Sami, Samuli

Tiedeuutiset

BBC: Pyreneiltä löytyi tuntemattoman eläimen jalanjäljet – avainasemassa massasukupuuton jälkeen?

BBC:n mukaan vuorilta löytyneiden jälkien uskotaan kuuluvan dinosaurusten ja krokotiilien esi-isälle.
Noin 250 miljoonaa vuotta sitten eläneen matelijan jalanjäljet löytyivät fossiileista Pyreneiden vuoristosta, kertoo BBC.

Tutkijoiden mukaan nyt ensi kertaa tavattu laji oli osa eläinkantaa, josta krokotiilit ja dinosaurukset kehittyivät evoluution myötä.

Matelija eli aikakaudella, jolla planeetta toipui yhä massasukupuutosta, joka vei mukanaan lähes kaikki eläinlajit. Nyt tehdyn löydön uskotaan viimein valottavan sitä, kuinka osa eläimistä onnistui kehittymään, sopeutumaan ja levittäytymään maapallolle tuhon jälkeen.

Noin 252 miljoonaa vuotta sitten massiivinen sukupuutto vei mukanaan eläimiä maasta ja meriltä. Noin 90 prosenttia kaikista lajeista katosi maapallolta.

Sukupuuton aikaan maa oli hyvin erilainen kuin tänä päivänä. Esimerkiksi mantereet muodostivat vielä tällöin yhden suuren mantereen, supermanner Pangean.

Toiveissa luulöytöjä

Eudald Mujalin johtama barcelonalaisen yliopiston tutkimusryhmä tutki fossiloituneita jalanjälkiä, joiden uskotaan olevan jopa 250 miljoona vuotta vanhoja.

Useimmat ryhmän löytämistä jäljistä olivat krokotiilien ja dinosaurusten esi-isien jättämiä eli archosauromorhpheja. Osa jäljistä saattaa kuulua myös euparkerioille, jotka olivat pieniä dinosaurusten sukulaisia ja joiden jäänteitä on tavattu Puolan, Venäjän, Kiinan ja Etelä-Afrikan alueilta.

Suurin osa löydetyistä jäljistä on pieniä, noin puolen metrin pituisia, mutta osa yli kolmimetrisiä.

Jälkien joukosta löytyi uudenlainen jalanjälki, jonka uskotaan kuuluvan tähän asti tuntemattomalle matelijalajille. Tutkijat nimesivät tuoreen löydöksen nimellä prorotodactylus mesaxonichnus.

Tutkijoiden mukaan noin puoli metriä pitkä eläin kulki neljällä jalalla ja jätti usein peräänsä myös jäljen hännästään. Tutkijat uskovat, että nyt löydetyn lajin kaltaiset archosauromorphit hallitsivat jokien rantoja Pyreneillä.

Lajin uskotaan olevan avainasemassa ekosysteemien ja lajien selviytymisen selvittämisessä sukupuuton jälkeen.

Nyt tutkijat pyrkivät löytämään jäljet jättäneen matelijan fossiloituneita luita alueelta.

Näitä luetaan!
    1. 1

Torimyyjä Arya, 24, ajoi Turun puukotuksista epäiltyä takaa pesäpallomailan kanssa

2. 2

Mies lähti viettämään railakasta viikonloppua uusien kavereiden kanssa – karu totuus paljastui maanantaina, kun poliisi soitti

3. 3

Puukotuksista epäillyn erikoinen käytös pizzeriassa herätti ihmetystä – ”Hän näytti olevan sulkeutunut omaan kuoreensa”

4. 4

Turun iskusta pidätetyn pakettiautomiehen naapuri: ”He olivat yöeläjiä”

5. 5

Tankotanssija Oona Kivelän käsittämätön taidonnäyte: venyttää jalkansa ääriäsentoon naisen avustamana – tämän täytyy tehdä kipeää!

6. 6

Presidentti Niinistö antoi lausunnon Turun iskusta – lue koko lausunto sanasta sanaan

El Mundo: Barcelonan terrori-iskussa kadonnut Julian, 7, on löytynyt

Grafiikka: Näin Turun isku tapahtui – silminnäkijät kertovat

9. 9

Ruotsalaistutkija: Marokkolainen terroristiverkosto ulottuu Barcelonasta Turkuun

Siirtolapuutarhamökki paloi Helsingissä

1. 1

Larisa näki Turun julman hyökkäyksen vierestä – lohdutti puukotetun naisen pientä lasta

2. 2

Turkulainen Petsi näki puukkomiehen lyyhistyvän katuun – ammuttu epäilty vain hymyili ja tuijotti eteensä tyhjin silmin

3. 3

Turun puukotuksia tutkitaan terroristisina murhina – epäilty 18-vuotias Marokon kansalainen

5. 5

Tämä kaikki tiedetään epäillystä puukottajasta nyt: 18-vuotias marokkolainen, tuli Suomeen viime vuonna, haki turvapaikkaa

Supo: Tästä syystä Turun puukotuksia epäillään terroriteoksi

7. 7

Kuva: Tässä viedään Turun epäiltyä puukottajaa – tämä kaikki tapahtumista tiedetään nyt

Uudet tiedot kootusti: Tässä kaikki, mitä tiedämme nyt Turun sarjapuukotuksesta

Kommentti: On hyvä, jos Turun puukotuksesta epäilty jää henkiin

1. 1

IS seurasi Turun tapahtumia hetki hetkeltä: Vaaratiedotetta ei ehditty lähettää, presidentti Niinistö otti osaa suruun

2. 2

Silminnäkijät kertovat: Veitsellä aseistautunut mies hyökkäsi silmittömästi Turussa – ”puukotti lastenvaunujen kanssa liikkunutta naista”

3. 3

Terroristit suunnittelivat vielä suurempaa iskua Barcelonassa – poliisi arvelee 17-vuotiaan päätekijän kuolleen

4. 4

Poliisin Turussa tekemä kiinniotto tallentui videolle – silminnäkijä: poliisit pitivät epäiltyä maassa

5. 5

Vesa näki puukkomiehen raa’an hyökkäyksen Turussa – ”Huusin niin kovaa kuin jaksoin”

8. 8

25 kuvaa: Rajuilman jäljet – tällaista tuhoa Suomessa riehunut ”Kiira” sai aikaan

9. 9

Vain 10 prosenttia osaa vastata oikein tähän tarkkuustestiin – kokeile!

10. 10