista ohjelmista, Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Sandell lupaa.

 

Tarvitaan vahva johtohahmo, jota ihmiset haluavat seurata ja vähän ihaillakin: he haluavat tietää, mitä mieltä tämä on.

Katsojamäärät ovat yhä keskeisiä, mutta niiden tuijottaminen ei enää ole kaikki kaikessa. Satunnaista katsojaa tärkeämpi saattaa olla kävijä, joka saadaan sitoutettua ohjelman brändiin.

– Kyse ei ole vain siitä, kuinka moni tykkää, vaan siitä, kuinka moni osallistuu. Kun Milla ensimmäisen kauden loppupuolella erosi poikaystävästään, melkein 70 prosenttia niistä kävijöistä, jotka tykkäsivät sivusta, myös jakoivat tai kommentoivat sisältöjä, Kurki kertoo.

...mutta lopulta kyse on aitoudesta

Kaikki lähtee yhä kuitenkin itse ohjelmasta: eduksi on, jos se koskettaa, tarjoaa samastumismahdollisuuksia tai puheenaiheita, kuten Vain elämää -musiikkisarja tai Ajankohtaisen kakkosen teemaillat, esimerkiksi Homoilta.

Oma lukunsa ovat kertaluonteiset tapahtumat ja suorat lähetykset, joiden kommentoiminen somessa luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kun Suomi toukokuussa pelasi Venäjää vastaan jääkiekon MM-kisojen loppuottelussa, katsojat naputtelivat saman päivän aikana yli 33 300 #mmkisat-twiittiä. Myös euroviisut innostivat twiittaamaan.

Justimuksen Sami Harmaalan vinkkinä on aitous.

– Me olemme tehneet aidosti sitä juttua, mikä omasta mielestämme on hauskaa, ja laitettu se muidenkin nähtäville. Tärkeää on näyttää somessa omalta itseltämme – ihmisiltä, ei korporaatioilta, Harmaala painottaa.

– Kannattaa tehdä omaa juttua, ja tehdä se niin hyvin kuin pystyy.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Lehti: Tällainen oli Manchesterin terroristin pirullinen pommi: ”Kuin sata luotia kerralla”

    2. 2

      Bachelor-Tuomaksen ja Ninjan rakkaus ei kestänyt – päätyivät eroon: ”Meille tuli vahvoja erimielisyyksiä”

    3. 3

      Lehdet: Tällainen on Manchesterin iskusta epäilty Salman Abedi

    4. 4

      KP: Toimitusjohtaja Aimo Korte on kuollut – menehtyi auto-onnettomuudessa Venäjällä

    5. 5

      Kätilön sanat jäivät mieleen: ”On se sisäänkin mahtunut samasta reiästä, että rouva ponnistaa vaan”

    6. 6

      Älä usko näitä tietoja – 6 huijausta Manchesterin iskusta

    7. 7

      Bachelor-Tuomas särki valittunsa sydämen – poikamiehen valitseman Ninjan itkuinen tilitys: ”Kyllä mä rakastan vielä Tuomasta”

    8. 8

      Syvästi järkyttynyt Ariana Grande lensi takaisin kotiin Floridaan – miten käy kiertueelle?

    9. 9

      Helmikuussa kadonnut Harry Karjalainen löytyi kuolleena

    10. 10

      Samu Haber paljastaa tatuointinsa vaietun taustan – kaiken takana yllättäen Lauri Ylönen: ”Onhan se ihan helvetin noloa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      IS seuraa hetki hetkeltä: Ainakin 22 kuoli Manchesterin iskussa – epäilty tallentui valvontakameraan

    2. 2

      Helmikuussa kadonnut Harry Karjalainen löytyi kuolleena

    3. 3

      Tästä kuvasta tuli hetkessä Manchesterin tragedian symboli

    4. 4

      Sky News: Konsertissa ollut nainen ihmetteli vierellään olleen henkilön epäilyttävää käytöstä ennen räjähdystä

    5. 5

      Kulmat minttiin ja verkkarit pyllyyn – aikuinen nainen testasi teinityttöjen suosikkityylin

    6. 6

      Kuvat: Kaunis olympiakultamitalisti keimaili ilkosen alasti tosi-tv:ssä – vaihtoi urheilun mallintöihin

    7. 7

      Koskettava kuva pientä tyttöä lohduttavasta poliisista leviää – Manchesterin pelastajien työn symboli

    8. 8

      Älä usko näitä tietoja – 6 huijausta Manchesterin iskusta

    9. 9

      Kätilön sanat jäivät mieleen: ”On se sisäänkin mahtunut samasta reiästä, että rouva ponnistaa vaan”

    10. 10

      Joen kojelautakamera tallensi räjähdyksen – mies odotti autossa rakkaitaan keikalta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      IS seuraa hetki hetkeltä: Ainakin 22 kuoli Manchesterin iskussa – epäilty tallentui valvontakameraan

    2. 2

      Tamperelainen isä lähti aamutossut jalassa ulos ja koki hirvittävän lopun – ”Yhdenkään ihmisen omatunto ei voi kestää tällaista...”

    3. 3

      Vain harva tajusi: prinsessa Dianan käsilaukulla oli salainen tarkoitus – hämäsi valokuvaajia ovelalla kikalla

    4. 4

      Sami Hedbergin fanit raivostuivat jäähallikeikan jälkeen – ”P**ka maku jäi tästä”

    5. 5

      Elastisen 220 neliön merenrantatalosta repesi oikeusriita – kovia syytöksiä Lauri Ylösen firmalta

    6. 6

      Kaksi ruoka-ainetta karsimalla suoliston kunto voi parantua jo muutamassa viikossa

    7. 7

      Kätilöt paljastavat hulluimmat synnytyksensä: ”Äiti yritti saada orgasmin joka supistuksella”

    8. 8

      Yksinäinen 12-vuotias tyttö etsi ystävää Facebookista – ensitapaamisesta tuli kauhukokemus

    9. 9

      Varo nopeasti leviävää Facebook-virusta! Tarkista tilisi, saatat jakaa huijauslinkkejä tietämättäsi

    10. 10

      Juontaja Katja Ståhl avautui yllättäen sairaudestaan – ”Kohtalotovereita Suomi pullollaan”

    11. Näytä lisää
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Lehti: Tällainen oli Manchesterin terroristin pirullinen pommi: ”Kuin sata luotia kerralla”

    2. 2

      Bachelor-Tuomaksen ja Ninjan rakkaus ei kestänyt – päätyivät eroon: ”Meille tuli vahvoja erimielisyyksiä”

    3. 3

      Lehdet: Tällainen on Manchesterin iskusta epäilty Salman Abedi

    4. 4

      KP: Toimitusjohtaja Aimo Korte on kuollut – menehtyi auto-onnettomuudessa Venäjällä

    5. 5

      Kätilön sanat jäivät mieleen: ”On se sisäänkin mahtunut samasta reiästä, että rouva ponnistaa vaan”

    6. Näytä lisää
    1. 1

      IS seuraa hetki hetkeltä: Ainakin 22 kuoli Manchesterin iskussa – epäilty tallentui valvontakameraan

    2. 2

      Helmikuussa kadonnut Harry Karjalainen löytyi kuolleena

    3. 3

      Tästä kuvasta tuli hetkessä Manchesterin tragedian symboli

    4. 4

      Sky News: Konsertissa ollut nainen ihmetteli vierellään olleen henkilön epäilyttävää käytöstä ennen räjähdystä

    5. 5

      Kulmat minttiin ja verkkarit pyllyyn – aikuinen nainen testasi teinityttöjen suosikkityylin

    6. Näytä lisää
    1. 1

      IS seuraa hetki hetkeltä: Ainakin 22 kuoli Manchesterin iskussa – epäilty tallentui valvontakameraan

    2. 2

      Tamperelainen isä lähti aamutossut jalassa ulos ja koki hirvittävän lopun – ”Yhdenkään ihmisen omatunto ei voi kestää tällaista...”

    3. 3

      Vain harva tajusi: prinsessa Dianan käsilaukulla oli salainen tarkoitus – hämäsi valokuvaajia ovelalla kikalla

    4. 4

      Sami Hedbergin fanit raivostuivat jäähallikeikan jälkeen – ”P**ka maku jäi tästä”

    5. 5

      Elastisen 220 neliön merenrantatalosta repesi oikeusriita – kovia syytöksiä Lauri Ylösen firmalta

    6. Näytä lisää